به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۶، ۱۴۰۱

احتمال بازداشت‌ وزیر دفاع روسیه به‌دلیل مخالفت با پوتین

برکناری شویگو، شاید به‌دلیل اطلاعات دقیق آمریکا و بریتانیا از برنامه حمله روسیه به اوکراین باشد، اطلاعاتی که تنها دستیاران و نزدیکان وزیر دفاع به آنها دسترسی دارند 


در پی عدم حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در انظار عمومی، چهارشنبه 23 مارس خبرهایی از احتمال برکناری او از سمتش منتشر شد.
منابع آگاه می‌گویند، شویگو آخرین بار در 11 مارس بود که با همتای ترک خود در مسکو دیدار کرد و سپس در هیچ مناسبتی حضور پیدا نکرد.
طی روزهای گذشته برخی منابع در کرملین گفتند که ژنرال شویگو 66 ساله پیشتر از «مشکلات قلبی» در رنج بود.
منابع غربی معتقدند، ناپدید شدن ناگهانی او از صحنه جنگ با اوکراین به احتمال زیاد به پاکسازی‌های جدید پوتین برمی‌گردد که شاید دامنگیر وزیر دفاع روسیه نیز شده است.
روزنامه بریتانیایی «تایمز»، پنج‌شنبه 24 مارس در گزارشی نوشت، آخرین باری که نام شویگو در اخبار رسمی روسیه به میان آمد مربوط به حضورش در نشست 18 مارس شورای امنیت این کشور بود. به نقل از تایمز هیچ عکس یا کلیپی از این نشست نیز منتشر نشده است.
این روزنامه پنج‌شنبه تصاویری از دیدار 7 روز پیش شویگو در مسکو با وزیر دفاع ترکیه منتشر کرد.
تایمز آورده، آخرین حضور علنی شویگو با پوتین در 27 فوریه بود که به او دستور داده شد زرادخانه هسته‌ای روسیه را به حالت آماده‌باش در آورد.
طی روز گذشته و امروز اطلاعات مختلفی در رسانه‌ها از جمله روزنامه بریتانیایی «دیلی میل»، روزنامه آمریکایی «نیویورکر»، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی درباره غیبت ناگهانی این ژنرال منتشر شده است.
رسانه‌های غربی از میان همه نظرات در شبکه‌های اجتماعی روسیه و اوکراین به 4 توییت که دلیل ناپدید شدن وزیر دفاع روسیه را توضیح داده است، اهمیت داده و توضیحات این 4 کاربر را منطقی‌تر دیده‌اند.
بنا بر این 4 توییت‌، احتمالا ژنرال شویگو به عنوان مسئول کندی و تاخیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین شناخته شده که برخلاف برنامه‌های از پیش طراحی‌شده، این عملیات هم‌اکنون با مشکلات زیادی روبرو شده است.
دوم این‌که احتمال دارد او به دست داشتن در طرح «کودتا» برای سرنگونی پوتین بازداشت و به اتهام خیانت و فساد محاکمه شود.
کاربر دیگری در توییتر اظهار داشت، پوتین احتمالا دستور داده که شویگو را به روش طرح «پیژامه» یا حبس خانگی مانند آنچه مقامات کوبایی با متهمان سوءمدیریت انجام می‌دهند، مجازات کرده است.
طبق گفته این کاربر روس، شویگو شاید مقصر عدم موفقیت حمله به اوکراین و کشته‌شدن بیش از یک‌هزار سرباز روسی و اسارت ده‌ها تن از آنها در هفته اول جنگ شناخته شود.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به همراه دختر و نوه‌اش
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به همراه دختر و نوه‌اش
کاربر دیگری در توییتر نوشت، «کسنیا» دختر 31 ساله وزیر دفاع روسیه، در تظاهرات اعتراضی علیه حمله نظامی پوتین به اوکراین شرکت کرده و لباسی به رنگ پرچم اوکراین برای اعلام همبستگی با مردم این کشور به تن کرده بود. طبق گفته این کاربر، برخی از دوستان او تصویری از مشارکت وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.
چهارمین کاربر در توییتر نوشت، از اتفاقی که برای وزیر دفاع روسیه رخ داده آگاه بوده و شویگو که به 9 زبان سخن می‌گوید، یکی از افراد پاکسازی شده توسط پوتین است. کاربر مذکور افزود، وقتی رئیس جمهوری روسیه متوجه شد تا چه حد آمریکا و بریتانیا از برنامه‌های حمله او به اوکراین اطلاعات دارند، اطلاعاتی که تنها دستیاران شویگو از آن آگاهند، وزیر دفاع و حلقه اطراف او را برکنار کرده است.
یک کاربر روس دیگر در صفحه توییتر خود نوشت، پوتین از این‌که طرفداران روسیه در اوکراین به استقبال نیروهای روس به خیابان‌ها نیامده تا مدافعان شهر کی‌یف را به کمک نیروهایش از بین ببرند و همچنین از این‌که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشاپیش از تمام برنامه‌های او برای حمله به اوکراین آگاه بوده، بسیار عصبانی است.
این کاربر ادامه داد، پوتین متقاعد شده که تاخیر در عدم تصرف کی‌یف و شکست نیروهای نخبه ارتش روسیه در اشغال پایتخت اوکراین، نشانگر وجود درز و افشای اطلاعات بوده است. بنابراین طبیعی است که شویگو به عنوان وزیر دفاع مقصر و از کار برکنار شود.
کاربر مذکور در پایان نوشته که شویگو احتملا هم‌اکنون در حبس خانگی یا در پشت میله‌های زندان قرار گرفته است.
العربیه