به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۵، ۱۴۰۰

زلنسکی: مواضع روسیه و اوکراین در مذاکرات صلح واقع‌بینانه‌تر شده است

 

در ادامه مذاکرات روسیه و اوکراین برای حل‌ و فصل درگیری‌های این دو کشور، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرد که مواضع دو کشور در مذاکرات صلح «واقع‌بینانه‌تر» شده است.


زلنسکی در پیامی ویدیویی ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد که با این حال برای به نتیجه رسیدن به زمان نیاز است.


در همین حال، یک دیپلمات اوکراینی نیز به رویترز گفت مذاکرات با روسیه بسیار سخت است، اما امکان مصالحه وجود دارد.


گفت‌وگوهای صلح در حالی صورت می‌گیرد که طبق اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل، بیش از سه میلیون نفر از جمعیت اوکراین از آغاز جنگ در سه هفته گذشته از این کشور گریخته‌اند.


روز سه‌شنبه نمایندگان هر دو حزب سنای آمریکا در بیانیه‌ای ولادیمیر پوتین را به عنوان یک جنایتکار جنگی محکوم کردند و از دیوان کیفری بین‌المللی خواستند روسیه را در ارتباط با جنایات جنگی ارتش این کشور علیه اوکراین پاسخگو کند.


از سوی دیگر، یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت که جو بایدن احتمالا چهارشنبه یک بسته کمک امنیتی ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را اعلام خواهد کرد.


در همین حال، فشارهای بین‌المللی به روسیه با هدف توقف حمله به اوکراین ادامه دارد. در حالی که ژاپن از لغو جایگاه ویژه تجاری روسیه خبر داده، اتحادیه اروپا نیز رومن آبراموویچ را به همراه شماری دیگر از الیگارش‌های روسیه در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.


بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در راستای تلاش‌ها برای افزایش تولید جهانی نفت و افزایش فشار‌ها علیه روسیه، چهارشنبه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر می‌کند.


از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، نیز گفت وزیر خارجه این کشور به تلاش‌ها برای آتش‌بس در مذاکرات اوکراین و روسیه ادامه خواهد داد و در همین راستا پنج‌شنبه به این دو کشور سفر خواهد کرد.


همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از برگزاری اجلاس فوق‌العاده ناتو درباره اوکراین در روز چهارم فروردین در مقر این نهاد خبر داد.


این در حالی است که نخست‌وزیران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی برای کمک به حل و فصل بحران اوکراین به کی‌یف سفر کردند.


ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان، در نشستی خبری در کی‌یف گفت: «مساله فقط امنیت اوکراین نیست، بلکه ما داریم از امنیت خود دفاع می‌کنیم.»


رییس حزب حاکم لهستان نیز خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح تحت نظر ناتو یا یک نهاد بین‌المللی دیگر به اوکراین شده است.


از سوی دیگر، میچ مکانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، گفت ایالات‌متحده هنوز در حال بحث و گفتگو درباره نحوه انتقال جنگنده‌های میگ از لهستان به اوکراین است.