به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۳، ۱۴۰۰

بانک های مهم روسیه در نتیجۀ تحریم‌های جهانی ورشکست می‌شوند

 

"وی‌تی‌بی" دومین بانک مهم روسیه که هدف تحریم های جهانی قرار گرفته است.

دیشب سه شنبه اول مارس، مقامات مالی اتحادیۀ اروپا مهمترین بانک تابعه "اسبربانک" در اتریش را با چهار هزار کارمند ورشکست اعلام کردند. اتحادیۀ اروپا هفت بانک مهم روسیه را از نظام مالی بین المللی، سوئیفت، حذف کرد، اما، دو گروه مالی مهم روسیه را که به بخش نفت و گاز این کشور مرتبط هستند مشمول این تدبیر نساخت.


علت این تصمیم وابستگی شدید شماری از دولت‌های اروپایی به گاز روسیه اعلام شده است. تحریم بانک های روسیه درآمد خانوارهای این کشور را ده درصد کاهش داده و به اعتراف سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف، تاثیری عمیق بر اقتصاد روسیه گذاشته است.  


"اسبربانک" روسیه که بزرگترین گروه مالی این کشور محسوب می شود اعلام کرد که در پی تحریم های گستردۀ جهانی علیه خود از بازار اروپا خارج می شود. در بیانیه ای که خبرگزاری های روسیه به نقل از "اسبربانک" منتشر کردند، در توضیح این تصمیم چنین آمده است : "اسبرناک تصمیم گرفته از بازار اروپا خارج شود. بانک های تابعۀ این گروه مالی با خروج غیرعادی منابع و تهدیدهای امنیتی علیه کارکنان و دفاتر خود روبرو هستند."


بیانیۀ می‌افزاید که "اسبربانک" قادر نیست به دلیل دستور بانک مرکزی روسیه نقدینگی بانک های تابعۀ خود را در اروپا تأمین کند." مهمترین گروه مالی روسیه در هشت کشور اروپایی آلمان، اتریش، کرواسی، جمهوری چک، مجارستان، اسلوانی، صربستان و بوسنی-هرزگوین حضور داشت.

رادیو بین المللی فرانسه