به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۶، ۱۴۰۱

زلنسکی جهانیان را به تظاهرات علیه جنگ فراخواند



ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در یک پیام ویدیویی خواستار تظاهرات در سراسر جهان علیه عملیات نظامی روسیه در کشورش شد. طبق آخرین برآوردهای منابع سازمان ملل متحد، بیش از 3.5 میلیون نفر از زمان آغاز جنگ اوکراین را ترک کرده‌اند.

زلنسکی در این پیام ویدئویی که در آن به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، خواستار سر دادن شعارهایی در حمایت از کشورش و حمایت از آزادی و زندگی شد.

رئیس جمهوری اوکراین، خطاب به مردم سراسر جهان گفت: «به میدان‌ها بروید، به خیابان‌ها بروید، خودتان را نشان دهید و صدایتان را برسانید».

زلنسکی اعلام کرد، اوکراین در سه اجلاس آینده در بروکسل موضع قویتر‌ی خواهد داشت.

او همچنین بر لزوم وحدت برای محافظت از غیرنظامیان تاکید کرد.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا رای شورای امنیت سازمان ملل در رد پیش‌نویس قطعنامه روسیه درباره وضعیت بشردوستانه در اوکراین را تاکیدی مجدد بر انزوای روسیه از سایر کشورهای جهان توصیف کرد.

بلینکن همچنین گفت که این امر بر «ناامیدی» مسکو برای منحرف کردن اذهان عمومی مردم جهان از خشونت وحشتناکی که علیه مردم اوکراین بکار گرفته شده را تأکید می‌کند.

در همین حال لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت، گفت که اعضای شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی روسیه مبنی بر مقصر دانستن اوکراین در بحران انسانی موجود در این کشور رای ندادند.

او افزود: «عدم رای‌ دادن یک اعتراض واحد در برابر روسیه بود».

از زمان شروع حمله روسیه در 24 فوریه به اوکراین تاکنون، صدها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. طبق آخرین برآوردهای منابع سازمان ملل متحد، بیش از 3.5 میلیون نفر از زمان آغاز جنگ اوکراین را ترک کرده‌اند.

العربیه