به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۹، ۱۴۰۰

هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران:

  جشن ملی نوروز و روز ملی کردن نفت بر هموطنان عزیز فرخنده باد


نوروز سال ۱۴۰۱ با همه آداب و رسوم زیبا و بی نظیرش فرا رسیده است.نوروز،اولین روز بهار،جشن ملی ایرانیان با هزاران سال قدمت و سابقه تاریخی است.جشن نوروز آحاد ملت ایران با هر قومیت ولهجه وزبان و با هر عقیده ودین و مرام را در این سرزمین کهنسال به هم پیوند داده است .قرن هاست که این جشن ملی با همه تهاجمات و تاخت و تازهای بیگانگان به این سرزمین،محفوظ و پابرجا باقی مانده است. وعلیرغم کوشش هایی که برای زدودن آن به عمل آمده،نه تنها موفق از بین بردن یا کم رنگ کردن آن نگردیده اند بلکه روز به روز جذاب تر شده و گسترش بیشتری یافته است.

اما در تاریخ معاصر این وطن،نوروز سال ۱۳۳۰ حال و هوای دیگری داشته است.در روزهای نیمه دوم اسفند ۱۳۲۹ نهضت ملی ایران به رهبری دکتر محمد مصدق ، در اوج بالندگی خود قرار داشت.در آن روزها قانون ملی کردن نفت در حال تکمیل شدن و به ثمر رسیدن بود . در آن روز های با شکوه و تاریخی ایرانیان احساس می کردند که با گردنی برافراشته و سینه ای سپر، در نزدجهانیان ظاهر شده و مورد تحسین وستایش جامعه بین المللی قرار دارند.این غرور وصف ناپذیر به علت نزدیک شدن نهضت ملی کردن نفت به پیروزی نهایی و خارج شدن از زیر سلطه شرکت غارتگر نفت انگلیس و ایران و کسب استقلال سیاسی و اقتصادی این کشور پدیدار گشته بود. سرانجام در روز 29 اسفند ۱۳۲۹ قانون ملی کردن نفت به تصویب نهایی رسید و ملت ایران یک نوروز استثنایی و تاریخی را برگزار نمود.واز آن زمان ۲۹ اسفند روز ملی شدن نفت نام گرفت.وهمراه با جشن نوروز،دوعید متوالی و به هم پیوسته در تاریخ ایران رقم خورد.

جبهه ملی ایران روز ملی شدن نفت و جشن ملی نوروز باستانی را به هموطنان عزیز تبریک می گوید و امید دارد که در سالی که در پیش است این ملت شرافتمند بتواند به استقلال و آزادی و حاکمیت ملی که عوامل اصلی سازنده ی رفاه و سعادت جامعه اند،دست یابد. و از شرایط مصیبت بار و اسفناک کنونی و بحران های فزاینده ای که در نتیجه خودکامگی و نبودن آزادی و فقدان استقلال در میهنمان به وجود آمده رهایی پیدا کند.

تهران – ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ خورشیدی

هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران