به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۵، ۱۴۰۰

تهاجم روسیه به اوکراین: نیروهای اوکراینی در خارکیف، عملیات ضدحمله را آغاز کرده‌اند؛

 تخلیۀ غیرنظامیان از ماریوپول به دلیل تداوم بمباران‌ها به تعویق افتاد

رادیو بین المللی فرانسه: مقامات شهر بندری ماریوپول، صبح امروز اعلام کردند که نیروهای روسی، به رغم اعلام آتش بس، شهر را زیر بمباران قرار داده و از همین رو تخلیۀ غیرنظامیان ناممکن شده است. بر اساس توافق آتش بس موقت، قرار بود تخلیۀ غیرنظامیان از ساعت ١١ به وقت محلی آغاز گردد. نیروهای روسیه، امروز شنبه بمباران شهرهای مختلف و از جمله کی‌یف را دنبال کردند. نیروهای اوکراینی نیز در خارکیف، برای عقب راندن سربازان روسی بعدازظهر امروز عملیات ضد حمله را آغاز کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بعدازظهر امروز اعلام کرد که نیروهای این کشور در خارکیف، که از چند روز پیش در محاصرۀ ارتش روسیه قرار دارد، عملیات ضد حمله را آغاز کرده‌اند.

نیروهای روسی در این دومین شهر بزرگ اوکراین، بگفتۀ شاهدان محلی، رویکرد اولیۀ خود در بمباران مراکز نظامی و راهبردی را کنار گذاشته و با استفاده از سلاح‌های سنگین مناطق مسکونی و ساختمان‌های تاریخی شهر را هدف گرفته‌اند. یکی از ساکنان شهر در این باره به عملیاتی مانند آنچه در «حلب» صورت گرفت، اشاره می‌کند. روسیه در تهاجم خود به این شهر در روز ٢٨ فوریه از بمب‌های خوشه‌ای که بکار بردن آنها مغایر با قوانین بین‌المللی است، استفاده کرد.

در همین حال، وزارت دفاع اوکراین با انتشار ویدئوهائی از مقاومت مردم در شهرهای گوناگون، شهروندان را به ایستادگی در برابر «اشغالگر» فراخواند و وعده داد که «پیروزی» پیش روست.

وزارت دفاع اوکراین: با مقاومت مردم پیروزی پیش روست

توئتو
توئیت وزارت دفاع اوکراین در بارۀ مقاومت مردم در برابر «اشغالگران» روس

شهرداری ماریوپول اعلام کرد که آتش بس پیش‌بینی شده که قرار بود نیمروز شنبه بر قرار گردد، با تداوم بمباران‌ها از سوی نیروهای روسی نقض گردیده و از همین رو تخلیۀ غیرنظامیان به «دلایل امنیتی» به تعویق افتاده است. نمایندگان مسکو و کی‌یف روز جمعه در بارۀ ایجاد «راهروهای امنیتی تخلیۀ غیرنظامیان» از دو شهر «ماریوپول» و «ولنوواخا» در  کیلومتری شمال آن به توافق رسیده بودند. این توافق، بگفتۀ ایرینا وِرِشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، به منظور جابجا کردن ٢٠٠ هزار نفر از ماریوپول و ١۵ هزار نفر از ولنوواخا و اسکان دادن آنان در «زاپوریژیا» واقع در ٢٢٠ کیلومتری شمال غربی بندر ماریوپول صورت گرفته بود.

بندر ماریوپول در شرق اوکراین در کنار دریای «آزوف» از اهمیت راهبردی فراوان برخوردار است. اگر کنترل این شهر در اختیار روسیه قرار گیرد، سربازان روسی و نیروهای جدائی طلب دنباس از شرق و واحدهای ارتش روسیه از کریمه در غرب به یکدیگر پیوند خورده و جبهۀ واحدی را برای حرکت به درون خاک اوکراین تشکیل خواهند داد.

برقراری آتش بس و تخلیۀ غیرنظامیان ماریوپول از نظر مسکو به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد، با بمباران گسترده تر و سنگین تر کنترل شهر را بدست آورند. از نظر ارتش اوکراین و مردم مسلح شده در این شهر، خروج غیرنظامیان، خیال آنان را در رویاروئی با نیروهای روسیه راحت خواهد کرد و در مقاومت خود نگران آنان نخواهند بود.

نیروهای روسی که تا کنون در پیشروی خود در خاک اوکراین با دشواری روبرو بوده‌اند، در خورسون، تنها شهری که کنترل آن را بدست آورده‌اند نیز با مقاومت مردم مواجه‌اند.

مقاومت مردم در برابر نیروهای روسی در خرسون

توئیت صحنه‌ای از مقاومت مردم در برابر سربازان روسی در خرسون

بگفتۀ یکی از مشاوران ریاست جمهوری اوکراین قرار است گفتگوهای دیگری امروز شنبه و یا فردا یکشنبه میان دو طرف برای توافق در بارۀ برقراری آتش بس در روزهای آینده انجام گیرد.

صلیب سرخ بین‌المللی امروز وضعیت در ماریوپول را «دلخراش» توصیف کرد. کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای با اشاره به عدم اجرای توافق بدست آمده، تصریح کرد «که خودداری از اجرای عملیات تخلیۀ ایمن از ماریوپول و ولنوواخا را درک می‌کند و گفتگو با طرفین را برای تضمین عبور ایمن غیرنظامیان از کلیۀ شهرهای درگیر ادامه می‌دهد». این کمیته در بیانیۀ خود می‌افزاید که «آنچه در ماریوپول و دیگر شهرها جریان دارد، دلخراش است».

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، در توئیتی اعلام کرد که از آغاز جنگ تا کنون، ٨٠٤ کودک در بمباران‌ها زخمی شده‌اند.

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین: از آغاز جنگ ٨٠٤ کودک زخمی شده‌اند

توئیت اولکسی دانیلوف در بارۀ زخمی شدن ٨٠٤ کودک در جنگ

بمباران شهرهای دیگر اوکراین نیز از سوی نیروی‌های روسیه دنبال می‌شود. صبح شنبه صدای انفجارهای پیاپی در کی‌یف بلند شد. بگزارش خبرنگاران فرانسوی حاضر در شهر، ساکنان پایتخت به گردآوری ساک‌های مملو از شن و ایجاد سنگر در اطراف و مرکز شهر ادامه داده و خود را برای رویاروئی با نیروهای روسی آماده می‌کنند.

نیروهای اوکراینی، بر اساس تصاویر منتشر شده، امروز یک هواپیمای بمب افکن روسی را سرنگون ساختند. یکی از نطامیان روسی در این عملیات کشته شد و دیگری که با باز کردن چتر نجات، خود را به بیرون پرتاب کرده بود زخمی گردید و از سوی نیروهای کیف دستگیر شد.

یک بمب افکن روسی توسط نیروهای اوکراین سرنگون شد

توئیت در یارۀ سرنگون ساختن یک بمب افکن روسی

شهر «ایرپین» واقع در استان کی‌یف نیز امروز هدف بمباران قرار گرفت و بخشی از زیرساخت‌های شهر از جمله یک پُل مهم آن بکلی تخریب شد و شماری از ساکنان آن ناگزیر تخلیه شدند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

در همین حال، نیروهای اوکراینی و مردمی که برای دفاع از کشور خود بسیج و مسلح شده‌اند نیز در برابر سربازان روسی از خود مقاومت چشمگیری نشان می‌دهند و تصاویر و اخبار آن را به گستردگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. ویدئوی سرنگون ساختن یک بالگرد روسی، یکی از نمونه‌های آن است:

سرنگون ساختن یک بالگرد روسی

بالگرد روسی با یک موشک نیروهای اوکراینی سرنگون می‌شود

رئیس جمهوری اوکراین نیز که بگفتۀ خود هر روز با ده پانزده تن از رهبران جهان گفتگوی تلفنی دارد، در پایان هر گفتگوئی، خبر آن را منتشر می‌کند تا با نشان دادن گستردگی مناسبات خود، زخم انزوای ولادیمیر پوتین را عمیق تر سازد. او صبح شنبه با نخست وزیر استرالیا، اسکات موریسون، گفتگو کرد.

گفتگوی ولودیمیر زِلنسکی با اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا

توئیت ولودیمیر زِلِنسکی در بارۀ گفتگوی او با نخست وزیر استرالیا

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، امروز به کشورهائی که به برقراری منطقۀ ممنوعۀ پرواز بر فراز اوکراین دست بزنند هشدار داد که آنان نیز از نظر مسکو «متخاصم در جنگ» تلقی خواهند شد. این هشدار پوتین پس از آنکه ناتو تاکید کرد که بهیچ روی قصد ممنوع ساختن پرواز در آسمان اوکراین را ندارد، خط و نشان کشیدن بیهوده ایست. او با اشاره به برخی شایعات در بارۀ طرح دولت برای برقراری «حکومت نظامی» در روسیه گفت که چنین قصدی ندارد، زیرا «حکومت نظامی معمولا در مناطقی که جنگ در آنها جریان دارد به اجرا گذاشته می‌شود. ما اکنون در چنین موقعیتی نیستیم و امیدوارم که چنین موقعیتی رخ ندهد».

روسیه هر چند به وجود تلفات نظامی در اوکراین گردن نهاده است، اما میزان تلفات و خسارات ادغان شده با آماری که مقامات اوکراینی منتشر می‌کنند، تفاوت فراوان دارد. وزارت امور خارجۀ اوکراین امروز آماری را که نیروهای نظامی این کشور در این زمینه فراهم آورده‌اند، منتشر کرد:

وزارت امور خارجۀ اوکراین شمار سربازان کشته شدۀ روسی را ده هزار نفر اعلام می‌کند

توئیت وزارت امور خارجۀ اوکراین در بارۀ تلفات و خسارات وارده به نیروهای روسی

روزنامه نیویورک تایمز امروز ویدئوئی را منتشر کرد که گفته می‌شود به هنگام تیراندازی نیروهای روسی بسوی نیروگاه زاپروژیا، در شب پنجشنبه به جمعه در تالار کنترل ماشین‌ها برداشته شده است. صدائی که در این ویدئو شنیده می‌شود، ظاهراً خطاب به سربازان روسی می گوید «تیراندازی به تاسیسات هسته‌ای را متوقف کنید. امنیت سراسر جهان را به خطر می‌اندازید».

توئیت تصاویر از داخل نیروگاه زاپروژیا

هشدار به نیروهای روسیه از درون نیروگاه زاپروژیا