به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۱۴، ۱۴۰۰

سازمان ملل: یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر از اوکراین گریخته‌اند

شمار پناهجویان اوکراینی از مرز یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر عبور کرد. دبیرکل ناتو گفت باید هر کاری کرد تا جنگ از اوکراین فراتر نرود. وزارت کشور آلمان نسبت به عزیمت افراطگرایان این کشور به اوکراین و مشارکت در جنگ هشدار داد.

● سازمان ملل: یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر از اوکراین گریخته‌اند

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، وابسته به سازمان ملل، می‌گوید طی هشت روز جنگ، یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند که ۷۸ هزار و ۸۰۰ نفرشان اوکراینی نیستند و به ۱۳۸ ملیت دیگر تعلق دارند. طبق اعلام سخنگوی این سازمان، ۶۷۲هزار نفر  از اوکراین به لهستان، ۱۹۴هزار نفر به مولداوی و ۱۳۳۰۰۰ نفر به مجارستان گریخته‌اند. 

بنا بر آمار وزارت کشور آلمان، بیش از ۱۸هزار نفر در این میان وارد خاک آلمان شده‌اند.

ده ها کشور از سازمان جهانی مهاجرت برای بازگرداندن شهروندان خود از اوکراین یا کشورهای همسایه به خانه درخواست کمک کرده‌اند. این سازمان در حال بررسی گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد آوارگان غیراوکراینی، از کمک پزشکی در کشورهای میزبان محروم شده‌اند. سازمان جهانی مهاجرت و پناهندگی تاکید کرده که چنین رفتاری کاملا غیرقابل قبول است.

● وزارت کشور  آلمان: برخی افراط گرایان راست می‌خواهند در اوکراین بجنگند

به گفته وزارت کشور آلمان، شماری از نیروهای رادیکال دست راستی آلمان برای مشارکت در نبردها راهی اوکراین شده‌اند. سخنگوی این وزارتخانه در برلین به رسانه‌ها گفت: «مقامات امنیتی در حال بررسی امر و  اتخاذ تدابیر بازدارنده هستند.» او از بیان جزییات بیشتر خودداری کرد و تنها گفت که سه فرد شناخته شده برای محافل امنیتی آلمان به اوکراین رفته‌اند.

●  دبیرکل ناتو: انتظار روزهای بدتری را داریم

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از نشست مشورتی با وزرای خارجه پیمان آتلانتیک شمال گفت: «اوضاع در چند روز آینده احتمالاً بدتر خواهد شد». او از ولادیمیر پوتین خواست، جنگ را فوراً و بدون قید و شرط پایان دهد، نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و پای میز مذاکره بیاید. 

استولتنبرگ تاکید کرد که ناتو خواهان جنگ با روسیه نیست و افزود، باید هر کاری می‌توان انجام داد تا اطمینان حاصل شود که جنگ از اوکراین فراتر نرود.

●  نوسان و افت شدید عرضه گاز روسیه در خط لوله "جمال"

روز جمعه، چهارم فوریه جریان گاز در ایستگاه کمپرسور مالنو در براندنبورگ متوقف شد. طبق اعلام اپراتورشبکه کاسل، ورود گاز به آلمان از طریق مالنو در بامداد  جمعه ۱۱۹/ ۱۰۱ کیلووات ساعت بوده در حالی که در طول شب حدود ۵/ ۱۳میلیون کیلووات ساعت بود. از صبح جمعه به بعد اما هیچ  نموداری از عرضه گاز نمایش داده نشده است. 

بخشی از مهم‌ترین خط لوله گازی روسیه به اروپا، موسوم به "جمال یوروپ" از بلاروس می‌گذرد. 

دویچه وله