به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۱۸، ۱۴۰۰

مرگ دومین ژنرال روس،

 تلفات کرملین در جنگ ۱۴ روزه اوکراین بیش از مجموع کشته شدگان آمریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان
وزارت دفاع امریکا می‌گوید که از آغاز تهاجم نظامی روسیه تا اکنون در حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نظامی روسی کشته شده اند. جمعا ۲۴۰۱ نظامی ایالات متحده در جنگ ۲۰ ساله افغانستان کشته شدند. در این میان ۱۹۲۱ مورد از مرگ ها در نتیجه اقدام نظامی دشمن بوده است

***

بی بی سی - وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده که یکی افسران بلندپایه ارتش روسیه در جریان نبرد در حاشیه شهر خارکیف در شرق اوکراین کشته شده است.

به گزارش وزارت دفاع اوکراین، سرلشکر ویتالی گراسیموف، رئیس ستاد ارتش چهل و یکم روسیه همراه تعدادی دیگری از افسران روسی کشته شد. روسیه تا کنون در مورد کشته شدن این نظامی ارشد اظهار نظری نکرده اما در صورت درست بودن این گزارش، ویتالی کراسیموف دومین سرلشکر ارتش روسیه است که در این جنگ جان خود را از دست داده است.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است که ژنرال گراسیموف در جنگ دوم چچن در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ و عملیات نظامی روسیه در سوریه و همچنین عملیات تجزیه کریمه و الحاق آن به روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز حضور داشت.

این اطلاعات بر شنود مکالمات تلفنی بین ماموران اطلاعاتی روسیه مبتنی است اما این مکالمات، که با الفاظ رکیک همراه است، رسما تایید نشده است.

در اولین مکالمه، ماموران از نبود خط ارتباط امن شکایت کرده و گفته‌اند که شرایط "بسیار دشوار" است. در مکالمه دوم، یکی دیگر از ماموران به کشته شدن سرلشکر گراسیموف اشاره می‌کند و از چند زخمی دیگر عملیات نام می‌برد.

نوار این مکالمه همراه با بیانیه وزارت دفاع اوکراین در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده بود اما بعدا از این وبسایت حذف شد هرچند نسخه آن در یوتیوب همچنان در دسترس است.

آندری ریژنکو، دستیار سابق وزارت دفاع اوکراین به برنامه اخبار روز سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته است که حضور افسران بلندپایه روسی در پست‌های فرماندهی عملیاتی معمول نیست و کشته شدن افسری با این درجه حاکی از سنگینی نبرد است.

کشته شدن سرلشکر گراسیموف یک هفته پس از انتشار خبر کشته شدن سرلشکر آندری سوخووتسکی، یکی از معاونان فرمانده ارتش چهل و یکم گزارش می‌شود که مورد تایید رسانه‌های روسی قرار گرفت.

در ارزیابی سرنوشت این جنگ، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، تصویری تیره از چشم‌انداز عملیات برای روسیه ترسیم کرده و گفته است که جنگ می‌تواند با "درگیر شدن ارتش روسیه با مشکلات خودش" خاتمه یابد.

آقای والاس به برنامه رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک "نیروی مصرف شده در جهان محسوب می‌شود و حتی اگر روسیه در جنگ با اوکراین به پیروزی برسد، چندین دهه هزینه اشغال این کشور را در پیش خواهد داشت و فکر نمی‌کنم آقای پوتین توان چنین فشاری را داشته باشد."