به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۹، ۱۴۰۰

درخواست ۱۴۰ شخصیت جهانی برای محاکمه پوتین در دادگاهی به سبک دادگاه نورنبرگ

 
تخریب ساختمان‌ها در کی‌یف در پی اصابت موشک‌های روسی

پوتین روزی در دادگاه بین‌المللی محاکمه خواهد شد

تحلیلگر کانادایی به خبرگزاری ایلنا گفت: نیروهای روسیه از نیروگاه چرنوبیل به عنوان پوششی در برابر ضدحملات اوکراین استفاده می‌کنند. ارتش اوکراین به منظور بازپس‌گیری این منطقه باید به دشمن نزدیک شود، چراکه بمباران آن منطقه از فاصله دور می‌تواند فاجعه‌ای هسته‌ای را به همراه داشته باشد.

«لوبومیر لوکی‌اوک»، استاد کالج نظامی سلطنتی کانادا در ارزیابی تحولات بلندمدت و کوتاه‌مدت مربوط به درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین گفت که مهاجمان روس، متحمل صدمات بسیار زیادی شده‌اند و نشان داده‌اند که به لحاظ نظامی چندان توانمند نیستند. ارتش روسیه نتوانسته است مقاومت سرسختانه ارتش و مردم اوکراین را در هم بکوبد ولی با این وجود، بر تعداد حملات خود علیه مردم عادی و مراکز غیرنظامی افزوده‌ است؛ اقدامی که نه تنها منجر به بروز بحران انسانی می‌شود، بلکه نسل‌کشی و پاک‌سازی قومیتی است. اینگونه به نظر می‌رسد که پوتین قصد دارد اوکراین را از نقشه جهان پاک کند. او، فرماندهان نظامی‌اش و حلقه افرادی که پیرامونش هستند قطعاً مرتکب جرائم جنگی و جرائم علیه بشریت شده‌اند و روزی توسط دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه خواهند شد.

لوکی‌اوک ادامه داد: در همین حال، افزایش تحریم‌های اقتصادی و تأثیر آن‌ها بر اقتصاد روسیه رفته رفته آشکار می‌شود و مردم این کشور به دلیل حمایت‌شان از پوتین تنها خود را باید سرزنش کنند، چراکه بر اساس نظرسنجی‌ها ۶۸ درصد از مردم روسیه از پوتین حمایت می‌کنند (البته ما فرض می‌کنیم این نظرسنجی‌ها درست هستند). شوربختانه، آنچه روسیه امروز به آن نیاز دارد، انقلابی واقعی و کنار گذاشتن پوتین و شرکایش از قدرت است.

وی در خصوص وضعیت نیروگاه «چرنوبیل» و احتمال استفاده ابزاری روسیه از این نیروگاه به منظور پیشبرد اهداف خود اظهار داشت: تا آنجایی که من اطلاع دادم، نیروگاه چرنوبیل در خطر انفجار قرار ندارد، ولی نیروهای روسیه از این نیروگاه به عنوان پوششی در برابر ضدحملات اوکراین استفاده می‌کنند. ارتش اوکراین به منظور بازپس‌گیری این منطقه باید به دشمن نزدیک شود، چراکه بمباران آن منطقه از فاصله دور می‌تواند فاجعه‌ای هسته‌ای را به همراه داشته باشد. اما روس‌ها همچنان می‌توانند نیروهای اوکراین را از فاصله دور هدف قرار بدهند. بنابراین، نیروهای روسیه در این منطقه از برتری تاکتیکی برخوردار هستند.

این استاد دانشگاه در رابطه با چشم‌انداز روابط مسکو و مینسک اظهار داشت: بلاروس، در عمل دولتی دست‌نشانده است که رهبر آن فقط به دلیل اینکه از حمایت پوتین برخوردار است، در قدرت باقی‌مانده است؛ در نتیجه، لوکاشنکو نیز به پایان کار خود نزدیک می‌شود. در صورتی که پوتین با مشکلات جدی مواجه شود و متحد خود را رها کند، مردم بلاوس این فرصت را به دست خواهند آورد تا کشور خود را از وابستگی به روسیه رهانیده و به استقلال برسانند. جایگاه لوکاشنکو بسیار لرزان است و به اطاعت محض وی از پوتین وابسته است. آنچه قطعیت دارد این است که سقوط پوتین به سقوط لوکاشنکو خواهد انجامید. 

لوکی‌اوک آینده سیاسی رئیس‌جمهوری روسیه در سایه جنگ اوکراین را اینگونه توصیف کرد: پوتین هم‌اکنون هم این جنگ را باخته است و با دامن زدن به جنگی تجاوزکارانه، به اصطلاح فدراسیون روسیه را به کشوری منفور و طرد شده در عرصه بین‌المللی تبدیل کرده و اقتصاد آن را نابود کرده است. وی همچنین با این اقدام خود اتحادیه اروپا و ناتو را مجبور کرده است تا ارتباطات خود در عرصه دفاعی را بیش از پیش تقویت کنند و بودجه دفاعی بسیاری از کشورهای غربی افزایش پیدا کند. 

کمک همه‌جانبه بین‌المللی به اوکراین، از جمله عواقب حمله روسیه است. باوجود اینکه اوکراین از حمایت‌های نظامی که به این کشور امکان دهد در بلندمدت در برابر تهاجم روسیه از خود مقامت نشان دهد برخوردار نیست؛ ولی مقاومتی که مردم این کشور در برابر تهاجم روسیه از خود نشان داده‌اند موجب خواهد شد که دیگر کسی نتواند اوکراینی‌ها را «روس‌های کوچک» یا این دو کشور را «پسرعمو» بداند.

جنگ اوکراین، جنگ استقلال است و فارغ از اینکه پوتین در میدان نبرد چه پیروزی‌هایی به دست بیاورد، پیروزی پوتین، پیروزی فاجعه‌باری خواهد بود.

این استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا در رابطه با تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر معادلات جهانی انرژی گفت: ما هم‌اکنون با افزایش قیمت نفت و گاز مواجه هستیم و در نتیجه بر این نکته به شدت تأکید می‌شود که اقتصادهای غربی (به ویژه اتحادیه اروپا) گاز مورد نیاز خود را از منابع دائمی دیگری، غیر از روسیه، دریافت کنند. در رابطه با کانادا، متحد نزدیک و شریک تجاری ایالات متحده آمریکا، بررسی مجدد پروژه‌های احداث خطوط لوله انتقال گازی که در آمریکای شمالی متوقف مانده‌اند از جمله اقداماتی هستند که می‌توان انجام داد. 

وی تصریح کرد: قطعاً افزایش قیمت گاز امری ناراحت کننده و دردسرساز است، ولی باتوجه به حمایت قاطع اکثریت مردم جهان از اوکراین، این افزایش قیمت قابل تحمل خواهد بود.

لوکی‌اوک افزود که در درازمدت اختلال در اقتصاد کشاورزی اوکراین، پیامدهای شدیدی برای منابع غذایی جهان به همراه خواهد داشت و کشورهای فقیرتری که به صورت تاریخی محصولات کشاورزی خود را از اروپا تهیه می‌کنند، به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.  جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، در عمل، فلاکت و  گرسنگی را برای بسیاری از بخش‌های جهان به ارمغان خواهد آورد.

بدین ترتیب، سوالی که باقی می‌ماند، این است که چرا پوتین این جنگ را آغاز کرد؟ این جنگ، هیچ دستاوردی به غیر از فلاکت و سیه‌روزی برای میلیون‌ها نفر نداشته است و عواقب ناراحت‌کننده‌ای برای میلیون‌ها نفر دیگر در  سراسر جهان خواهد داشت.


درخواست ۱۴۰ شخصیت جهانی برای محاکمه پوتین در دادگاهی به سبک دادگاه نورنبرگ

به گزارش بی‌بی‌سی، یکصد و چهل شخصیت جهانی، چهره‌های سیاسی، حقوقی و دانشگاهی خواستار تشکیل دادگاهی بین المللی برای تحقیق درباره اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوکراین شدند.

از جمله این افراد گوردون براون و جان میجر دو تن از نخست وزیران سابق بریتانیا هستند.

آن ها گفته اند که این دادگاه براساس دادگاه نورنبرگ باشد. در دادگاه نورنبرگ که پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد به جنایات جنایتکاران جنگی نازی رسیدگی شد.

دادگاه کیفری بین المللی لاهه در حال تحقیق درباره رهبر روسیه به اتهام جنایات جنگی در اوکراین است، اما اختیارات آن محدود است و نمی تواند جنایات ناشی از تهاجم را بدون ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل دنبال کند. روسیه در این شورا دارای حق وتو است.

برگرفته از ایران امروز