به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۷، ۱۴۰۰

پوتين در پی خروج از باتلاق اوكراين است

 

در گفتگو با رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری تركيه، ولاديمير پوتين شروط خود را برای پايان دادن به جنگ اعلام كرده است.  به گفته ابراهیم كالین مشاور رئیس جمهوری تركیه پوتین خواستار آن شده كه اوكراین بی طرف بماند و وارد ناتو نشود. ولودیمیر زلنسكی، رئیس جمهوری اوكراین، پیشتر آمادگی خود را برای پذیرش این شرط اعلام كرده بود. 

پوتین همچنین خواستار آن شده كه اوكراین هرگز تهدید نظامی برای روسیه محسوب نشود و برای این منظور باید یك روند خلع سلاح در این كشور به اجرا گذاشته شود. حفظ زبان روس در اوكراین از دیگر شروط پوتین برای پایان دادن به جنگ است. 

دو شرط دیگری كه پذیرش شان برای اوكراین دشوار خواهد بود موقعیت حقوقی دونباس و شبه جزیره كریمه است كه پوتین در سال ٢٠١٤ به خاك روسیه الحاق كرد. افزون بر این دو منطقه دونباس نیز در جریان حمله جاری روسیه به اوكراین با حمایت پوتین اعلام استقلال كردند. 

پوتین خواستار آن است كه اوكراین از این دو منطقه برای همیشه صرف نظر كند و كریمه را بخشی از خاك روسیه بداند. 

با این حال، شروط پوتین برای پایان دادن به جنگ نوعی اعتراف ناخواسته به زمینگیر شدن ارتش روسیه در اوكراین به نظر می رسد. بیش از سه هفته از آغاز بزرگترین حمله نظامی در اروپا طی هشتاد سال گذشته ارتش روسیه ناتوان از دستیابی به یك پیروزی سریع در اوكراین بوده است. 

عوامل این ناكامی متعددند، اما مهمترین آنها ارزیابی غیرواقعی كرملین از قدرت خود در پیروزی سریع در جنگ اوكراین و دست كم گرفتن قدرت مقاومت ارتش و مردم اوكراین بوده است. 

روسیه موفق نشد برتری هوایی خود را در جنگ اوكراین تحمیل كند و نیروی زمینی آن از اوایل مارس تاكنون هیچ پیشروی محسوس و قابل ملاحظه نداشته است. عمده عملیات روسیه به حملات موشكی كور خلاصه شده كه عمدتا اهداف غیرنظامی از جمله مناطق مسكونی، غیرنظامیان و حتی بیمارستان ها را هدف می گیرند كه همگی از مصادیق جنایات جنگی به شمار می روند. 

هنوز نبرد اصلی كی اف آغاز نشده و ارتش روسیه نتوانسته پایتخت اوكراین را محاصره كند. 

به گفته كارشناسان محاصره كی اف محتاج ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار نیرو و برتری مطلق نظامی و انجام جنگ چریك شهری است كه معمولا به سود نیروهای دفاعی تمام می شود. 

به گفته پنتاگون پنجاه درصد توانایی ارتش روسیه هم اكنون درگیر جنگ اوكراین است و این وضعیت قابل دوام نیست. فرماندهان ارتش روسیه بعضا با كمبود مهمات روبرو شده اند. ارتش روسیه ناگزیر از فراخواندن نیروهای ذخیره و به كارگیری مزدوران سوری و چچن شده است و كلیه این اقدامات هزینه های سنگینی را به روسیه تحمیل می كند كه دست كم ٣٠٠ میلیارد دلار از دارایی هایش در خارج مسدود شده و با شدیدترین تحریم های اقتصادی روبرو است. 

دو عامل در سرنوشت این جنگ در ده روز آینده تعیین كننده اند : ادامه حمایت نظامی غرب از اوكراین و سرانجام تلاش ارتش روسیه برای تصرف شهرهای مناطق شرقی اوكراین از جمله ماریوپل و البته محاصره كی اف. 

رادیو بین المللی فرانسه