به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۹، ۱۴۰۱

بازدید گوترش از شهرهای ایرپین و بوچا در اوکراین

بازدید گوترش از شهرهای ایرپین و بوچا
اواخر روز چهارشنبه نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پس از سفر به روسیه و دیدار با پوتین با هدف پایان دادن به این جنگ، وارد شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین شد.
او صبح پنج‌شنبه از شهرهای ایرپین و بوچا که بقایای جنایات روی داده در دوران اشغال نیروهای روسیه همچنان باقی است بازدید کرد و سپس به دیدار دیمیترو کولبا، وزیر خارجه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین رفت.
آنتونیو گوترش در بازدید از بورودیانکا واقع در حومه شهر کی‌یف، جایی که گفته می‌شود روس‌ها دست به قتل عام غیرنظامیان زده‌اند گفت: «با دیدن چنین مکان وحشتناکی، بار دیگر اهمیت موضوع انجام یک تحقیق کامل و تعیین مسئولیت‌ها برجسته می‌شود.»
او پیش از این نیز در ماه مارس از روسیه خواسته بود که برای روشن شدن حقایق در این باره، با دیوان بین‌المللی کیفری موافقت کند.
او همچنین در جریان سخنانی که مقابل یکی از خانه‌های ویران شدۀ مناطق جنگ زدۀ بورودیانکا ایراد کرد، افزود: «من خانواده‌ام را در یکی از این خانه‌ها تصور می‌کنم...، نوه‌هایم را می‌بینم که وحشت زده می‌دوند. جنگ در قرن بیست و یکم بی‌معناست، هیچ جنگی در قرن ۲۱ قابل قبول نیست.»

کاخ سفید درصدد است تا بودجۀ «هنگفتی» را صرف کمک بیشتر به اوکراین کند
کاخ سفید در حال آماده‌سازی درخواستی برای ارسال به کنگره آمریکا در اوایل روز پنج‌شنبه، با هدف ارسال کمک بیشتر به اوکراین است. این خبر از سوی «ان‌بی‌سی» به نقل از مقامات آگاه در دولت بایدن منتشر شد.
مبلغ این درخواست «عظیم» توصیف شده اما به دلیل نهایی نشدن همه جزئیات این طرح، هنوز مبلغ مشخصی اعلام نشده است.
دولت بایدن از زمان آغاز حملۀ روسیه به اوکراین مجوز ۳.۴ میلیارد دلار کمک نظامی به این کشور را صادر کرده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفتۀ گذشته اعلام کرد که بودجه‌ای که پیش از این کنگره تصویب کرده بود رو به پایان است و به زودی درخواست جدیدی را برای قانون‌گذاران خواهد فرستاد.
ایالات متحده به تازگی یک بسته کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری را به اوکراین اختصاص داده بود که هشتمین بسته کمک به این کشور از زمان آغاز جنگ اوکراین محسوب می‌شد.

وزیر دفاع اوکراین: روزهای سختی در پیش داریم
الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای که بامداد پنجشنبه، ۲۸ آوریل، در فیس‌بوک منتشر کرد، هشدار داد که کشورش هفته‌های بسیار سختی را پیش رو دارد.
رزنیکوف، از مردم اوکراین خواست تا با «اتحاد و مقاومت» از میهن خود دفاع کنند.
اظهارات وزیر دفاع اوکراین پس از آن بیان شد که گزارش‌های اطلاعاتی غرب از اولویت دادن مسکو به کنترل مناطق شرق اوکراین خبر دادند.
طبق گزارش‌های اطلاعاتی جدید، انتظار می‌رود که جنگ اوکراین و روسیه ماه‌ها طول خواهد کشید.
این در حالی است که نبردهای شدید از ماه مارس گذشته تاکنون در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد.
روسیه ماه مارس گذشته نیروهای خود را از اطراف کی‌یف، خارج کرد و سپس اعلام کرد که عملیات خود را در شرق اوکراین به ویژه در منطقه دونباس متمرکز خواهد کرد.
به گفته برخی ناظران، مسکو قصد دارد تا قبل از نهم ماه مه آینده که تاریخ مهمی برای روس‌ها محسوب می‌شود، در مناطق شرقی اوکراین مانند لوگانسک و دونتسک به پیروزی‌هایی دست یابد.
بسیاری از ناظران بر این باورند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است عملیات خود را در دونباس تسریع بخشد تا در جشن‌های 9 مه، پیروزی خود را به مردم روسیه تقدیم کند. روز ۹ مه در روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی به‌عنوان روز پیروزی و پایان جنگ جهانی دوم جشن گرفته می‌شود.
مقامات روسیه از آغاز عملیات نظامی در اوکراین در 24 فوریه و قبل از آن، بارها مقامات کی‌یف را به ارتکاب جنایات علیه شهروندان روسی‌تبار وفادار به مسکو در شرق اوکراین متهم کرده‌اند.
روسیه همچنین مقامات اوکراین را «نازی‌های جدید» توصیف می‌کند به‌همین دلیل از زمانی که مسکو توانایی ارتش خود را در شرق اوکراین تقویت کرد، این اتهامات را افزایش داد تا حمله نظامی خود را توجیه کند.

اوکراین: تعداد سربازان کشته شده روسیه به ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر رسید
ستاد کل ارتش اوکراین امروز پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد سربازان کشته شده روسیه در جنگ به ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.
در بیانیه مذکور ضمن ارائه اطلاعات درباره تلفات ارتش روسیه بین ۲۴ فوریه تا ۲۸ آوریل، آمده است که ۱۸۷ فروند هواپیما، ۱۵۵ بالگرد، ۹۷۰ تانک، ۲۳۸۹ دستگاه خودروی زرهی، ۴۳۱ توپ، ۱۵۱ سامانه پرتاب موشک و ۷۱ سامانه پدافند هوایی متعلق به روسیه منهدم شد.
همچنین ۱۶۸۸ دستگاه وسیله نقلیه، ۸ فروند کشتی و قایق‌های تندرو سبک، ۷۶ دستگاه تانکر سوخت و ۲۱۵ فروند هواپیمای بدون سرنشین نیروهای روسیه نیز منهدم شده است.
وزارت دفاع روسیه در ۲۵ مارس با انتشار بیانیه‌ای، کشته شدن ۱۳۵۱ نظامی این کشور در اوکراین را تائید کرده بود.

وزیر خارجه بریتانیا: در صورت پیروزی روسیه در اوکراین ما دیگر هرگز احساس امنیت نخواهیم کرد
وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که متحدان غربی باید حمایت خود از اوکراین را «دوبرابر» کنند تا از شکست پوتین در اوکراین مطمئن شوند.
لیز تراس شب گذشته در سخنرانی خود در لندن گفت: «پیروزی اوکراین برای همه ما یک ضرورت استراتژیک است».
او از کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت و متحدان آن خواست که از طریق وضع تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه از جمله «قطع واردات نفت و گاز یک‌بار برای همیشه» و در مقابل ارائه کمک‌های نظامی بیشتر و ادامه حمایت‌های بشردوستانه از اوکراین، فشارها بر روسیه را افزایش دهند.
او گفت: «موفقیت پوتین در اوکراین باعث مصیبت بیشتر در سراسر اروپا خواهد شد و پیامدهای وحشتناکی نیز در سرتاسر جهان به همراه خواهد داشت... و ما دیگر هرگز احساس امنیت نخواهیم کرد... بنابراین باید برای مقاومتی طولانی آماده شویم و حمایت خود از اوکراین را دوچندان کنیم.»

پنتاگون: نیمی از ۹۰ سامانه هویتزر ارسال شده توسط آمریکا به اوکراین رسید
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد که بیش از نیمی از ۹۰ سامانه هویتزری که در اختیار اوکراین قرار می‌دهد به این کشور رسیده است و آموزش اولین گروه از سربازان اوکراینی در خصوص کاربرد این سامانه‌ها تکمیل شده است.
وی گفت: بیش از نیمی از هویتزرهایی که فرستاده‌ایم در حال حاضر در اوکراین هستند. علاوه بر سامانه‌های هویتزر ارسالی به ارتش اوکراین، گلوله‌های توپخانه ۱۹۰ و ۱۵۵ میلی متری نیز به این کشور تحویل داده شده است.
کربی با اشاره به آموزش‌هایی که به ارتش اوکراین داده شد، گفت: آموزشی که به ۵۰ مربی دادیم در این هفته به پایان رسید. تمرینات گروه دوم نیز در همان مکان خارج از اوکراین برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای، گفت که اظهارات وی در مورد افزایش احتمال برخورد هسته‌ای غیر مسئولانه است.
کربی افزود: این چیزی نیست که ما از یک قدرت هسته‌ای مدرن انتظار شنیدن آن را داشته باشیم.

هشدار اتحادیه اروپا به وارد کنندگان گاز روسیه: درخواست مسکو برای پرداخت به روبل را عملی نکنید
در پی قطع صادرات گاز روسیه به لهستان و بلغارستان، اتحادیه اروپا از شرکتهای وارد کنندۀ گاز طبیعی روسیه خواست که از انجام پرداختها به روبل خودداری کنند.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری هشدار داد: «پرداخت به روبل (چنانچه در قرارداد پیش‌بینی نشده باشد) نقض تحریم‌های ماست و شرکتها نباید به خواسته‌های روسیه تن دهند.»
اتحادیه اروپا برای تامین ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود به روسیه وابسته است و توقف صادرات گاز مسکو به این دو کشور، نگرانی های جدی در پی داشته است.
پیش از این خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منبعی در شرکت گازپروم روسیه گزارش داده بود که چهار خریدار اروپایی گاز طبیعی، پرداخت پول روسیه به روبل را آغاز کرده‌اند. نام این چهار خریدار اعلام نشده است.
بلومبرگ همچنین گزارش داد که شرکت «انی» غول انرژی ایتالیا نیز به عنوان یک اقدام احتیاطی، در تدارک افتتاح یک حساب روبلی در «گازپروم بانک» است.

واشنگتن: پوتین در صحنه جهانی طرد و روسیه منزوی شده است
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه اکنون در صحنه جهانی طرد شده است و روسیه اکنون بیش از هر زمان دیگری منزوی است.
به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ما از هر تلاش دیپلماتیک هماهنگ‌شده با اوکراین برای پایان جنگ و حل و فصل درگیری‌ها حمایت می‌کنیم.
در این بیانیه آمده است: اوکراین متعهد است از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی راه‌حلی پیدا کند، اما ما همان تعهد را از روسیه ندیده‌ایم. ما فکر نمی‌کنیم که نیاز به تغییر وضعیت هسته‌ای ما باشد ولی همچنان از نزدیک نظارت خواهیم کرد.
وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه اکنون در صحنه جهانی طرد و روسیه بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است.

منابع خبرها: یورونیوز، آناتولی