به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۱۲، ۱۴۰۰

قتل عادل کیان‌پور در زندان شیبان اهواز

 شبکه حقوق بشر اهواز از مرگ یک زندانی به نام عادل کیان‌پور پس از یک هفته اعتصاب غذا در زندان شیبان اهواز خبر داده است. او هجدهمین زندانی است که طی سه سال اخیر در زندان‌های اهواز جانش را از دست داده است.

 عادل کیان‌پور از چهارم دی ماه در اعتراض به «محرومیت از دادرسی عادلانه» و «رسیدگی پزشکی» دست به اعتصاب غذا زده بود.

او در مرداد ۱۳۹۹ پس از ورود به ایران از مرز زمینی با اقلیم کردستان عراق بازداشت و به عضویت در گروه‌های مخالف نظام متهم شد. منابع نزدیک به خانواده کیان‌پور به «حقوق بشر در ایران» گفته‌اند که دادگاه انقلاب پیرانشهر او را از این اتهام تبرئه کرد اما در اهواز تحت شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روانی به «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی به قصد جنگ و برهم زدن امنیت کشور» و «حمل و نگهداری دو قبضه سلاح جنگی» تفهیم اتهام و به زندان شیبان منتقل شد.

دادگاه انقلاب اهواز پس از چندین ماه بلاتکلیفی سرانجام عادل کیان‌پور را از اتهام حمل و نگهداری سلاح جنگی تبرئه اما از بابت دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به سه سال حبس محکوم کرد.

کیان‌پور حدود یک سال بدون برگزاری دادگاه و صدور رأی در زندان شیبان اهواز بلاتکلیف ماند و پنج ماه نیز از حق تماس تلفنی با خانواده محروم بود.

منابع مطلع به «حقوق بشر در ایران» گفته‌اند که او سرپرست مادر و سه خواهر و برادر کوچکتر از خودش بود و در اعتراض به «روند ناعادلانه دادرسی»، «عدم رعایت اصل تفکیک جرائم» و «محرومیت از حق مرخصی» اعتصاب غذا کرده بود.

 کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیش از این در مهر ماه سال جاری منابع حقوق بشری در ایران از ابتلای کیان‌پور به کرونا در زندان شیبان اهواز خبر داده بودند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تا به حال خبر جان باختن این زندانی سیاسی را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

قتل ۷۲ زندانی در زندان‌ها

تابستان امسال نیز یک زندانی به نام یاسر منگوری در پیرانشهر زیر شکنجه جان باخت. مسئولان قوه قضاییه اما مدعی شدند که او «در درگیری مسلحانه کشته شده است».

سازمان عفو بین الملل به دنبال قتل یاسر منگوری در زندان، در گزارشی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱/ شهریور ۱۴۰۰ دست‌کم ۷۲ زندانی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های جمهوری اسلامی بر اثر «شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها یا استفاده مرگبار از سلاح گرم و گاز اشک‌آور توسط مقامات» جان باخته‌اند.

در این گزارش مرگ ۱۷ زندانی طی سه سال اخیر در زندان‌های استان خوزستان به ثبت رسیده است.

شاهین ناصری، زندانی که شهادت داده بود نوید افکاری شکنجه شده است، از دیگر زندانی بود که شهریور ماه امسال «به طرز مشکوکی» در زندان فشافویه تهران جان باخت. مسئولان قوه قضاییه علت مرگ این زندانی را «مسمومیت دارویی» گزارش کردند.

دهم شهریور ماه نیز رئیس دادگستری آذربایجان شرقی مرگ یک زندانی به نام هادی عطارزاده را تأیید کرد. این زندانی پس از اجرای حکم شلاق جانش را از دست داد.

تیرماه امسال نیز سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از قتل رحمان احمدیان در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه خبر داد.

بازداشتگاه و زندان‌های استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی و کرمانشاه در کنار استان خوزستان بالاترین آمار قتل یا «مرگ مشکوک» زندانیان و افراد بازداشت‌شده را دارند.

کاووس سید امامی، استاد دانشگاه امام صادق که در پرونده فعالان محیط زیست بازداشت شد، ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس، زهرا کاظمی روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی، علیرضا شیرمحمدعلی، سروش رحمانیان و سینا قنبری از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه و چندین تن از بازداشت شدگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ هم از جمله زندانیانی هستند که در زندان به قتل رسیده‌اند.

مسئولان جمهوری اسلامی تا به حال از پاسخگویی در باره جان باختن زندانیان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها امتناع و از خود رفع اتهام کرده‌اند.


رادیو زمانه