به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۹۹

اظهارات مقامات در مورد «روند نزولی» افزایش شیوع کرونا؛ هشدار دانشگاه‌ها در مورد «موج دوم»

دولت محدودیت‌های وضع‌شده در سه هفته گذشته را کاهش داده است
با وجود اظهارات معاون وزیر بهداشت درباره «روند نزولی» تعداد روزانه ابتلا به کرونا در ایران، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی چند استان ایران درباره موج دوم شیوع کرونا و «سخت» بودن کنترل آن هشدار دادند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز دوشنبه، ۲۵ فروردین، گفت که تعداد مبتلایان به کرونا در این استان افزایش پیدا کرده است و «نگران اوج گرفتن دوباره ابتلا به بیماری هستیم».

وی اضافه کرد: «البته شیب افزایش ابتلا کاهش پیدا کرده ولی این که بگوییم به روند نزولی رسیده ایم، هنوز زود است».

آقای نجمی هشدار داد که در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی «هر لحظه امکان دارد با یک موج سهمگین موارد ابتلا به کرونا مواجه شویم».

فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در استان مازندران، نیز گفت که کنترل موج دوم شیوع کرونا، برای مراکز درمانی «بسیار سخت» خواهد بود.

به گفته آقای جلالی، با کاهش محدودیت‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و شلوغ شدن ادارات و اماکن عمومی درباره امکان بازگشت شرایط بحرانی نگرانی ایجاد شده است.

وی به عنوان نمونه به صف‌های مقابل دادگستری، باز شدن برخی پاساژها، صف‌های طولانی بانک‌ها و فروشگاه‌ها اشاره کرد.

محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، نیز گفت که افزایش شمار بیماران تنفسی در این هفته نگران‌کننده است.

وی گفت که اغلب این بیماران «در نوروز فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نگرفته و به سفر و دید و بازدید رفته بودند».

محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، نیز خبر داد که روند ابتلا به کرونا در شهرستان‌های جنوبی استان از جمله دهلران و آبدانان به تدریج در حال افزایش است.

به گفته آقای کریمیان تجمعات شبانه هواداران نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه‌هایی که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده از دلایل شیوع کرونا در این شهرستان‌ها است.

با این حال ایرج حریرچی، معاون‌ وزیر بهداشت، شامگاه یکشنبه در اصفهان گفت که روند ابتلا به کرونا و مرگ و میر حاصل از آن «در بیشتر استان‌ها و در مجموع کشور روند نزولی دارد».

معاون وزیر بهداشت در عین حال بدون ذکر نام استان‌ها گفت که در شش استان روند ابتلا به کرونا سیر صعودی تدریجی داشته است.

پیش از این نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و برخی از مقامات دولتی از کاهش ابتلا به کرونا و «وضعیت سفید» در برخی استان‌های ایران سخن گفته‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی از اعلام آمار تفکیکی استان‌‌ها در ارتباط با ابتلا و مرگ‌و‌میر کرونا خودداری می‌کنند و در مورد استان‌های تهران و قم حتی مقام‌های استانی هم در این مورد سکوت کرده‌اند.

در همین حال با وجود مخالفت نمایندگان مجلس و گروه‌های دیگر دولت محدودیت‌های وضع شده در سه هفته گذشته را کاهش داده است.

بر اساس یک گزارش وزارت بهداشت در صورت کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی، تعداد جان باختگان تا اواسط اردیبهشت به ۳۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

هشدار سازمان نظام پزشکی

در همین حال سازمان نظام پزشکی ایران هم روز ۲۵ فروردین با صدور بیانیه‌ای با اشاره به شروع طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» درباره «اوج گرفتن مجدد بیماری» هشدار داده است.

در بیانیه این سازمان «در مورد امکان اجرایی اعمال نظارت و کنترل اصول بهداشتی» برای مشاغلی که کارشان را شروع کرده‌اند، ابراز «تردید جدی» ده است.

سازمان نظام پزشکی همچنین خبر داده است که سازمان جهانی بهداشت به «بسیاری از کشورهایی که شرایط مشابه ایران دارند»، توصیه کرده بود که «کنترل‌های موثر و اعمال نظارت‌ها» را «حداقل تا ۱۲ اردیبهشت» تمدید کنند.

دولت ایران از روز ۲۳ فروردین با کاهش سخت‌گیری‌های اجتماعی، طرح فاصله‌گذاری هوشمند را شروع کرده است.

رادیو فردا