به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۹، ۱۴۰۰

پایان بدون نتیجه دیدار وزیران خارجه اوکراین و روسیه

 

دمیترو کولبا و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه اوکراین و روسیه در پی نشست خود در آنتالیا،‌ در دو کنفرانس خبری جداگانه، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. این دیدار که یک و نیم ساعت به طول انجامید هیچ نتیجه‌ای نداشت. روسیه همان داستان‌های رایج در دستگاه رهبری مسکو را تکرار کرد.

سرگئی لاوروف پس از این نشست که حدودا یک ساعت و نیم به طول انجامید به خبرنگاران گفت: مسکو با هر ارتباطی که به رفع مشکلات مربوط به بحران اوکراین کمک کند، موافق است و در حال حاضر مشغول بررسی راه‌هایی برای رفع این بحران است.

وی افزود: این نشست با پیشنهاد ترکیه برگزار شد. ما با این پیشنهاد همتایان ترکیه‌ای‌مان موافقت کردیم و در اصل با این حقیقت جلو آمدیم که موافق هر گونه ارتباطی برای حل بحران کنونی اوکراین و مسائل پیرامون آن هستیم.

لاوروف تاکید کرد:‌ مذاکرات روسیه ـ اوکراین هیچ جایگزینی ندارد.

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری در ترکیه این ادعا را تکرار کرد که مسکو از اقدامات آمریکا در اوکراین مبنی بر آزمایشگاه‌های بیولوژیک خشمگین است.

لاوروف تصریح کرد: در جریان این نشست درباره احتمال نشست میان رهبران روسیه و اوکراین نیز صحبت شد و ما بار دیگر تاکید داریم که مسکو هرگز مخالف هیچ ارتباطی نیست.

وی افزود : به هر حال ما امروز این موضوع را نیز مطرح کردیم. من به کولبا خاطرنشان کردم که ما همیشه موافق مذاکره هستیم در صورتی که بتوانیم به نتایج ارزشمندی دست یابیم و یا مشکلات را حل کنیم.

لاوروف خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هرگز هیچ تماس و ارتباطی را رد نمی‌کند؛ اما مسکو می‌خواهد این ارتباطات نه تنها برای خودشان بلکه به منظور حل اختلافات ویژه برگزار شوند.

لاوروف همچنین گفت: افرادی که برای اوکراین سلاح تامین می‌کنند و یا مزدوران خارجی اعزام می‌کنند باید مسؤولیت این اقداماتشان را به خاطر بسپارند.

«مزدوران خارجی» مورد اشاره لاوروف، شهروندان داوطلب اروپایی است که برای دفاع از استقلال و دموکراسی اوکراین در مقابل ارتش متجاوز روسیه، به صفوف مدافعان اوکراین پیوسته‌اند.

پرسش‌های چندباره خبرنگاران از سرگئی لاروف درباره حمله جنایت‌کارانه به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپول در جنوب شرق اوکراین، وزیر خارجه روسیه را به شدت عصبی کرد.

حمله هوایی روسیه به یک کلینیک زنان و زایمان در شهر محاصره‌ شده ماریوپول خشم جهانی را برانگیخت. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد این اقدام را “هولناک” توصیف کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روسیه را متهم به اقدامات “ناجوانمردانه” کرد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی گفت: «این چه کشوری است، فدراسیون روسیه، که از بیمارستان‌ها می ترسد، از زایشگاه‌ها می‌ترسد و ویران می‌کند؟»

وزیر امور خارجه اوکراین:
لاوروف داستان‌های سنتی درباره اوکراین را دنبال می‌کرد

در همین حال کولبا، پس از این دیدار گفت: دیدار با لاوروف بسیار دشوار بود. جو این نشست دائما تغییر می‌کرد. از طرفی آسان بود چرا که لاوروف داستان‌های سنتی درباره اوکراین را دنبال می‌کرد؛ اما از طرفی دشوار بود چرا که هر کاری در توان داشتم انجام دادم تا یک راه حل دیپلماتیک برای این تراژدی انسانی که در اوکراین رخ داده پیدا کنم.

وی همچنین افزود:‌ اوکراین و روسیه به هیچ توافق آتش بسی دست نیافتند و همچنین مساله یک آتش بس برای ۲۴ ساعت به منظور حل بغرنج‌ترین مسائل انسانی را مطرح کردیم؛ اما در این خصوص به هیچ پیشرفتی دست نیافتیم چرا که به نظر می‌رسد در روسیه تصمیم گیرندگان دیگری وجود دارند.

کولبا گفت، ما نمی‌توانیم به جنگ پایان دهیم. تا وقتی که کشور و دولت متخاصم مایل به این‌کار نباشد، موفق به پایان دادن به جنگ نخواهیم شد.

وزیر امور خارجه اوکراین افزود، زمانی که طرف روسی آماده دیدار باشد، من نیز دیدار را خواهم پذیرفت. در خصوص مذاکره‌ای مشابه در آنتالیا توافق شد، اگر قرار باشد راه‌حلی حاصل شود، آماده مذاکره هستیم.

در همین حال چاووش اوغلو نیز گفت: ترکیه به تلاش‌های خود برای حل اختلافات میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

چاووش‌اوغلو گفت:

«ما نباید انتظار داشته باشیم بعد از یک جلسه معجزه رخ دهد. تلاش‌های بیشتری برای حل مسالمت‌آمیز درگیری میان اوکراین و روسیه در پیش خواهیم گرفت. به آتش‌بس پایدار و باز شدن کریدورهای بشردوستانه در اوکراین نیاز داریم.»

«ما خواستار باز شدن یک کریدور امن در «ماریوپول» شدیم و دو طرف به توافق رسیدند که این موضوع را با مقام‌های کشورهای خود در میان بگذارند. اوکراین آمادگی زلنسکی با برگزاری نشست سه‌جانبه را تأیید کرد و لاورف هم گفت که پوتین اصولاً‌ مخالفتی با این موضوع ندارد.»

وی پس از این دیدار در توئیتی نوشت: ما عمیقا امیدواریم که صلح در منطقه پدیدار شود. به تلاشهای‌مان برای برقراری دیپلماسی میان روسیه و اوکراین ادامه خواهیم داد.