به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۱۷، ۱۴۰۱

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ کارنامه اروپایی ماکرون و برنامه‌اش برای آینده اتحادیه چیست؟

 
رئیس‌جمهوری فرانسه در یکی از نشست‌های شورای اتحادیه اروپا  
دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در حالی روز ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار خواهد شد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور بخت اصلی برای پیروزی در این رای‌گیری محسوب می‌شود.
او پنج سال پیش در حالی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری فرانسه پس از استقرار نظام جمهوری پنجم انتخاب شد که در برنامه‌های خود بر نقش و قدرت اتحادیه اروپا تاکید زیادی می‌کرد. امانوئل ماکرون در جشن پیروزی‌ به مناسبت انتخابش به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه با سرود اتحادیه اروپا که قطعه‌ای از سمفونی نهم بتهوون، آهنگساز آلمانی است در محوطه موزه «لوور» در پاریس حاضر شد.

تاکید او بر نقش و قدرت اتحادیه اروپا چه به صورت نمادین و چه در برنامه‌هایش در حالی صورت می‌گرفت که بریتانیایی‌ها کمتر از یک سال قبل از آن به برکسیت رای داده بودند. دونالد ترامپ نیز چند ماه قبل از انتخاب امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شده بود.


رئیس‌جمهوری فرانسه اکنون در حالی اولین دوره پنج ساله حضورش در کاخ الیزه را به پایان می‌برد که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

هرچند ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا از بیش از یک ماه پیش تاکنون تحت الشعاع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین قرار گرفته است اما امانوئل ماکرون امیدوار است تا بتواند از این بحران نیز مانند بحران همه‌گیری ویروس کرونا برای پیشبرد برنامه‌هایش در سطح اتحادیه اروپا بهره ببرد.

در این گزارش کارنامه اروپایی امانوئل ماکرون در کنار برنامه‌های او برای آینده این اتحادیه به همراه برنامه‌های برخی از رقبایش در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در همین زمینه بررسی شده است.

امانوئل ماکرون پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۷ در جریان یک سخنرانی در دانشگاه سوربن در پاریس برنامه‌ها و اهدافش برای اتحادیه اروپا را تشریح کرد.

یکی از اولین اقدامات امانوئل ماکرون در مقام رئیس‌جمهوری تغییر نام وزارت امور خارجه فرانسه به «وزارت اروپا و امور خارجه» بود. او با این حال نتوانست بسیاری از برنامه‌های بلندپروازانه‌اش برای اتحادیه اروپا را حداقل در نیمه اول دوره ریاست‌جمهوری‌اش پیش ببرد.

مذاکرات طولانی احزاب در آلمان برای تشکیل آخرین دولت ائتلافی آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در سال ۲۰۱۷ یکی از موانع جدی پیش‌روی امانوئل ماکرون برای پیشبرد اهداف اروپایی‌ خود بود.

عدم آمادگی برلین برای تغییرات و اصلاحات در اتحادیه اروپا طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز باعث شد تا امانوئل ماکرون تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا که در نهایت واکنش منسجم و هماهنگ رهبران اتحادیه اروپا را به دنبال داشت دستاورد مشخصی در عرصه اروپایی نداشته باشد.

برنامه احیای اقتصادی در پی همه‌گیری کرونا
دستاورد مهم امانوئل ماکرون طی دوره ریاست‌جمهوری‌اش در عرصه اروپایی جلب رضایت دولت آنگلا مرکل نسبت به برنامه احیای اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا بود. برلین تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا همواره با بدهی مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالفت می‌کرد.

نقطه اوج این مخالفت بحران بدهی‌های یونان همزمان با بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور بود. دولت آنگلا مرکل کمتر از یک دهه پس از بحران بدهی‌های یونان در چرخشی بزرگ در سیاست خود با بدهی مشترک کشورهای عضو اتحادیه موافقت کرد. تصمیمی که احتمالا در صورت عدم وجود اضطرار ناشی از تبعات همه‌گیری ویروس کرونا اتخاذ نمی‌شد.  

یورونیوز