به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۹۹

آمریکا آتش‌کشیدن مقبره «استر و مردخای» مکان مقدس یهودیان ایران و جهان در همدان را قویا محکوم کرد

مقبره «استر و مردخای» در مرکز شهر همدان، ابتدای خیابان دکتر شریعتی قرار دارد. این مکان جزء مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره جزء آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌است.
«ایلان اسکاتس کار» نماینده ویژه ایالات متحده «در امور نظارت و مقابله با یهودستیزی»، آتش‌کشیدن مقبره «استر و مردخای» مکان مقدس یهودیان ایران و جهان در همدان را قویا محکوم کرد.

«ایلان کار» در حساب توئیتری نمایندگی ویژه آمریکا در امور نظارت و مقابله با یهودستیزی نوشت که ایالات متحده قویا حمله به مقبره «استر و مردخای» در همدان را محکوم می‌کند.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به تهدید سه ماه پیش برای تخریب این مقبره، یادآور شد که رژیم ایران دولت سردمدار حمایت از یهودستیزی در جهان است. او هشدار داد که این اقدامات ایران باید متوقف شود و از جامعه یهودی و سایر اقلیت‌ها محافظت شود.

رهبران چند سازمان یهودی در آمریکا، به آتش کشیده‌شدن مقبره «استر و مردخای» مکان مقدس یهودیان ایران و جهان را محکوم کردند. 
آرتور استارک، ویلیام داراُف و مالکوم هوئنلین روسای سازمان‌های یهودیان در آمریکا در یک بیانیه مشترک به آتش‌‌سوزی مقبره «استر و مردخای» در شهر همدان ایران واکنش نشان دادند.

آنها در بیانیه مشترک نوشتند که سه ماه پیش، گروهی از بسیجیان تهدید به حمله و مصادره این مقبره کرده بودند.

آنها خواستار محکومیت جهانی علیه این اقدام در ایران شدند. 

روز جمعه، رییس «اتحادیه ضد افترا» می‌گوید براساس گزارش‌ها مقبره «استر و مردخای» که از مکان‌های مقدس یهودیان است، در شهر همدان در ایران به آتش کشیده شده است. یک شاهد عینی به صدای آمریکا گفت که ماشین‌های آتش‌نشانی به سمت این مقبره رفته‌اند.

جاناتان گرینبلات رئیس «اتحادیه ضد افترا» روز جمعه در توئیتر خود نوشت براساس گزارش‌های دریافتی این مکان مقدس یهودیان در شب به آتش کشیده‌شد. او ابراز امیدواری کرد که مسئولان عوامل این اقدام ضدیهودی را برای اجرای عدالت و تعهد به محافظت از مکان‌های مقدس اقلیت‌های مذهبی، مجازات کنند.

واکنش فدراسیون‌های یهودیان ایرانی آمریکایی نیویورک و لس آنجلس

در همین حال فدراسیون‌های یهودیان ایرانی آمریکایی نیویورک و لس آنجلس نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این حمله ابراز انزجار کردند.

در این بیانیه آمده است: «فدراسیون‌های یهودیان ایرانی آمریکایی نیویورک و لس آنجلس و اعضای جامعه یهودیان ایرانی‌تبار در ایالات متحده از شنیدن اخبار مربوط به اقدام عامدانه و جنایتکارانه به آتش کشیدن یک مکان باستانی و یکی از محل‌های رسمی میراث فرهنگی ایران، یعنی آرامگاه استر و مردخای در همدان، توسط گروهی اوباش بزدل به شدت منزجر و هراسان شده‌اند.»

صدای آمریکا