به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۵، ۱۴۰۰

نخست وزیران لهستان، چِک و اسلوونی برای تاکید بر حمایت اتحادیۀ اروپا از اوکراین در کی‌یف با رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کردند

 

نخست وزیر جمهوری چِک، پتر فیالا (سمت چپ) و معاون نخست وزیر لهستان، یاروسواف کاچینسکی، در نشستی با مقامات اوکراین، به سخنان رئیس جمهوری این کشور، ولودیمیر زِلِنسکی، گوش می‌دهند. نخست وزیر لهستان، ماتئوس موراویتسکی، و نخست وزیراسلوونی، یانز یانشا، نیز در این نشست حضور داشتند ـ کی‌یف، ١۵ مارس ٢٠٢٢

نخست وزیر لهستان، ماتئوس موراویتسکی، سه شنبه شب با گذاشتن پیامی در صفحۀ فیسبوک خود اعلام کرد که همراه با همتایان چک و اسلوون خود برای ابراز «پشتیبانی صریح و آشکارِ» اتحادیۀ اروپا از اوکراین وارد پایتخت این کشور شده است. کی‌یف سحرگاه سه شنبه هدف بمباران قرار گرفت و شهرداری قانون منع رفت و آمد در شهر برقرار کرد.

ماتئوس موراویتسکی با اشاره به تهاجم روسیه به اوکراین، تاکید کرد که «باید هر چه زودتر فاجعه‌ای را که در شرق [اروپا] در جریان است متوقف سازیم. از همین رو همراه با معاون نخست وزیر [لهستان] یاروسواف کاچینسکی، و نخست وزیران [چک و اسلوون] پِتر فیالا و یانز یانشا به کی‌یف آمده‌ایم».

سفر مقامات بلند پایۀ سه کشور اروپائی به کی‌یف در حالی صورت می‌گیرد که پایتخت بگفتۀ شهردار آن «دوران خطرناک و دشواری» را می‌گذراند. بامداد سه شنبه شماری ساختمان‌های شهر و از جمله یک بنای مسکونی هدف بمباران قرار گرفت و دستکم ۵ تن بر اثر آن کشته شدند. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، قانون منع کامل رفع و آمد در پایتخت را از ساعت ٢٠ سه شنبه تا ٧ پنجشنبه برقرار ساخت. بگفتۀ او نیمی از جمعیت کی‌یف، این شهر را ترک کرده است. فرودگاه دنیپرو، در نزدیکی پایتخت نیز بکلی ویران شده است.

در ماریوپول، شهری که از نخستین روز جنگ زیر بمباران شدید روسیه قرر دارد، هر چند دو هزار خودرو با استفاده از راهروهای انسان دوستانه شهر را ترک کرده‌اند، هنوز ٣٠٠٠٠٠ تن در زیرزمین‌ بناهای خصوصی پناه گرفته و در شهر ماندگار شده‌اند.

دو روزنامه نگار کشته شدند

یک فیلمبردار شبکۀ تلویزیون فاکس نیوز، پییر زاکرزِوفسکی، و یک خبرنگار ٢٤ سالۀ اوکراینی، الکساندرا کوشینووا که خودروی حامل آنان هدف شلیک قرار گرفته بود، درگذشتند. بنجامین هال، گزارشگر بریتانیائی فاکس نیوز نیز که در این حمله زخمی شده است، همچنان بستری است. از آغاز جنگ تا کنون پنج روزنامه نگار در اوکراین جان خود را از دست نداده‌اند.

گفتگو میان اوکراین و روسیه

چهارمین دور گفتگوها میان نمایندگان اوکراین و روسیه روز سه شنبه بطور مجازی برگزار شد. رئیس جمهوری اوکراین با اشاره به برداشت نمایندگان این کشور از مذاکرات گفت که «روس‌ها دریافته‌اند که با جنگ به هیچ چیز دست نخواهند یافت».

ولودیمیر زِلنسکی با نا امیدی اذعان کرد که «اوکراین نمی‌تواند به ناتو بپیوندد». او گفت «ما سال‌ها شنیدیم که درهای [ناتو] گشوده است و همچنین گفته شد که ما نمی‌توانیم به عضویت آن در آئیم. این یک واقعیت است که باید بدان آگاه بود».


با تشدید و گسترش بمباران شهرهای مختلف اوکراین، شمار شهروندانی که این کشور را ترک می‌کنند نیز هر دم افزایش می‌یابد. سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در ژنو امروز اعلام کرد که از هنگام تهاجم روسیه به اوکراین سه میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند. در همین حال، یونیسف نیز اعلام داشت که در هر ثانیه، یک کودک اوکراینی ناگزیر به یک «پناهنده» بدل می‌شود.

بگفتۀ رئیس جمهوری اوکراین، از آغاز تهاجم روسیه تا کنون، دستکم ٩٧ کودک براثر جنگ در این کشور کشته شده‌اند.

مجازات‌های تازۀ اتحادیۀ اروپا علیۀ روسیه

اتحادیۀ اروپا که روز دوشنبه به تصویب چهارمین مجموعه مجازات‌های خود علیۀ روسیه اشاره کرده بود، امروز جزئیات آن را فاش ساخت. بر این اساس، شمار دیگری از  اشخاص حقیقی و حقوقی روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین مشمول مجازات‌های تازه قرار گرفته‌ و اموال آنان در اروپا مسدود شده است. در همین حال صادرات اتوموبیل‌های لوکس، شامپانی، جواهرات و دیگر کالاهای مورد توجه و مصرف سرآمدان حامی ولادیمیر پوتین نیز به روسیه ممنوع اعلام شد.

رادیو فرانسه