به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۹

تعداد مبتلایان کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است

قرار است تعطیلی زیارتگاه‌های ایران تا نیمه اردیبهشت ادامه یابد
 رئیس شورای شهر تهران آمار رسمی درباره شیوع کرونا را موجب برداشت اشتباه خوانده و می‌گوید آمار واقعی بسیار بیشتر است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تا پایان فروردین بیش از ۸۲ هزار  نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند. محسن هاشمی رفسنجانی برای دومین بار طی یک هفته از تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت برای کاهش محدودیت‌ها انتقاد کرد و نسبت به پیامدهای آن هشدار داد.

رئیس شورای شهر تهران در نشست یک‌شنبه ۳۱ فروردین این شورا گفت: «انتظار ما از مسئولان مربوطه آن است که با عدم شتابزدگی در رفع محدودیت‌های ایجاد شده، دستاورد رعایت دو ماه گذشته مسائل ایمنی توسط شهروندان را با خطر مواجه نکنند و موجب ایجاد موج جدید بیماری کرونا را فراهم نیاورند.»

هاشمی یک هفته پیش نیز به تصمیم ستاد ملی در مورد از سرگیری فعالیت اداره‌های دولتی و برخی از واحدهای صنفی که شلوغی بزرگراه‌ها و ازدحام در وسایل نقلیه عمومی را در پی داشت واکنش نشان داد و به خاطر "شیوع دوباره پاندمی کرونا" ابراز نگرانی کرد.

تصور عادی شدن شرایط به خاطر آمار غیر واقعی

به گزارش خبرگزاری مهر محسن هاشمی آمار رسمی وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا در ایران را غیرواقعی خواند و گفت اعضای شورای شهر نگرانند که این آمار تصور عادی شدن شرایط را ایجاد کنند و بستر اتخاذ تصمیماتی در مورد رفع محدودیت‌ها شوند.

او افزود: «همانگونه که برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظرات متخصصان و سایر بررسی‌ها نشان می‌دهد، آمار ابتلا و قربانیان کرونا در کشور بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس روز ۲۶ فروردین بر اساس برخی برآوردها اعلام کرده بود که آمار واقعی قربانیان بیماری کووید- ۱۹ دو برابر و شمار واقعی مبتلایان به ویروس جدید کرونا بین هشت تا ده برابر آماری است که وزارت بهداشت ایران منتشر می‌کند.

این ارزیابی که بسیاری از کارشناسان داخلی و بین‌المللی آن را با اختلاف اندکی تائید می‌کنند بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران و فضای مجازی داشت.

محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس دو روز بعد رسانه‌ها را به تحریف آمار تخمینی این نهاد متهم کرد و بدون مشخص کردن موارد تحریف شده گفت: «داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس به هیچ وجه متعرض آمار مسئولان ستاد ملی کرونا نشده است.»

شناسایی بیش از ۸۲ هزار مبتلا به کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت که مطابق معمول آمار روزانه این وزارت‌خانه در مورد کرونا را اعلام می‌کند می‌گوید در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر یک‌شنبه، ۳۱ فروردین هزار و ۳۴۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در ایران شناسایی شده و تعداد مجموع مبتلایان به ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است.

جهانپور می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در ایران جان خود را از دست داده‌اند و تعداد قربانیان ویروس کرونا به پنج هزار و ۱۱۸ نفر افزایش یافته است.

رئیس شورای شهر تهران درباره اختلاف میان آمار رسمی و برآوردها گفته است: «این تفاوت به دلایل گوناگونی نظیر تأخیر در اعلام ورود کرونا به کشور و عدم محاسبه قربانیان قبل از آن، عدم وجود امکان تست کافی در کشور و عنوان کردن نام سایر بیماری‌ها نظیر اختلال تنفسی و شبه کرونا به عنوان کرونا بوده است که این اختلاف به صورت کلی مورد تأیید وزارت بهداشت نیز قرار دارد.»

آزمایش ناکافی تشخیص کرونا

عدم آزمایش کافی تشخیص کرونا در ایران موضوعی است که در آمار رسمی هم منعکس است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت از تائید رسمی شیوع کرونا در ایران در سی‌ام بهمن تا پایان فروردین ماه در مجموع ۳۴۱ هزار و ۶۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در این کشور انجام شده است.

مقایسه آمار روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در روزهای گذشته روزانه بین ۹ تا حداکثر ۱۲ هزار آزمایش تشخیص کرونا در ایران انجام شده که این میزان برای کشوری با بیش از ۸۲ میلیون جمعیت و شیوع ویروس در تمام استان‌های آن بسیار ناچیز است.

کمبود تعداد آزمایش کرونا، در کنار نادقیق بودن برخی تجهیزات مورد استفاده، می‌تواند به ارائه تصویری نادرست از روند شیوع ویروس کرونا و تاثیر راهکارهای مقابله با آن منجر شود و همان گونه که اعضای شورای شهر نیز ابراز نگرانی کرده‌اند مبنای تصمیم‌های شتاب‌زده در مورد کاهش محدودیت‌ها شود.

نسبت نامتعارف بهبودیافتگان به مبتلایان

مطابق آمار وزارت بهداشت ایران تا پایان فروردین بیش از ۵۷ هزار بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در این کشور درمان شده‌اند. این تعداد نزدیک به ۷۰ درصد کل مبتلایان شناسایی شده است.

این نسبت بهبودیافتگان به مبتلایان جز در کشورهایی مانند چین که آمار رسمی آنها مورد تردید است در کشورهای پیشرفته نیز کمتر مشاهده می‌شود.

در آلمان، با جمعیتی نزدیک به ایران شمار بهبودیافتگان حدود ۶۰ درصد مبتلایان شناسایی شده است؛ با این تفاوت آشکار که در این کشور تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا در سه روز، بیش از تمام آزمایش‌هایی است که مطابق آمار رسمی ایران در دو ماه انجام شده است.

مقایسه آمار کشورهای مختلف، به دلیل تاثیر مولفه‌های گوناگون باید با احتیاط انجام شود، با این همه می‌توان تصور کرد که اگر در ایران نیز تعداد آزمایش‌ها مانند کشوری چون آلمان بود احتمالا شمار مبتلایان شناسایی شده به برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس نزدیک می‌شد.

دویچه وله فارسی