به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۰۷، ۱۴۰۱

نزدیک به ۴ میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه پناه برده‌اند

 
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طی بازه زمانی ۲۴ فوریه تا ۲۵ مارس ۳ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۹۹ نفر از اوکراین به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. براساس این بیانیه، بیش از نیمی از این افراد به لهستان پناه برده‌اند. این کشور در حال حاضر میزبان ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۳۱۴ پناهجوی اوکراینی است.
همچنین طی بازه زمانی مذکور ۵۷۹ هزار و ۸۰۰ شهروند اوکراینی به رومانی و ۳۷۹ هزار و ۲۰۴ شهروند دیگر نیز به مولداوی پناه برده‌اند.
از طرف دیگر، طی روزهای ۲۱ تا ۲۳ فوریه از مناطق دونتسک و لوهانسک در اوکراین ۵۰ هزار نفر به روسیه رفته‌اند.
صدها نفر از پناهجویان اوکراینی پس از عبور به کشورهای همسایه به سمت کشورهای اروپایی سفر می‌کنند.
کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در روزهای ۲۴ فوریه تا ۲۵ مارس در اوکراین دست‌کم ۱۱۰۴ غیرنظامی کشته و ۱۷۵۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.
این سازمان هشدار داد که شمار قربانیان و مجروحان غیرنظامی ممکن است بسیار بالاتر از آنچه اعلام شده، باشد.


حمله موشکی مجدد روسیه به شهر لویو اوکراین
آندری سادووی، شهردار لویو در غرب اوکراین از طریق تلگرام از حمله موشکی مجدد روسیه به این شهر خبر داد.
سادووی اظهار داشت: حمله دیگری به مجاورت لویو صورت گرفت و بر اثر آن ۳ انفجار بزرگ رخ داد. خطر وقوع حملات جدید هوایی ادامه دارد.
این حمله راس ساعت ۱۸:۵۵ دقیقه به وقت محلی رخ داد.
ماکسیم کوزیسکی، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای لویو نیز قبلا اعلام کرد که یک انبار سوخت در مجاورت این شهر با ۲ موشک هدایت شونده هدف قرار گرفته است.
کوزیسکی همچنین تصریح کرد که بر اثر این حملات ۳ انفجار بزرگ رخ داده و حداقل ۵ نفر زخمی شده‌اند.
این حمله نیز راس ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه به وقت محلی صورت گرفت.


بایدن با وزرای خارجه و دفاع اوکراین دیدار و گفتگو کرد
جو بایدن، رئیس جمهورآمریکا در نشست وزرای خارجه و دفاع آمریکا با همتایان اوکراینی شان شرکت کرده است. این اولین دیدار رو در رو بین مقامات بلندپایه اوکراین و آمریکا از زمان حمله روسیه به این کشور در یک ماه پیش است.
آقای بایدن در دومین روز سفرش به لهستان همچنین گفتگوهایی با آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان انجام داد.
قرار است او بعدا سخنرانی مهمی درباره جنگ اخیر در اوکراین ایراد کند.
به گفته برخی تحلیل گران این واقعیت که وزرای اوکراینی کشورشان را برای انجام مذاکره ترک می کنند، نشانه ای از اعتماد فزاینده آن ها به چگونگی جنگ با روسیه است.



یک سامانه پیشرفته جنگ الکترونیک روسیه به دست نیروهای اوکراین افتاد
نیروهای اوکراینی بخشی از یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های جنگ الکترونیک روسیه را که می‌تواند اسرار نظامی این کشور را فاش کند، به غنیمت گرفته‌اند.
به گزارش تایمز لندن ماژول فرماندهی موسوم به کراسوخا (Krasukha- ۴) در حومه کی‌یف به دست نیروهای اوکراین افتاده است. این سیستم هرچند کمی آسیب دیده اما گفته می‌شود همچنان سالم است. تصاویری از این سیستم پیشرفته همچنین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
تحلیلگران بر این باورند که این ماژول احتمالا به هنگام تلاش عجولانه نیروهای روس برای عقب نشینی به دست نیروهای اوکراینی افتاده است. این سیتسم برای مسدود کردن ماهواره‌های مدار پایین، پهپادها و موشک‌ها طراحی شده اما در عین حال گفته می‌شود که این ماژول حتی می‌تواند هواپیماهای ناتو را نیز ردیابی کند.
تصاویر منتشر شده از این سیستم در در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کراسوخا یک سیستم دو قسمتی متشکل از یک ماژول فرماندهی و یک سیستم جنگ الکترونیک دارد که به طور جداگانه روی دو کامیون نصب شده است. تلگراف گزارش داده که احتمال می‌رود که یک سامانه از این سیستم علیه پهپادهای ترکیه‌ای در سوریه مورد استفاده قرار گرفته و توانسته با ایجاد اختلال در سیگنال‌های پهپادها سقوط آنها را رقم بزند.
هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار» ساخت ترکیه از جمله پهپادهایی هستند که توسط نیروهای اوکراینی برای نابودی تانک‌ها، زره‌ها و کاروان‌های کامیونی روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تلگراف گزارش داده که واحد توقیف شده توسط آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای غربی مورد بررسی قرار خواهد کرد. بررسی این واحد می‌تواند اسرار زیادی از نحوه عملکرد آن را آشکار کند و در نهایت می‌تواند به اوکراین و متحدان غربی این کشور برای بی‌اثر کردن آن کمک نماید.



بریتانیا: گروه واگنر مامور ترور زلنسکی است
به اعتقاد وزارت امور خارجه بریتانیا، روسیه از یک سازمان به خدمت گیرنده نیروهای مزدور مشهور به «گروه واگنر» که مرتبط با کرملین است برای تعقیب و ترور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین استفاده می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از هافینگتون پست، از ابتدای جنگ اوکراین زلنسکی گفته که “هدف شماره یک” روسیه است و مقامات آمریکایی بارها از بابت امنیت او اظهار نگرانی کرده‌اند. اما  رهبر اوکراین از فرار کردن از کشورش خودداری کرده و به جایش تصمیم به ماندن در کی یف، پایتخت کشورش در ضمن تداوم مقاومت در برابر تصرف شدن از سوی روسیه گرفته است.
در همین حال به نوشته هافینگتون پست، دمیتری اوتکین، بنیانگذار و رهبر گروه واگنر بر اساس گمانه زنی‌ها از طرفداران نازی ها است و در صورت درست بودن این ادعا، با توجه مطرح شدن توجیه “نازی زدایی” توسط پوتین برای حمله به اوکراین، عامل طنز است.
لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد، گروه واگنر، یکی از ده‌ها فرد و سازمانی است که در ارتباط با روسیه جدیدا تحریم شدند، “سازمانی متشکل از مزدوران روسی که بر اساس گزارشها ماموریت ترور زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را دارد”.
در عین حال چند بانک و موسسه مالی شامل آلفا بانک و پنج موسسه مالی دیگر به همراه طیفی از افراد از جمله دختر خوانده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که بر اساس گزارشها ساکن یک خانه مجلل گرانقیمت در لندن است هدف تحریم قرار گرفته اند.
اتحادیه اروپا تحریمهایی را علیه گروه واگنر و چند سازمان دیگری که متهم به تامین مالی آن بودند در ماه دسامبر با استناد به وقوع سوءاستفاده‌های حقوق بشری جدی از سوی اعضایش اعمال کرد.
روسیه می گوید از این گروه نیروهای مزدور که صرفاً از آن به عنوان یک شرکت خصوصی یاد می‌کند، استفاده‌ای نمی‌کند.
به گزارش نیویورک تایمز، مقامات امنیتی اروپایی در ماه فوریه اعلام کردند که صدها شبه نظامی گروه واگنر به شرق اوکراین سرازیر شده‌اند تا زمینه جنگ را فراهم کنند.
وزارت دفاع اوکراین روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که گروه جدیدی از مزدوران واگنر با ماموریت هدف قرار دادن رئیس جمهور و سایر مقامات عالی رتبه اوکراین وارد این کشور شده‌اند.
اعضای این گروه تجربه جنگیدن در کشورهایی از جمله سوریه و لیبی را دارند و آنها را با جنایات جنگی در این کشورها مرتبط دانسته‌اند.


امیر قطر: ما در کنار میلیون‌ها اوکراینی که قربانی جنگ ناعادلانه شده‌اند می‌ایستیم
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی که در نشست مجمع دوحه در پایتخت قطر سخن می‌گفت به صراحت از همراهی و حمایت کشورش از مردم اوکراین خبر داد.
او در سخنرانی خود تاکید کرد: «متاسفیم که در سطح سیاسی و امنیتی شاهد کوچک شدن فضاهای سیاسی و دیپلماتیک به نفع گسترش نظامی‌گری هستیم. نظامی‌سازی راه‌حل‌ها در حال رشد بوده و با جنگ اوکراین در چهار دهه اخیر به اوج خود رسیده است.»
او همچنین افزود: «من از همین جا بر موضع قاطعانه دولت قطر برای توقف ارعاب غیرنظامیان و حمله به حاکمیت دولت و سایر اقداماتی که ممکن است نقض ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی باشد، تأکید می‌کنم.»
امیر قطر همچنین در حمایت از مردم اوکراین که گرفتار جنگی «ناعادلانه» شده‌اند نیز گفت: «ما در کنار میلیون‌ها انسان بی‌گناه و پناهنجویی می‌ایستیم که قربانی این جنگ ناعادلانه و محاسبات ژئوپلیتیکی آن شده‌اند.»


بایدن در لهستان: پوتین جنایتکار جنگی است
رئیس‌جمهور آمریکا که در جریان سفرش به لهستان، کانون پذیرش میلیونها آواره اوکراینی فراری از جنگ در کشورشان، به دیدار گروهی از نظامیان آمریکایی و آوارگان رفت، در اظهاراتی مجددا رئیس جمهور روسیه را “جنایتکار جنگی” خواند.
به گزارش پایگاه ای.بی.سی نیوز، در حالی که وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در یک گزارش رسمی خود نیروهای روسی در اوکراین را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک نشست توجیهی در شهر ژشوف لهستان درباره پاسخ انسانی به بحران جاری، دوباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را “جنایتکار جنگی” خواند.
بایدن در سخنرانی در کنار آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان و سامانتا پاورز، مدیر آژانس توسعه بین المللی آمریکا گفت: تنها کار مهمی که می‌توانیم از ابتدا انجام دهیم این است که اتحاد دموکراسی ها در مخالفتمان و تلاش خود برای کاستن از ویرانی‌های رخ داده توسط مردی که از نظر من به وضوح جنایتکار جنگی است را حفظ کنیم. من فکر می کنم که او از نظر تعریف قانونی نیز اینگونه است.
برنامه این سفر بایدن با کمی تاخیر همراه شد زیرا هواپیمای رئیس جمهور لهستان که به مقصد شهر ژشوف پرواز می کرد مجبور به فرود اضطراری در ورشو شد.
بایدن و لوید آستین وزیر دفاع دولتش با نیروهای لشکر ۸۲ هوابرد در ژشوف دیدار و از خدمات آنها تشکر کردند و در نهایت با آنها پیتزا خوردند.
بایدن گفت: “بسیار سپاسگزارم برای همه کارهایی که انجام می دهید. و این که بگوییم شما بهترین نیروی جنگنده در جهان هستید مبالغه آمیز نیست.”
اما این رئیس‌جمهور آمریکا در صحبتی ظاهرا خطاب به این گروه اشاره به اعزام سربازان آمریکایی به اوکراین کرد؛ صحبتی که با وجود تاکید چند باره او مبنی بر عدم اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین مطرح و مناقشه ساز شد.
بایدن گفت: می دانید، مردم اوکراین شجاعت زیادی دارند، آنها دل و جرات زیادی دارند و من مطمئن هستم که شما این موضوع را مشاهده می‌کنید و زمانی که آنجا باشید آن را خواهید دید. و برخی از شما آنجا بوده اید. شما زنان و جوانانی را خواهید دید که وسط میدان، مقابل یک تانک لعنتی می ایستند و تنها می گویند قرار نیست میدان را ترک کنم و من موضعم را حفظ می کنم. آنها باورنکردنی هستند. اما آنها از ما الهام زیادی می‌گیرند.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به درخواست برای شفاف سازی در مورد این اظهار نظر بایدن عنوان کرد: رئیس جمهور آمریکا صراحتا گفته است ما سربازان آمریکایی را به اوکراین نمی فرستیم و در آن موضوع تغییری ایجاد نشده است.
از سوی دیگر به گزارش پایگاه هیل، بایدن در یک موقعیت دیگر با خبرنگاری مواجه شد که از او پرسید چرا فکر می کند، تحریم‌های اخیر علیه دولت روسیه رفتار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را تغییر می‌دهند در حالی که اقدامات قبلی مانع از حمله مسکو به اوکراین نشد. رئیس جمهور آمریکا با این سوال به تندی برخورد کرد.
بایدن در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل، جایی که در آنجا به دیداررهبران ناتو رفت گفت: بگذارید یک چیز را مستقیما بگویم. من نگفتم که در واقع تحریم‌ها او را منصرف می‌کنند.
رئیس جمهور آمریکا در حالی که صدایش را بلند کرد گفت:‌ تحریم ها هرگز بازدارنده نیستند - شما مدام در مورد آن صحبت می کنید - تحریم ها هرگز بازدارنده نمی شوند. حفظ تحریم ها، افزایش درد و تظاهرات، دلیل اینکه چرا من برای برگزاری این نشست ناتو در امروز درخواست کردم، این است که مطمئن باشید بعد از یک ماه ما همچنان اقداماتمان را نه فقط در ماه آینده میلادی و ماه بعدش بلکه برای مدت باقی مانده از کلیت سال جاری میلادی حفظ خواهیم کرد. این روند است که او را متوقف خواهد کرد.
بایدن در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است اقدامات اخیر ناتو روسیه را به سمت تغییر رویه اش سوق می دهد، گفت: “این چیزی نیست که من گفتم. شما دارید من را به بازی می گیرید. پاسخ منفی است.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در جریان سفر به لهستان در نشستی با حضور دو وزیر اوکراینی شرکت کرد.
در این نشست وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده به همراه همتایان اوکراینی‌ آنها نیز حضور داشتند و بایدن با دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز که در نشست حضور داشت گفتگویی غیررسمی انجام داد.
این نخستین ملاقات رئیس جمهوری آمریکا با مقامات ارشد اوکراینی پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور محسوب می‌شود.


وزارت دفاع بریتانیا: روسیه همچنان به آتش سنگین بر شهرهای اوکراین ادامه می‌دهد
وزارت دفاع بریتانیا در تازه ترین به روزرسانی خود گفته است به احتمال زیاد روسیه به استفاده از آتش سنگین توپخانه برشهرهای اوکراین ادامه می دهد، این اقدام با هدف کاهش تلفات خود که تاکنون قابل توجه هم بوده، صورت می گیرد.
به گفته وزارت دفاع بریتانیا به نظر می رسد که نیروهای روس تمایلی به شرکت در عملیات پیاده نظام شهری در مقیاس بزرگ ندارند، بلکه ترجیح می دهند به استفاده بی رویه از بمباران های هوایی و توپخانه ای با هدف تضعیف روحیه نیروهای اوکراینی ادامه دهند.
در بیانیه وزارت دفاع بریتانیا همچنین آمده که نیروهای روسیه به محاصره تعدادی از شهرهای بزرگ اوکراین از جمله خارکیف، چرنیهوف و ماریوپل هم ادامه خواهند داد.


زلنسکی: باید به روسیه نشان داد که انرژی یک سلاح نیست
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس دوحه ۲۰۲۲ با موضوع «تحول در عصر جدید» از طریق مجازی شرکت کرده و اظهار داشت: قطر باید تولید نفت و گاز طبیعی خود را افزایش دهد تا به روسیه اثبات کند که انرژی یک سلاح نیست.
به گزارش آناتولی، زلنسکی خطاب به شرکت کنندگان در این کنفرانس گفت: در قرن بیست و یکم تلاش می‌کنیم عدالت را اجرا کنیم، اما هنوز ۳۱ روز است که قادر به تامین عدالت نبوده‌ایم. ما به دفاع از اوکراین در برابر حمله روسیه ادامه خواهیم داد. ما همراه با مردم خود در تلاش برای دستیابی به صلح هستیم.
وی خاطرنشان کرد: روسیه تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای می‌کند؛ احتمال این کار نه تنها علیه یک کشور بلکه جنایت علیه تمام بشریت خواهد بود.
زلنسکی با بیان اینکه بیش از یک میلیون مسلمان در اوکراین زندگی می‌کنند، اذعان داشت: سالمندان، زنان و کودکان در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند. روسیه حتی اجازه نمی‌دهد کمک‌های بشردوستانه به شهرها برسد.
رئیس جمهور اوکراین تصریح کرد: روسیه نه تنها کلیساها بلکه مساجد را نیز هدف قرار می‌دهد، سیاست کرملین، علیه مسلمانان است.
زلنسکی افزود: اوکراین یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده مواد غذایی در جهان است. روسیه بنادر و زیرساخت‌های کشاورزی اوکراین را هدف قرار می‌دهد این تهدیدی برای امنیت غذایی جهان است. امنیت غذایی با هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشاورزی به خطر افتاده است. هیچ کس نمی‌تواند امنیت غذایی را در جهان تضمین کند.


پوتین غرب را به تلاش برای “نفی” روسیه متهم کرد
رئیس‌جمهور روسیه در انتقاداتی کوتاه اما تند، غرب را به “تلاش برای نفی کشورش” متهم کرد.
به گزارش یاهونیوز، این اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان یک نشست ویدیویی با رهبران فرهنگی روسیه در ضمن تداوم جنگ در اوکراین مطرح شد.
ولادیمیر پوتین در این اظهاراتش ابراز تاسف کرده و گفت: آنها اکنون روش بی‌اعتنایی را در پیش گرفته‌اند. نویسندگان و کتاب‌های روسی هدف طرد شدن قرار گرفته‌اند.
او همچنین در صحبتی که ظاهرا اشاره به تصمیم اخیر ارکستر فیلارمونیک کاردیف در ولز برای عدم استفاده از موسیقی چایکوفسکی، آهنگساز روسی، در یک اجرا داشت، گفت که آثار مشهورترین آهنگسازان کشورش به حاشیه رانده می‌شوند.
پوتین این دست تلاش‌ها را با کتاب‌سوزی و سرکوبی که حزب نازی در آلمان قبل از جنگ جهانی دوم انجام داد مقایسه کرد و گفت: تصور چنین چیزی در کشور ما غیرممکن است.تنوع فرهنگی مایه افتخار جامعه ماست.
به نوشته یاهونیوز، تصمیماتی مانند تصمیم اخیر ارکستر فیلارمونیک کاردیف به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است.
نشریه اکونومیست اخیرا در مقاله‌ای توصیه کرد: با برخی هنرمندان سرسپرده برخورد کنید اما هنر روسیه را طرد نکنید.
رئیس جمهور روسیه چند روز پیش روسهایی که به دنبال کسب پناهندگی در غرب و پذیرش ارزشهای آن هستند را مورد نکوهش قرار داد.
پوتین پیشتر در اظهاراتش جوزف استالین دیکتاتور اتحاد شوروی سابق را به دلیل شکست نیروهای هیتلر تحسین کرد. از جمله گلایه‌های دیگر رئیس جمهور روسیه در اظهاراتش این بوده که سینمای هالیوود آمریکا در به تصویر کشیدن جنگ جهانی دوم “هیچ چیز درباره ارتش سرخ شوروی” در مسیر شکست دادن نازی‌ها که خیلی بیشتر از قدرتهای متحد غربی متحل ضایعه و تلفات شد، نمی‌گوید. پوتین تاکید کرد:‌ آنها مشارکت ارتش سرخ را  نادیده می گیرند.
پوتین تاکید کرد:‌ آنها در ارتباط با ژاپن حتی ذکر نمی کنند که چه کسی بمب اتمی روی هیروشیما و ناگازاکی انداخت. یا این که می گویند این کار توسط تعدادی متحد انتزاعی انجام شد. در حقیقت آمریکا بود که یک چنین کشتار وحشتناکی را در خاتمه جنگ جهانی دوم انجام داد. این حقیقت حتی ذکر هم نمی شود. بنا براین آنها با بدبینی این حقیقت را نادیده می گیرند.


اوکراین آخرین آمار تلفات ارتش روسیه را اعلام کرد
ستاد کل ارتش اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای آمار تلفات جانی و خسارات نظامی ارتش روسیه را از ۲۴ فوریه تا ۲۶ مارس اعلام کرد.
براساس این گزارش، در بازه مذکور ۱۶ هزار و ۴۰۰ سرباز روسی کشته شدند، همچنین ۱۱۷ فروند هواپیما، ۱۲۷ فروند بالگرد، ۲۹۳ توپ جنگی، ۹۱ سیستم پرتاب موشک، ۱۶۴۰ دستگاه خودروی زرهی، ۵۱ پدافند هوایی و ۵۷۵ عراده تانک منهدم شده است.
نیروهای روسیه همچنین ۱۱۳۱ دستگاه خودرو، ۷ فروند کشتی و قایق تندرو سبک، ۷۳ خودروی سوخت و ۵۶ پهپاد را از دست دادند.

گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامتی وزیر دفاع روسیه
پس از دو هفته گمانه زنی درباره ناپدید شدن سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، وزارت دفاع کلیپی از صحبت های او در نشستی با ژنرال های ارشد منتشرکرده است. در این کلیپ، آقای شویگو در حال سخنرانی از روی یک متن است و گهگاهی هم با در خواندن این متن دچار مشکل می شود. صحبت های او درباره تامین سلاح برای سربازان روسی در اوکراین است.
حدس و گمان های زیادی در مورد وضعیت سلامت آقای شویگو وجود دارد و حتی گفته شده که دچار حمله قلبی شده است.
هیچ چیزی در این کلیپ که نشان دهد چه زمانی این فیلم گرفته شده، وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حمله به بیمارستان‌های اوکراین ‘روزانه بیشتر می‌شود’
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از آغاز تهاجم روسیه بیش از ۷۰ حمله مجزا به بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و پزشکان در اوکراین انجام شده است و آمار حملات این چنینی “روز به روز” بیشتر می‌شود.
این سازمان می‌گوید هدف قرار دادن مراکز درمانی به بخشی از راهبرد نظامی دوران امروز تبدیل شده است.
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در ۷۲ حمله جداگانه دست کم ۷۱ نفر کشته و ۳۷ نفر زخمی شده‌اند.
این سازمان همچنین مواردی از ربوده شدن یا بازداشت “محتمل” کارکنان بخش درمان و بیماران را ثبت کرده است.

گام بعدی روسیه چیست؟
پاول آدامز ، خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی
احتمالا برای اظهارنظر قطعی درباره تغییر احتمالی برنامه‌ریزی روسیه یا کم شدن بلندپروازی‌هایش در اوکراین زود است اما شکی نیست که تغییر در کانون توجه مسکو روی داده است.
در نهایت، آنچه که روسیه “اولین مرحله” ازتهاجم خود خوانده احتمالا به معنی تلاش منسجمتری برای گذشتن از خط مقدمی است که مناطق تحت کنترل دولت اوکراین در شرق را از مناطق تحت کنترل جدایی طلبان حامی روسیه جدا می‌کند.
سرعت پیشروی نیروهای روسیه در مناطق دیگر اوکراین کماکان بسیار کند است. احتمالا خیلی زود است که بخواهیم نتیجه بگیریم روسیه دست از تلاش برای تصرف کیف برداشته است اما مقام‌های غربی می‌گویند روسیه پشت سر هم با شکست روبرو می‌شود.
یک حمله تازه می‌تواند به معنای رسیدن نیروهای روسیه به مناطقی در دونتسک و لوهانسک باشد که هنوز تحت تصرفشان نیست، شاید با این هدف که به نیروهایی بپیوندند که از خارکیف و ایزیوم عازم جنوبند.
اگر روسیه بتواند سرانجام بندر ماریوپول را در کرانه دریای آزوف در اختیار خود بگیرد، نیروهای دیگر این کشور می‌توانند به سوی شمال بروند و محاصره نیروهای عملیات مشترک ارتش اوکراین را کامل کنند.
برخی از این اهداف دور از دست به نظر می‌رسد. مدافعان ماریوپول از این شهر دفاع جانانه‌ای کرده‌آند و جلوی رسیدن روسیه به یکی دیگر از اهداف اولیه خود را در این جنگ گرفته‌اند: اینکه راهی زمینی را میان جزیره کریمه و منطقه دونباس در اختیار بگیرند.
اما اگر مسکو به این نتیجه رسیده باشد که بهتر است فعلا توجه خود را به رسیدن به یک هدف معطوف کند، احتمال دارد که قدرت آتش خود را، به ويژه در عملیات هوایی متمرکز کند.
اگردر روزهای پیش رو تغییری در تمرکز روسیه بر دونباس دیده شود به این معنا نیست که مسکو بلندپروازی‌های دیگرش را کنار گذاشته است.

ارزیابی اطلاعاتی تازه آمریکا از جنگ روسیه در اوکراین
یکی از مقام های ارشد دفاعی دولت امریکا که همراه با رییس جمهوری این کشور در لهستان است در گفتگو با خبرنگاران تازه ترین ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا را از جنگ در اوکراین ارائه کرد.
براساس این ارزیابی روسیه در یک ماهی که از تهاجم به خاک اوکراین می گذرد ۱۲۵۰ حمله موشکی علیه اوکراین انجام داده که به طور متوسط معادل بیش از ۴۰ موشک در روز است.
به گفته این مقام ارشد دفاعی آمریکا، روسیه در هفته‌های گذشته عملیات تهاجمی هوایی خود در اوکراین را افزایش داده و در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۳۰۰ هواپیمای جنگی این کشور در آسمان اوکراین پرواز عملیاتی دارند.
این مقام آمریکایی در عین‌حال ادعای اوکراین مبنی برهدف قرار دادن یک کشتی روس حامل تانک را تایید کرد و گفت نیروهای اوکراین حالا در تلاشند ماکاریف در غرب کیف، پایتخت، را از نیروهای روسیه پس بگیرند.
براساس این گزارش روسیه در حملاتش علیه خارکیف در شمال اوکراین هم به پیشرفتی دست نیافته است و نیروهای این کشور در ۱۵ کیلومتری میکولایف مستقرند تا جلوی ورود تدارکات به این شهر را بگیرند.
این مقام ارشد دولت آمریکا در عین حال گفت نیروهای روسیه در نزدیکی ایزیوم توانسته‌اند در خط دفاعی اوکراین نفوذ کنند و به سوی منطقه دونباس بروند.

منابع خبرها:‌بی‌بی‌سی، آناتولی، ایسنا