به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۹

آمار بازبینی شده در چین:‌ شمار جانباختگان ویروس کرونا ۱۲۹۰ نفر افزایش یافت؛‌

 این آمار هم جای تردید دارد
چین می‌گوید در آمار بازبینی شده افرادی را که در منازل خود جانشان را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا 
از دست دادند، محاسبه کرده است. 
دولت چین، که به پنهانکاری در خصوص اعلام آمار دقیق قربانیان عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا متهم شده بود، روز جمعه ۱۷ آوریل، ضمن بازنگری در آمار جانباختگان ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ اعلام کرد: ۱۲۹۰ نفر دیگر نیز در شهر ووهان بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده بودند. بر اساس آمار جدید بازبینی شده شمار موارد مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در چین به ۴۶۳۲ مورد افزایش یافت.


پس از آنکه ویروس کرونا در بیش از ۱۸۰ کشور جهان موجب مرگ و میر ده‌ها هزار نفر شد، برخی از مقامات وسازمان‌های جهانی این کشور را به دستکاری، پنهانکاری و عدم ارائه آمار صحیح مبتلایان و جانباختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا متهم کردند. شهر ووهان در چین خاستگاه ویروس کرونا و کانون اصلی شیوع این بیماری در چین بود که از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی شناسایی شد.

تاکنون بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند و سرعت گسترش و مرگبار بودن ویروس جدید کرونا از جمله عواملی بود که آمارهای ارائه شده از سوی دولت چین را به زیر سوال برد.

بنا بر آمار جدید دولت چین، در مجموع ۴۶۳۲ نفر در این کشور بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

حال شهرداری ووهان مدعی شده است که به هنگام شیوع ویروس کرونا، گروهی از مبتلایان به کووید ۱۹، بدون دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی، در منازل خود جان باخته‌اند. بر اساس این گزارش، این جانباختگان در آماری که پیشتر از سوی دولت چین منتشر شده، به حساب نیامده بودند. 

چین، جهانیان را به جان هم انداخت

تردید نسبت به آمار منتشر شده از سوی دولت چین درباره شمار جانباختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا چنان شدت گرفت که دونالد ترامپ، انگشت اتهام را به سوی سازمان جهانی بهداشت نیز نشانه گرفت و این نهاد بین‌المللی را به «سوءمدیریت شدید و پنهانکاری» در مواجه با چین متهم کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۵ آوریل، در اعتراض به این امر، کمک مالی دولت آمریکا به سازمان جهانی بهداشت را تا زمان اعلام نتایج تحقیقات در مورد عملکرد این نهاد جهانی در قبال چین به حال تعلیق درآورد. ایالات متحده آمریکا،‌ بزرگترین تامین کننده مالی سازمان جهانی بهداشت است.

دونالد ترامپ گفته است: در حالی که آمریکا سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک مالی می‌کند، چین کمتر از ۴۰ میلیون دلار به این سازمان می‌پردازد و آمریکا حق خود می‌داند تا خواستار پاسخگویی این نهاد باشد.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، هم روز گذشته (پنج‌شنبه ۲۸ فروردین/ ۱۶ آوریل)، در یک مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز با اشاره به اینکه هنوز برخی ابعاد شیوع ویروس کرونا در چین مشخص نیست، گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا در چین، ظاهرا اتفاقاتی رخ داده است که ما از آن بی‌اطلاع هستیم.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفته است: ما باید پرسش‌های دشواری را درباره چگونگی شیوع این ویروس مطرح کرده و از جمله اینکه چرا شیوع این ویروس زودتر از این متوقف نشد. 

چندی پیش، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران هم آمار رسمی دولت چین درباره شمار جانباختگان کووید ۱۹ را یک «شوخی تلخ» خوانده بود.

آمار دولت چین هنوز جای تردید دارد

آمار جدید ارائه شده، در روز جمعه ۱۷ آوریل، از سوی دولت چین در مورد شمار جانباختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، آمار تعداد جانباختگان در این کشور را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

پیشتر، چین تعداد جانباختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان را ۲۵۷۹ نفر اعلام کرده بود اما بر اساس آمار جدید تعداد فوتی‌ها به ۳۸۶۹ نفر می‌رسد.

در عین حال، چین با ارائه آمار جدید تاکید دارد که ۱۶۴ نفر در شهر ووهان به دلایل دیگری غیر از عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جان باختند و این رقم را در آمار جدید محاسبه نکرده است.

در صورت محاسبه این رقم، آمار جدید جانباختگان در شهر ووهان ۱۴۵۴ نفر افزایش می‌یابد.

در شهر ووهان، بر اساس آمار رسمی جدید، تعداد جانباختگان ۳۸۶۹ مورد اعلام شده است اما نشریه واشنگتن تایمز، پیش از این گزارش داده بود که شمار موارد مرگ در شهر ووهان ۱۶ برابر آمار رسمی اعلام شده از سوی دولت چین یعنی حدود ۴۲ هزار نفر بوده است.

بر اساس آمار بازبینی شده در چین، در مجموع ۴۶۳۲ نفر در سراسر این کشور جان خود را از دست دادند.

رادیو بین المللی فرانسه