به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۰۸، ۱۴۰۱

ادامه جنگ لفظی میان واشینگتن و کرملین

کرملین در پاسخ به اظهارات بایدن درباره پوتین: 
به شما ربطی ندارد که مردم روسیه چه کسی را برای اداره کشور خود انتخاب می‌کنند
از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ 24 فوریه تاکنون جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی میان کرملین و کاخ سفید متوقف نشده است بویژه انتقادهای شدید آمریکا از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه طی هفته‌های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در پاسخ به جدیدترین تنش لفظی میان مقامات دو کشور، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اظهارات شامگاه شنبه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ورشو که طی آن بر ضرورت کناره‌گیری پوتین از قدرت سخن گفته بود، واکنش نشان داد.
بایدن نمی‌تواند برای روس‌ها تصمیم بگیرد
به گزارش خبرگزاری «رویترز» پسکوف با بیان اینکه این موضوع به رئیس جمهوری آمریکا مربوط نیست، گفت:«این بایدن نیست که تصمیم بگیرد بلکه روس‌ها هستند که رئیس جمهوری کشورشان را انتخاب می‌کنند.»

کاخ سفید البته پس از واکنش کرملین با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌که چنین اظهاراتی روابط میان دو کشور را پیچیده‌تر خواهد کرد، توضیح داد که قصد بایدن تغییر حکومت در روسیه نیست، بلکه منظور او این بود که نباید به پوتین اجازه داد بر همسایگان و منطقه اعمال قدرت کند.

شکست استراتژیک مسکو و طولانی شدن جنگ
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شامگاه شنبه طی دیدار با برخی مقامات اوکراینی و شماری از آوارگان پناهجوی این کشور در ورشو، پایتخت لهستان در سخنانی، عملیات روسیه در خاک اوکراین را یک «شکست استراتژیک» برای مسکو توصیف کرد.

بایدن ضمن هشدار شدید به نیروهای روسیه، گفت: «هرگز به فکر پیشروی به اندازه حتی یک وجب هم در داخل قلمرو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نباشید.»

جو بایدن همچنین مقاومت اوکراین در مواجهه با نیروهای روسیه را بخشی از «نبرد بزرگ برای آزادی» توصیف کرد و از جهان خواست تا برای جنگی طولانی آماده شود.

بایدن با اشاره به همتای روسی خود افزود: «به خدا که این مرد (پوتین) نمی‌تواند در قدرت بماند.»

روابط کاخ سفید و کرملین در هفته‌های گذشته شاهد تنش و جنگ لفظی بوده است. جو بایدن طی هفته‌های گذشته همواره از پوتین شدیدا انتقاد کرده است.

از سوی دیگر دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داده و بایدن را فردی «خسته، ناتوان و فراموشکار» توصیف کرده است

العربیه