به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۱۸، ۱۴۰۱

توییتر دسترسی به ۳٠٠ حساب کاربری دولت روسیه از جمله حساب ولادیمیر پوتین را محدود کرد

 

شرکت توییتر اعلام کرد که دسترسی به حساب های کاربری دولتی روسیه از جمله حساب ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور، در این شبکۀ اجتماعی محدود خواهد شد. در روزهای اخیر، انتشار اطلاعات غلط یا گمراه کننده از سوی مقامات روسیه دربارۀ جنگ در اوکراین، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته بود.


شرکت آمریکایی توییتر، روز سه شنبه ۵ آوریل/۱۶ فروردین، طی بیانیه ای اعلام کرد که تمهیدات جدیدی را علیه حساب های کاربری دولت روسیه به کار گرفته است تا از گردش تبلیغات رسمی روسیه و انتشار اطلاعات گمراه کننده دربارۀ جنگ اوکراین در این شبکۀ اجتماعی، جلوگیری کند.


بر اساس این بیانیه، از این پس، دنبال کردن و بازدید از حساب های کاربری رسمی مقامات روسیه در توییتر، دیگر به کاربران این شبکۀ اجتماعی در هیچ بخشی از سایت و اپلیکیشن توییتر حتی در صورت جستجو، توصیه نخواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس اقدام اخیر شرکت توییتر علیه حساب های کاربری دولت روسیه، این حساب ها دیگر در صفحۀ «تایم لاین» و قسمت های دیگر مانند «نوتیفیکیشن ها»، برای کاربران این شبکۀ اجتماعی قابل مشاهده نخواهند بود.


بدین ترتیب، محتویات مربوط به ۳۰۰ حساب کاربری دولت روسیه از جمله حساب ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور در توییتر محدود خواهد شد.


شرکت توییتر در این بیانیه تأکید می کند: «ما انتشار پیام از حساب های کاربری دولتی کشورهایی که دسترسی آزاد به اطلاعات را محدود می کنند و همزمان در منازعات و مناقشه های مسلحانه با کشورهای دیگر دخالت دارند را تسهیل نمی کنیم؛ فارغ از اینکه توییتر در این کشورها مسدود شده باشد یا نه».


در ادامۀ این بیانیه آمده است: «وقتی که دولتی دسترسی به خدمات دیجیتال را در کشور خود مسدود یا محدود می‌کند، اما در عین حال همچنان از این خدمات برای پیشبرد مواضع و ارتباطات خود استفاده می کند، یک عدم توازن اطلاعاتی شدید ایجاد می‌شود که صدای مردم را خاموش می‌کند و امکان دسترسی آزاد به اطلاعات را از بین می‌برد».


اقدام اخیر شرکت توییتر، شامل محدود شدن دسترسی به حساب های کاربری رسمی وزارتخانه ها، مقامات ارشد و نیز سفارتخانه های روسیه می شود که در روزهای اخیر به دلیل انتشار اطلاعات غلط یا گمراه کننده دربارۀ وقایع جنگ اوکراین، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفتند.


خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در شبکۀ اجتماعی توییتر دو حساب کاربری به زبان های روسی و انگلیسی دارد، نوشته است که بیش از ۱٫٧ میلیون نفر حساب کاربری انگلیسی او را دنبال می کنند و ٣٫۶ میلیون نفر نیز دنبال کنندۀ حساب کاربری روسی او هستند.


اخیراً سفارت روسیه در بریتانیا، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، خبر بمباران یک بیمارستان زنان و زایمان در شهر تصرف شدۀ ماریوپل در اوکراین را «جعلی» خوانده بود.


به دنبال افزایش انتقادها از انتشار اطلاعات گمراه کننده از سوی مقامات روسیه که این بمباران و نیز کشتار اخیر غیرنظامیان در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین را «جعلی و ساختگی» توصیف کرده اند، شرکت توییتر این پیام های توییتری را حذف کرده است.



به رغم آنکه پیش از این بنا به تصمیم مقامات روسیه، دسترسی کاربران به شبکۀ اجتماعی توییتر در این کشور به شدت کند شده بود، یوئل راث مدیر بخش سلامت اخلاقی توییتر تأکید کرده است که تصمیم اخیر این شرکت مبنی بر محدود ساختن دسترسی به حساب های کاربری دولت مسکو، اقدامی تلافی جویانه نیست و به دلیل اقدامات روسیه در اوکراین اتخاذ شده است.

شرکت کالیفرنیایی توییتر، مانند شرکت رقیب خود «مِتا» (شامل فیسبوک و اینستاگرام)، پیش از این در تاریخ ۲۸ فوریه یعنی چهار روز پس از حملۀ روسیه به اوکراین، حساب های کاربری رسانه های روسی همچون «آرتی» یا «راشا تودِی» (RT) و «اسپوتنیک» (Sputnik) را در اتحادیۀ اروپا مسدود کرده بود.


پس از آن، دولت مسکو نیز با محدود کردن دسترسی کاربران به توییتر در این کشور و نیز مسدود کردن شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک، به اقدام آنها پاسخ داده بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از تاریخ ۲۴ فوریه، مقامات مسکو سانسور را تشدید کرده اند تا روایت های جنگ در تلویزیون، روزنامه ها شبکه های اجتماعی و دیگر رسانه ها را کنترل کنند.


خبرگزاری فرانسه نوشته است که استفاده از کلماتی همچون «جنگ» یا «تهاجم» برای توصیف اقدامات اخیر روسیه در اوکراین از جمله حمله به غیرنظامیان در این کشور ممنوع است.


علاوه بر این، رسانه های اصلی مستقلی که هنوز در روسیه وجود دارند، مسدود شده اند و یا فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده اند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید.