به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۳، ۱۴۰۰

شکایت علیه علی خامنه‌ای و حسن روحانی به اتهام «قتل غیرعمد» هزاران نفر در اوج شیوع کرونا

 
آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی، دو وکیل دادگستری در ایران، با ثبت شکایتی علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، آنان را متهم کرده‌اند که با تصمیمات خود در زمینه مدیریت کرونا باعث به خطر افتادن جان شهروندان و مرگ هزاران نفر شده‌اند.

این شکایت که علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین، و اعضای ستاد مقابله با کرونا در دولت قبلی طرح شده است، این افراد را متهم می‌کند که با تصمیمات خود باعث مرگ بیش از یکصد هزار تن شده‌اند.

این شکواییه ۲۲ صفحه‌ای مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را به «تسبیب در قتل غیرعمد بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم ایران، سوءاستفاده از مقام و قدرت و عدم اجرای قوانین در زمینه مقابله با ویروس کرونا» متهم می‌کند.

آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی در شکواییه خود که روز یکشنبه هشتم اسفندماه آن را ثبت کردند، از دادستان خواسته‌اند در اینباره به نظرات کارشناسی نهادهای مستقل مدنی نیز توجه کند.

یک سال پس از شیوع ویروس کرونا و در اوج گسترش این بیماری، آیت‌الله خامنه‌ای در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ واردات واکسن‌های ساخت آمریکا و بریتانیا را ممنوع اعلام کرد.

در پی این دستور، سایر مقام‌های دولتی نیز بر تولید واکسن کرونا در داخل ایران تاکید کردند.

نهادهای مختلف جمهوری اسلامی از جمله «ستاد اجرایی فرمان امام» و برخی نهادهای نزدیک به سپاه پاسداران از چند واکسن مختلف رونمایی کردند.

دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و بریتانیا و عدم موفقیت نهادهای داخلی در تولید انبوه واکسن، باعث شد که آمار مرگ ‌و‌ میر ناشی از کرونا در ایران به شدت افزایش پیدا کند.

چند ماه بعد با بحرانی شدن وضعیت، علی خامنه‌ای در مردادماه امسال از حرف خود عقب‌نشینی کرد و خواستار تامین واکسن کرونا «به هر شکل ممکن» شد. اما دستور اولیه رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه، به تاخیر در واردات واکسن و کندی روند واکسیناسیون در ایران منجر شد و طی آن مدت تعداد زیادی از شهروندان ایران قربانی ویروس کرونا شدند.

اقدام آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی، دو وکیل دادگستری، در ثبت شکایتی در این زمینه مورد استقبال شماری از همکاران‌شان قرار گرفته است.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز آنان را وکلایی «شجاع و با شرافت» نامیدند.

آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی ۲۳ مردادماه امسال همراه با مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، مریم افرا فراز و لیلا حیدری به خاطر قصدشان برای طرح این شکایت بازداشت شده بودند. مهدی محمودیان از آن زمان همچنان در زندان به سر می‌برد.


صدای آمریکا