به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۴، ۱۴۰۰

شعار «نه به جنگ» در پربیننده‌ترین شبکه تلویزیونی روسیه در برنامه زنده پخش شد

 
ماریانا اووسیانیاکوو، در حالی که همزمان با اجراء بخش خبری، بطور ناگهانی وارد صحنه شد و دست‌نوشته انتقادی علیه جنگ در دست داشت، با شعار «نه به جنگ» این بخش خبری را با اختلال روبرو ساخت و برای چند ثانیه موجب آشفتگی مجری برنامه شد. 
به گزارش یک نهاد مدافع حقوق بشر در روسیه، فردی که به هنگام پخش خبر در این شبکه تلویزیون روسی وارد صحنه شد، یکی از کارکنان این شبکه تلویزیون به نام ماریانا اووسیانیاکوو بود. بر اساس این گزارش، وی پس از ورود به صحنه پخش خبر با در دست داشتن دست‌نوشته انتقادی از جنگ در اوکراین، «نه به جنگ»، بازداشت شد.
منابع خبری در روسیه، بخش خبری شامگاهی در شبکه تلویزیونی «پروی کانال» را پربیننده‌ترین برنامه خبری روسیه ارزیابی می‌کنند که میلیون‌ها بیننده دارد و در شامگاه دوشنبه ۱۴ مارس نیز «اکاترینا»، مشهورترین مجری خبری این شبکه در حال اجرا بود.
ماریانا اووسیانیاکوو، در حالی که همزمان با اجراء بخش خبری، بطور ناگهانی وارد صحنه شد و دست‌نوشته انتقادی علیه جنگ در دست داشت، با شعار «نه به جنگ» این بخش خبری را با اختلال روبرو ساخت و برای چند ثانیه موجب آشفتگی مجری برنامه شد.

در پی این رویداد، تصاویری از یک گزارش از بیمارستان‌ها به سرعت پخش شد و برنامه زنده تلویزیونی به پایان رسید. همچنین بازپخش این برنامه از شبکه تلویزیونی و پایگاه اینترنتی این شبکه حذف شد.
شبکه تلویزیونی «پروی کانال» در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحقیقات داخلی در مورد این حادثه در جریان است.
بر اساس گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اقدام این فرد در واکنش انتقادی نسبت به جنگ در اوکراین، به دلیل «بی‌اعتبار کردن اقدام نیروهای نظامی روسیه» قابل پیگرد قانونی است.

در ویدیوُی که از ماریانا اووسیانیاکوو منتشر شده است، وی خود را از پدر اوکراینی و مارد روسی معرفی می‌کند که نمی‌تواند دو کشور با به عنوان دشمن ببیند.
ماریانا اووسیانیاکوو در توضیح اقدام خود گفته است: من در چند سال گذشته، متاسفانه، برای شبکه تلویزیونی پروی کانال کار می‌کردم و برای کاخ کرملین، مقر ریاست‌جمهوری روسیه، تبلیغ می‌کردم و از اینکه اجازه داده‌ام  که این دروغ‌ها از تلویزیون پخش شود، شرمنده هستم.
ویدئوی ابراز شرمندگی ماریانا اووسیانیاکوو به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شجاعت این فعال رسانه‌ای در زمینه مخالفت با هرگونه سرکوب وحشیانه را مورد استقبال قرار دادند.
در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین، مسکو رسانه‌های این کشور را از به کار بردن واژه جنگ برحذر داشت و تاکید کرد در گزارش‌های خبری از اصطلاح «عملیات ویژه نظامی» استفاده کنند.
همزمان، بزرگترین شبکه‌های اجتماعی جهانی از جمله توییتر و فیس‌بوک توسط حکومت این کشور مسدود شدند.