به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۹، ۱۴۰۰

ژنرال‌های روس که در اوکراین کشته می‌شوند

 

 پوتین هزاران سرباز و چند فرمانده ارشد را در جنگی که در اوکراین آغاز کرد از دست داده است.

روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که یک فرمانده ارشد دیگر روسیه را در شهر چرنوبایوکا کشته است. اوکراین می‌گوید سپهبد آندری موردویچف، فرمانده ارتش ۸ ترکیبی روسیه کشته شده است. سپهبد موردویچف پنجمین ژنرال روسیه است که خبر کشته شدنش در اوکراین منتشر می‌شود.

برای بسیاری این سوال پیش آمده که چه طور فرماندهان ارشد روسیه اینقدر نزدیک خط مقدم نبرد هستند که این تعداد از آنها کشته می‌شوند.

تحلیلگران نظامی برآورد می‌کنند که ۲۰ ژنرال روسیه هدایت عملیات در اوکراین را به عهده دارند. به این ترتیب اگر همه گزارش‌ها از کشتن فرماندهان ارشد روسیه درست باشد، تاکنون یک چهارم آنها در اوکراین کشته شده‌اند.

نزدیکی این چنینی فرماندهان ارشد به میدان نبرد برخی تحلیلگران غربی را به این نتیجه می‌رساند که آنها می‌خواسته‌اند در عملیاتی که در برخی نقاط بی‌نتیجه مانده نقش موثرتری در هدایت نیروها ایفا کنند.

بن توبیاس، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید: "با چنین تلفات سنگینی، برخی کارشناسان معتقدند که نمی‌شود گفت ژنرال‌ها تصادفا در زمان بدی در جای بدی قرار گرفتند، بلکه احتمالا اوکراین مشخصا فرماندهان ارشد روسیه را هدف می‌گیرد."

ریتا کونائف، از دانشگاه جورج تاون به بی‌بی‌سی گفت: "فکر نمی‌کنم اینها تصادفی باشد. یکی تصادفی می‌شود. وقتی این همه باشد یعنی هدفمند است."

یک منبع آگاه نزدیک به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در گفتگو با وال‌استریت ژورنال تایید کرده که اوکراین یک تیم اطلاعات نظامی ویژه به فرماندهان روسیه اختصاص داده که دنبال ژنرال‌ها، خلبانان و فرماندهان توپخانه می‌گردند.

یکی از راه‌هایی که احتمالا به یافتن این فرماندهان کمک می‌کند کانال‌های ارتباطی ناامن ارتش روسیه است.

کنراد موزکایا، تحلیلگر نظامی، به بی‌بی‌سی گفت: "اگر نیروهای روسیه از موبایل یا رادیوهای آنالوگ برای ارتباط با افسران ارشد استفاده کنند این یعنی همه چیز برای اوکراینی‌ها حاضر و آماده است."

جزئیات مرگ ژنرال‌های روسیه روشن نیست و کشف واقعیت دشوار است.

ریتا کونائف می‌گوید پیش‌فرضی هست که همه آنها در وسط درگیری کشته شدند، در حالی که ممکن است آنها در خط مقدم نبوده باشند و مثلا در حال نقل مکان یا بازرسی خطوط تدارکاتی بودند.

اولگ میتایف

سرلشکر اولگ میتایف چهارمین فرمانده ارشد روسیه بود که در جنگ اوکراین کشته ‌شد.

یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفته سرلشکر میتایف به دست گروه راست افراطی گردان آزوف کشته شده است.

رسانه‌های اوکراینی می‌گویند او در نزدیکی ماریوپل کشته شد.

ماریوپل، در جنوب شرقی اوکراین، کانون شدیدترین درگیری‌ها بوده و محاصره شده است.

سرلشکر میتایف فرمانده لشکر ۱۵۰ تفنگدار بود، یک واحد نظامی نسبتا تازه تاسیس که در سال ۲۰۱۶ تشکیل و در منطقه روستوف، در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شد.

اوکراین این واحد نظامی را به مداخله در درگیری‌هایی متهم می‌کرد که با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب شرق کشور داشت، اتهامی که روسیه رد می‌کرد.

آندری کولسنیکوف

سرلشکر آندری کولسنیکوف فرمانده ارتش ۲۹ ترکیبی، بنا به اعلام منابع اوکراینی در ۱۱ مارس در جریان درگیری کشته شد.

چگونگی مرگ او بیان نشده است.

پس از آنکه خبر مرگ سرلشکر کولسنیکوف به عنوان سومین ژنرال کشته‌شده روسیه منتشر شد، یک مقام غربی گفت احتمالا ارتش روسیه روحیه پایینی دارد و فرماندهان ارشد برای همین به خط مقدم نزدیکتر شده‌اند.

ویتالی گراسیموف

بنا به اعلام وزارت دفاع اوکراین سرلشکر ویتالی گراسیموف، فرمانده ستاد ارتش ۴۱ ترکیبی در ۷ مارس در حومه شرقی خارکیف کشته شد.

خارکیف، در نزدیکی مرز روسیه، یکی از اهداف حملات پیاپی روسیه بوده است.

وزارت دفاع اوکراین پس از اعلام کشته شدن سرلشکر گراسیموف یک فایل صوتی از مکالمه‌ای را منتشر کرد که به گفته منبع اوکراینی حاوی مکالمه دو مامور امنیتی روسیه درباره مرگ گراسیموف و گلایه آنها از کار نکردن شبکه ارتباطی امنشان در اوکراین بود.

سرلشکر گراسیموف در جنگ دوم چچن، در عملیات روسیه در سوریه و همچنین در عملیات ضمیمه کردن کریمه به قلمرو روسیه در ۲۰۱۴ نقش داشت.

آندری سوخووتسکی

سرلشکر آندری سوخووتسکی، جانشین فرمانده در همان واحد نظامی ژنرال گراسیموف، در ۳ مارس و بنا به گزارش‌ها با شلیک تک‌تیرانداز کشته شد.

سرلشکر سوخووتسکی همچون گراسیموف در عملیات نظامی روسیه در کریمه و سوریه نقش داشت.

برخلاف دیگر ژنرال‌ها، مرگ سرلشکر سوخووتسکی در رسانه‌های روسیه گزارش شد و شخص ولادیمیر پوتین هم در یک سخنرانی مرگ او در اوکراین را تایید کرد.

بی بی سی