به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۹۹

شش ماه پس از آبان ۹۸:

تهدید، تطمیع، اختلال در دادخواهی
سازمان عدالت برای ایران روز شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ با انتشار گزارشی اعلام کرد شش ماه پس از اعتراضات آبان ۹۸ سیاست مصوب علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی از یک‌سو منجر به عدم شناسایی، محاکمه و مجازات عاملان کشتار صدها نفر از معترضان شده و از سوی دیگر برخی از خانواده‌های جان‌باختگان این اعتراضات، با تهدید، تطمیع و پیشنهاد پرداخت پول در نهایت مجبور به پذیرش عنوان «خانواده شهید» از سوی حکومت شده‌اند.

در این گزارش تأکید شده است که مقامات جمهوری اسلامی از دادن عنوان «شهید» به جان‌باختگان در پی وارونه‌سازی حقیقت و واقعی جلوه دادن روایت مجعول خود از اعتراضات آبان هستند.

شادی صدر، فعال حقوق بشر و از مدیران سازمان حقوق بشری عدالت برای ایران، با اشاره به این سیاست مصوب رهبری جمهوری اسلامی در قانونی شناختن قتل معترضان می‌گوید که مقامات جمهوری اسلامی با آزار و تهدید از یک سو و رشوه دادن به خانواده‌ها از سوی دیگر، سعی کرده‌اند تا آنجا که می‌توانند تعداد هر چه بیشتری از جان باختگان را به عنوان شهید ثبت کنند و از این طریق، روایات جعلی آنان که معترضان را افرادی مشکوک و از میان خود آنان کشته‌اند، شواهدی عینی می‌یابد و تثبیت می‌شود.

نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در ایران ۳۰۰ درصد افزایش یافت. این آغازگر اعتراض‌هایی سراسری شد که نهادهای امنیتی را وادار کرد برای سرکوب آن در کمتر از یک هفته دست به کشتار وسیع معترضان بزنند.

در حالی که شش ‌ماه از اعتراضات آبان ۹۸ می‌گذرد، نه تنها خبری از پیگیری عاملان کشتار معترضان و سپردن آنها به دست عدالت نیست بلکه تاکنون  مقام‌های رسمی از کشتار و سرکوب معترضان حمایت کرده‌اند. آمار رسمی شمار کشته‌شدگان نیز هنوز اعلام نشده است.

در آخرین واکنش‌های رسمی مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی به اعتراضات سراسری آبان ۹۸، مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز ۲۲ اردیبهشت ‌ماه از سرکوب اعتراضات آبان و عملکرد عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این‌باره حمایت کرد و گفت که رحمانی فضلی در جریان این رویداد از حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران و شورای امنیت ملی کشور دستور گرفته بود.

رحمانی ‌فضلی گفت:

«اتفاقات روی‌داده پس از افزایش قیمت بنزین نیازمند تحلیل مستقلی است که خودمان این تحلیل را داریم. دقیقاً مشخص است و گزارش و مستنداتمان را به تمام مسئولان نظام ارائه دادیم و آماده هستیم درباره تصمیماتی که گرفتیم پاسخگو باشیم و معتقدیم تصمیمات خوبی گرفته شد.»

رادیو زمانه