به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۲، ۱۴۰۰

آلمان می‌خواهد موشک‌های ضدهوایی در اختیار اوکراین قرار دهد

موشک ضدهوایی از نوع استرلا "Strela"

 به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از محافل نزدیک به وزارت اقتصاد این کشور، این وزارتخانه با تحویل ۲۷۰۰ موشک ضدهوایی به اوکراین موافقت کرده است. 

● روسیه به غرب درباره تشدید تنش هشدار داد

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به غرب در مورد تشدید بیشتر تنش‌ها هشدار داد. ریابکوف همچنین اعلام کرد روسیه ارتباط خود را با ایالات متحده حفظ می‌کند. خبرگزاری روسی تاس هم به نقل از او نوشت ارتباط با آمریکا عمدتا از طریق سفارتخانه‌های دو کشور برقرار می‌شود. 

خبرگزاری تاس همچنین از خوش‌بینی ریابکوف نسبت به به نتیجه رسیدن مذاکرات با اوکراین در بلاروس خبر داد و نوشت ریابکوف معتقد است اهداف عملیات نظامی روسیه در اوکراین به طور کامل محقق خواهد شد.

● کاروان نظامی روسیه به سمت کی‌یف پیش نمی‌رود

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد کاروان بزرگ نظامی روسیه در مسیر خود به کیف پیش نمی‌رود. بر این اساس پیشرفت این ستون نظامی در سه روز گذشته "به شکل قابل توجه کم" بوده و هنوز همچنان حدود ۳۰ کیلومتر از مرکز پایتخت روسیه فاصله دارد.

بر اساس ارزیابی این وزارتخانه مقاومت اوکراین، ویرانی‌ها و مسدود شدن جاده‌ها از جمله دلایل کندی حرکت این کاروان‌اند. با وجود حمله‌های شدید روسیه، شهرهای خارکیف، چرنیهیف و ماریوپل همچنان در کنترل اوکراین هستند.

● مرکز رادیو و تلویزیون کی‌یف مورد حمله نیروهای روس قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، نیروهای روسیه در جریان حملات به کی‌یف، پایتخت اوکراین یک مرکز رادیو و تلویزیون را هدف قرار دادند.

اینترفکس به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت علاوه بر این نیروهای روسیه شهر بالاکلیا در نزدیکی شهر خارکیف در شرق اوکراین را هم به تصرف درآورده‌اند. این اطلاعات را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.


 


● فرانسه خواستار صدور قطعنامه آتش‌بس از شورای امنیت سازمان ملل شد

فرانسه اعلام کرد از شورای امنیت سازمان ملل خواستار صدور قطعنامه آتش‌بس در اوکراین است. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه این کشور به شبکه تلویزیونی فرانس ۲ گفته است، فرانسه پیشنهاد خود را امروز ارائه خواهد کرد. 

روسیه عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد است و به عنوان یک عضو دائمی، حق وتو دارد.

● اوربان: مجارستان تحریم‌های اتحادیه اروپا را وتو نمی‌کند

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد کشورش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را وتو نخواهد کرد. اوربان در مصاحبه‌ با وب سایت خبری mandiner.hu بر اهمیت اقدام مشابه و هماهنگ هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تاکید کرد.

نخست‌وزیر مجارستان ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین از همه طرف‌ها خواست به میز مذاکره بازگردند و گفت همه اروپا باید برای بازگشت صلح تلاش کند.

اوربان روابط مجارستان با روسیه را تا پیش از حمله روسیه به اوکراین "متعادل و منصفانه" خواند اما گفت جنگ وضعیت تازه‌ای ایجاد کرده است. نخست‌وزیر مجارستان اما این تغییرات را دلیلی برای قطع روابط انرژی با روسیه ندانست. 

اوربان بارها از سوی اپوزیسیون مجارستان و همچنین اتحادیه اروپا به خاطر روابط دوستانه با مسکو مورد انتقاد قرار گرفته است.

● جدایی‌طلبان در دونتسک تهدید به حمله به ماریوپل کردند

جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در دونتسک تهدید به حمله به شهر بندری ماریوپول در کرانه دریای آزوف کردند. 

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از ادوارد باسورین، فرمانده جدایی‌طلبان نوشت اگر نیروهای اوکراینی تسلیم نشوند ممکن است این شهر هدف قرار گیرد. نیروهای روس و جدایی‌طلبان دونتسک می‌گویند این شهر و ۴۳۰ هزار سکنه آن را محاصره کرده‌اند.

● مجروحان روس به بیمارستان بلاروس رسیدند

هفت اتوبوس-آمبولانس نظامی روسیه وارد بیمارستانی در بلاروس شدند. 

این کاروان که شامگاه سه‌شنبه به بیمارستانی در ۵۰ کیلومتری مرز اوکراین و بلاروس رسیده بود، مجروحان خط مقدم جنگ روسیه در اوکراین را برای مداوا به این محل انتقال داد.

ساکنان محلی و پزشکان می‌گویند این کاروان تنها بخشی از جمعیت بزرگ سربازان مجروح روسی است که در چند روز گذشته برای مداوا به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

یک پزشک این بیمارستان که در گومل بلاروس قرار دارد گفت مراجعه سربازان مجروح از روز دوشنبه آغاز شده بود و افزود: «امیدوارم آنها مرا به خاطر به اشتراک گذاشتن این موضوع دستگیر نکنند.»

 

● کی‌یف و مسکو خواستار ادامه مذاکرات هستند

مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین می‌خواهند برای دومین بار از زمان آغاز جنگ برای گفتگوهای رسمی درباره آتش‌بس ملاقات کنند. 

دو طرف مذاکره‌کننده منطقه برست در جنوب غرب بلاروس را به عنوان محل مذاکرات انتخاب کرده‌اند. بر اساس گزارش آژانس اینترفاکس، رئیس هیات روس، ولادیمیر مدینسکی اعلام کرده هیات اوکراینی‌ در راه است. 

● آلمان می‌خواهد موشک‌های ضدهوایی در اختیار اوکراین قرار دهد

آلمان تصمیم دارد پشتیبانی تسلیحاتی خود از اوکراین را گسترش دهد. به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از محافل نزدیک به وزارت اقتصاد این کشور، این وزارتخانه با تحویل ۲۷۰۰ موشک ضدهوایی از نوع استرلا "Strela" به اوکراین موافقت کرده است. 

بر اساس این گزارش سلاح‌هایی که قرار است از سوی آلمان به اوکراین تحویل داده شوند تولید شوروی از انبارهای سابق ارتش ملی خلق جمهوری دموکراتیک آلمان هستند. خبرگزاری آلمان همچنین نوشت وزارت دفاع این کشور از چند روز پیش در حال بررسی تصمیم تحویل سلاح به اوکراین و نوع این سلاح‌ها است. محموله‌ تسلیحاتی که اکنون از سوی وزارت اقتصاد تأیید شده است شامل سلاح‌هایی با ساخت و طرحی متفاوت است.

● هند گزارش‌های روسیه درباره گروگان‌گیری اتباع این کشور در اوکراین را رد کرد

هند گزارش‌های روسیه مبنی بر گروگان گرفتن گروه بزرگی از دانشجویان هندی از سوی اوکراین در خارکیف را تکذیب کرد. 

به گزارش رسانه‌های هند، پس از دیدار روز چهارشنبه ۲ مارس (۱۱ اسفند) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، سخنگوی ارتش روسیه مدعی شد مقامات اوکراین از خروج دانشجویان هندی از خاک اوکراین جلوگیری کرده‌اند. 

وزارت خارجه هند در دهلی نو در واکنش به این خبر اعلام کرد هند گزارشی در این ارتباط دریافت نکرده است. وزارت خارجه هند همچنین اعلام کرد با همکاری مقامات اوکراین بسیاری از دانشجویان هندی موفق شدند روز چهارشنبه خارکیف و مناطق اطراف را با قطارهای ویژه ترک کنند. وزارت هند افزود هنوز هزاران دانشجوی هندی در اوکراین هستند. 

● چندین انفجار شدید کی‌یف را لرزاند

از نخستین ساعات بامداد پنجشنبه، سوم مارس (۱۲ اسفند) چندین انفجار مهیب در کی‌یف، پایتخت اوکراین رخ داد. 

به گزارش آژانس اطلاعات مستقل اوکراین (Unian)، آژیر هوایی به صدا درآمد و از ساکنان خواسته شد فورا به پناهگاه‌ بروند.

ویدیوهایی از انفجارهای شب گذشته کی‌یف در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. هنوز مشخص نیست این یک حمله چه اهدافی داشته و آیا یک حمله هوایی بوده یا نه. دست‌کم یک نفر در اثر اصابت یک موشک به بخش جنوبی ایستگاه قطار مرکزی کی‌یف زخمی شد. 

رسانه‌های اوکراینی همچنین از درگیری در حومه این کلان‌شهر خبر داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها یک هواپیمای روسی در جریان این درگیری‌ها سرنگون شده است. این اطلاعات به طور مستقل قابل تأیید نیست. ویتالی کلیچکو، شهردار کیف در کانال تلگرام نوشت: «دشمن در تلاش است تا به پایتخت نفوذ کند.»

● سازمان ملل: در حال حاضر یک میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در توییتی اعلام کرد آمار پناهجویان از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از مرز یک میلیون نفر گذشته است.

گراندی نوشت: «تنها در هفت روز، شاهد مهاجرت یک میلیون پناهنده از اوکراین به کشورهای همسایه بودیم.» او ادامه داد: «برای میلیون‌ها نفر دیگر در اوکراین، زمان آن فرا رسیده که اسلحه‌ها زمین گذاشته شوند تا بتوان به آنها کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش ارائه کرد.»

تعداد پناهجویان از اوکراین در آلمان نیز در حال افزایش است. وزارت کشور آلمان در  آخرین آمار منتشر شده، از ثبت‌ بیش از ۵ هزار نفر به عنوان پناهجو در این کشور خبر داد.

● دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات درباره جنایات جنگی در اوکراین را آغاز کرد

کریم احمد خان، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) از شروع تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی در اوکراین در پی حمله روسیه از سوی دادگاه خبر داد.

این تحقیقات با رای ۳۹ کشور عضو دیوان بین‌المللی کیفری لاهه امکان‌پذیر شد. اندکی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و دوشنبه ۲۸ فوریه اعلام شد قرار است تحقیقات درباره جنایات جنگی در اوکراین آغاز شود.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، بررسی‌های دادگاه کیفری بین‌المللی در مرحله اول مربوط به جنایات جنگی است که احتمالا پیش از حمله روسیه رخ داده‌اند. در عین حال تاکید شده با توجه به گسترش درگیری‌ها، انجام تحقیقات گسترده‌تر، لازم به نظر می‌رسد. 

دادگاه کیفری بین‌المللی پیش از این، حوادث مربوط به سرکوب اعتراضات طرفداران اروپا در کی‌یف در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی و همچنین اشغال کریمه از سوی روسیه در سال ۲۰۱۴ را بررسی کرده بود.

دویچه وله