به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۹

دیوان دادگستری اروپا: اقامتگاه پناهجویان مجارستان زندان است

اقامتگاه پناهجویان در مجارستان در نزدیکی مرز صربستان
بالاترین مرجع قضایی اتحادیه اروپا در حکمی شرایط اسکان پناهجویان در مجارستان را محکوم کرد و آن را زندان خواند. انتقاد اصلی متوجه شرایط اقامتگاهی در مرز صربستان است که در آن سه ایرانی و یک افغان نیز نگهداری می‌شوند.
دولت مجارستان از سال‌ها پیش به خاطر شرایط غیرانسانی مراکز نگهداری پناهجویان که در مرز صربستان قرار دارند با انتقادهای شدید نهادهای حقوق بشری و حامیان حقوق آوارگان و متقاضیان پناهندگی روبروست.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا EuGH مستقر در لوکزامبورگ روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۴ مه) طی حکمی شرایط نگهداری پناهجویان در اردوگاه Röszke را شبیه زندان خواند و دولت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان را به نقض قوانین این اتحادیه متهم کرد.

این اردوگاه یک مرکز اقامتی موقت شامل تعدادی کانتینر و محصور در حصارهای بلند و سیم خاردار است. در این اقامتگاه فضا به نسبت تعداد افرادی که در آن نگهداری می‌شوند بسیار محدود است و پناهجویان از امکان تحرک کافی برخوردار نیستند.

در حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا به مورد خاصی اشاره نشده، اما پیش‌زمینه بررسی قضایی وضعیت این اردوگاه و شرایط آن که به زندان تشبیه شده، وضعیت چهار متقاضی پناهندگی از ایران و افغانستان است.

سه ایرانی و یک افغان در اقامتگاه مرزی

سه تبعه ایران و یک تبعه افغانستان مدت‌ها پیش از ترکیه و از طریق کشورهای بلغارستان و صربستان خود را به مجارستان رساندند و در این کشور تقاضای پناهندگی دادند.

مسئولان مجارستان تقاضای پناهندگی این افراد را با این استدلال که از صربستان، به عنوان کشوری که عضو اتحادیه اروپا نیست، وارد کشور شده‌اند رد کردند. آنها ادعا می‌کنند پناهجویان در صربستان با خطر تعقیب و آزار به طور جدی روبرو نبوده‌اند و به این دلیل ورود آنها به مجارستان و تقاضای پناهندگی‌شان قابل قبول نیست.

این مسئولان همچنین بر این نظرند که پناهجویان در کشورهایی که بعد از ترک کشورشان و در مسیر رسیدن به مجارستان در آنها بودند از سطح قابل قبولی از امنیت برخوردار بوده‌اند.

دستگاه قضایی مجارستان شکایت‌های پناهجویان را بدون بررسی رد کرده و پس از امتناع صربستان از تحویل گرفتن آنها، اعلام کرده است که این چهار پناهجو را به ایران و افغانستان باز خواهد گرداند.

دولت راست‌گرای ویکتور اوربان از سال‌ها پیش سیاستی سخت‌گیرانه علیه مهاجران و پناهجویان اتخاذ کرده و تلاش می‌کند به هر ترتیب مرزهای خود را به روی آنها بسته نگه دارد.

مجارستان از طرفی کنترل مرز مشترک با صربستان را به عنوان مسیر اصلی ورود مهاجران و پناهجویان تشدید کرده و از سوی دیگر کسانی که قبلا به طریقی از مرز گذشته‌اند را به طور عمده در دو اقامتگاه موقت نزدیک مرز صربستان محصور کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، چهار پناهجوی ایرانی و افغان که در اردوگاه Röszke نگهداری می‌شوند، فقط در موارد استثنایی و با همراهی نیروهای پلیس اجازه دارند اقامتگاه خود را ترک کنند. ملاقات با آنها نیز تنها با کسب مجوز در کانتینری که برای این منظور در نظر گرفته شده مجاز است.

رفتن به صربستان تنها مسیر خروج از اقامتگاه

دولت مجارستان همواره ادعا می‌کند که پناهجویان "داوطلبانه" در اردوگاه مرزی حضور دارند، زیرا هر زمان بخواهند می‌توانند اقامتگاه خود را به مقصد صربستان ترک کنند.

واقعیت این است که اغلب پناهجویان تمام سختی‌ها را متحمل می‌شود که خود را به خاک اتحادیه اروپا برسانند. افزون بر این پناهجویانی که مجارستان را به مقصد صربستان ترک کنند، به طور خودکار موقعیت "متقاضی پناهندگی" در این کشور را از دست می‌دهند.

قاضیان دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکم روز پنج‌شنبه خود تاکید کرده‌اند که نگهداری پناهجویان در اقامتگاه‌های مرزی به منزله سلب آزادی آنهاست.

آنها تصریح می‌کنند، متقاضیان پناهندگی تنها زمانی می‌توانند زندانی شوند که پیش‌تر مراجع قضایی در این مورد حکمی صادر کرده و دلایل حبس را اعلام کرده باشند.

در ارتباط با اردوگاه‌های موقت مجارستان، پرونده دیگری نیز در دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در جریان است. شاکی این پرونده کمیسیون اتحادیه اروپا است که اقامتگاه‌های پناهجویان در مجارستان را ناقض قوانین اتحادیه و تعهدات کشورهای عضو ارزیابی می‌کند.

دویچه وله فارسی