به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۹۹

ده‌ها نظامی در ایران به ویروس کرونا آلوده شده‌اند

رژه سپاه پاسداران
در حالی که مقامات ارشد نظامی ایران در روزهای گذشته شیوع و اپیدمی کرونا در پادگان‌های کشور را تکذیب می‌کردند، رئیس ستاد مشترک ارتش اعلام کرد ده‌ها نفر از پرسنل کادر و وظیفه ارتش به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و تاکنون سه نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

حبیب‌الله سیاری، شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ فروردین‌ ماه با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد در بین پرسنل کادر در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مجموع ۱۲۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که کمتر از یک سوم از این تعداد در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و سایرین بدون نیاز به بستری، روند درمانی خود را طی کرده‌اند.

او همچنین ابتلای ۴۰ سرباز وظیفه به ویروس کرونا را تأیید کرد و گفت:

«در کارکنان وظیفه عمومی نیز از بین ده‌ها هزار نیرو، تنها ۴۰ نفر به کرونا مبتلا بودند که همه آنها در بدو ورود به پادگان‌ها و در مرحله پایش سلامتی متوجه بیماری خود شدند و پس از طی مراحل درمان کار خود را در پادگان‌ها از سر گرفتند و مطلقا در هیچ‌کدام از کارکنان وظیفه ارتش فوتی به علت ابتلا به کرونا نداشتیم.»

سیاری اما روز جمعه ۲۹ فروردین ‌ماه در یک مصاحبه تصویری دیگر با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در مورد سربازان مبتلا به کرونا گفت این سربازان کسانی بوده‌اند که «از بیرون» آمده بودند.

این مقام ارشد نظامی در این مصاحبه آمار مبتلایان در ارتش را «مایه افتخار» و نشانگر «توانمندی و هوشیاری» فرماندهان قلمداد کرد.

سیاری همچنین به‌صورت تلویحی به مطلع بودن ارتش از شیوع کرونا در کشور، دست‌کم یک‌ماه پیش از تأیید رسمی آن از سوی دولت اذعان کرد و گفت:

«این نیرو از ۲۹ دی ۹۸ پیش‌بینی شیوع بیماری کرونا در ایران را داشته است.»

آمار نیروهای نظامی مبتلا به کرونا در حالی از سوی معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد مشترک ارتش بیان می‌شود که او روز سوم فروردین در پاسخ به سوال خبرنگاران گفته بود اگر قرار باشد «بنا به نگرانی‌ها» پادگان‌ها تعطیل شوند، در این صورت چه کسی از امنیت کشور مراقبت خواهد کرد؟

پیش از این و در تاریخ ۱۹ فروردین، حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران، در جریان دویست و هفتمین جلسه شورای شهر پس از سخنان فرمانده ستاد مبارزه با کرونا گفت که خانواده‌های بسیاری نگران وضعیت فرزندان سرباز خود هستند.

او گفت که یکی از این خانواده‌ها در تماس با او تأکید کرده هیچ امکانات رفاهی و پیشگیرانه‌ای برای مقابله با این ویروس در پادگان‌ها وجود ندارد و سربازها مثل قبل اوقات خود را در خوابگاه‌ها در کنار هم می‌گذارنند.

هم‌زمان با این گفته‌های عضو شورای شهر تهران، غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، پس از حدود دو ماه لاپوشانی و تکذیب خبرهای مربوط به شیوع ویروس کرونا در پادگان‌ها، در جایگاه یک مقام رسمی برای اولین بار اعلام کرد که دست‌کم ۵۴ سرباز به کرونا مبتلا شده‌اند.

او همچنین اذعان کرد ویروس کرونا در ما‌ه‌های اخیر در مراکز نظامی شیوع داشته و با «اتخاذ تدابیر ویژه توسط ستاد کل نیروهای مسلح» ابتلای سربازان به این بیماری کاهش چشم‌گیر یافته است.

در همین زمینه: کرونا در پادگان‌ها: چه کسی به داد سربازها می‌رسد؟
در روزهای پایانی اسفند ماه و آغاز سال جدید نیز گزارش‌های ضد و نقیضی از ابتلای برخی نظامیان به کرونا در پادگان‌های سراسر کشور به‌ گوش می‌رسید. مقامات بلندپایه نظامی در ایران اما همچنان خبر ورود ویروس کرونا به پادگان‌ها را تکذیب می‌کردند.

حسن عراقی زاده، دبیر «قرارگاه بهداشت، درمان و پیشگیری امام رضا» اما روز ۱۱ فروردین ‌ماه با تأکید بر مسئولیت ویژه خود در اتخاذ تصمیمات بهداشتی و درمانی در میان نیروهای مسلح گفت که تا آن زمان، هیچ سربازی در هیچ یک از پادگان‌های کشور به ویروس کرونا مبتلا نشده.

از سوی دیگر، نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا که از سرداران رده بالای سپاه پاسداران به ‌حساب می‌آید و تا پیش از این ریاست «موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت» را بر عهده داشته، روز دوشنبه چهارم فروردین ‌ماه در یک ویدئو-کنفرانس اعلام کرد که از چند سال گذشته و با اجرای طرحی موسوم به «طرح امام رضا»، بحث بهداشت در پادگان‌ها پیگیری شده است.

در دو ماه گذشته اخبار تأیید نشده‌ای مبنی بر شیوع گسترده کرونا در پادگان‌های سراسر کشور از جمله پادگان بیرجند، پادگان دوکوهه اندیمشک، پادگان شکاری دزفول و پادگان نیروی هوایی نوژه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

با تمام این اوصاف، تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ‌ماه از اعزام مشمولان در تاریخ‌های یکم و سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ به مراکز آموزش نیروهای مسلح و پادگان‌ها خبر داد و در ادامه گفته‌های خود، مکان‌های نظامی و انتظامی را «امن‌تر» از فضای شهرها قلمداد کرد.

پیش از این و به دنبال همه‌گیری کرونا در ایران، حسن عراقی زاده روز ۱۲ اسفند ماه به ‌عنوان «معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح» و «سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا در نیرو‌های مسلح» از تعویق اعزام مشمولان سربازی به دلیل شیوع ویروس کرونا در مراکز آموزشی خبر داده و اعلام کرده بود «چون برقراری امنیت کشور تعطیل‌بردار نیست»، یگان‌های در حال خدمت تعطیل نمی‌شوند و به خدمت خود ادامه خواهند داد.

رادیو زمانه