به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۲۱، ۱۴۰۱

بوریس جانسون در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد

 
دیدار نخست‌وزیر بریتانیا با رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف

ولدیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از دیدار با اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در کی‌یف با اشاره به «کشتار کراماتورسک» خواستار «پاسخ محکم جهان» به اقدامات روسیه شد.

به گفته مقامات اوکراین در جریان این حمله که به یک ایستگاه قطار در شرق این کشور انجام شد ۵۲ نفر از جمله ۵ کودک جان خود را از دست داده‌اند. روسیه در مقابل این حمله را رد کرده و آن‌را به اوکراین نسبت داده است.

همزمان رئیس کمیسیون اروپا که همراه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با قطار به ‌کی‌یف سفر کرده بار دیگر در دیدار با آقای زلنسکی تاکید کرد که اتحادیه اروپا در کنار اوکراین خواهد ماند. وی گفت که این اتحادیه در تدارک وضع تحریم‌های جدیدی علیه روسیه است.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا: لندن به اوکراین خودروهای زرهی و موشک ضدکشتی تحویل می‌دهد

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که این کشور به اوکراین خودروهای زرهی و موشک ضدکشتی تحویل می‌دهد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز شنبه در کی‌یف، پایتخت اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. 

ایتالیا سفارتش در کی‌‌یف را بازگشایی می‌کند

لوئیجی دی‌مایو، وزیر خارجه ایتالیا به کارکنان این وزارتخانه گفته است که کشورش پس از عید پاک سفارت خود در کی‌یف، پایتخت اوکراین را بازگشایی خواهد کرد. 

به گزارش خبرگزاری آنسا وزیر خارجه ایتالیا به کارکنان واحد امور بحرانی در این وزارتخانه گفته است که کشورش از جمله اولین کشورهایی خواهد بود که سفارتش در کی‌یف را بازگشایی خواهد کرد. لوئیجی دی‌مایو تاکید کرده است که بازگشت دیپلمات‌های ایتالیایی به کی‌یف در هماهنگی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. 

فن درلاین از جمع‌آوری ۱۰ میلیارد یورو کمک مالی برای اوکراین خبر داد

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز شنبه در ورشو، پایتخت لهستان اعلام کرد که در جریان یک کارزار بین‌المللی جمع‌آوری کمک مالی برای اوکراین بیش از ۱۰ میلیارد یورو جمع شده است.

بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان اوکراین به دنبال تهاجم نظامی روسیه مجبور به ترک خاک کشورشان شدند. 


زلنسکی: هم می‌جنگیم هم آماده مذاکره با روسیه هستیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر بر آمادگی این کشور برای مذاکره با روسیه به منظور پایان دادن جنگ، تاکید کرد. 


آقای زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور کارل نهامر، صدر اعظم اتریش گفت: «ما برای جنگ آماده‌ایم و همزمان راه‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ را هم دنبال می‌کنیم.»


صدر اعظم اتریش برای دیدار با مقام‌های اوکراینی و بازدید از شهر بوچا در حومه کی‌یف به پایتخت اوکراین سفر کرده است. روز گذشته اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرده باد. 

گوگل کانال یوتیوب دوما را مسدود کرد

ویتاچسلاو وولودین، رئیس مجلس دومای روسیه اعلام کرد شبکه یوتیوب نهاد قانونگذاری این کشور مسدود شده است. آقای وولودین، این محدودیت را نشانه دیگری از اراده ایالات متحده آمریکا برای انحصار نشر اطلاعات توصیف کرد. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار پستی در حساب تلگرام خود نوشت: «یوتیوب با این کار حکم محکومیت خودش را صادر کرد.» خانم زاخارووا تاکید کرد روسیه پاسخ این کار را خواهد داد. 

پس از انتشار این خبر، شرکت گوگل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در راستای اجرای تحریم‌های ایالات متحده حساب دوما با ۱۴۵ هزار کاربر را مسدود کرده است. در این بیانیه آمده است: «اگر حسابی مقررات و قوانین را نقض کند، ما موظف به مسدود کردن آن هستیم.»

شرکت گوگل، شبکه یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر از جمله پلتفرم‌های اجتماعی هستند که فعالیت آن‌ها در دو ماه گذشته از سوی مسکو محدود و یا متوقف شده است. روسیه دلیل این اقدامات تنبیهی و محدود کننده را «ترویج تروریسم» از سوی کاربران این شبکه‌ها توصیف می‌کند.

نزدیک به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند

 کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۴ میلیون و چهارصد هزار اوکراینی از زمان آغاز جنگ از این کشور گریخته‌اند. این رقم نزدیک به ۶۰ هزار نفر بیشتر از آخرین سرشماری همین نهاد سازمان ملل متحد است. 

 این آمار در حالی اعلام می‌شود که در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درباره کاهش شمار پناهجویان در لهستان و تمایل بسیاری از آن‌ها برای بازگشت به اوکراین منتشر شده بود. 

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید این بزرگ‌ترین موج مهاجرتی در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. براساس داده‌های این نهاد بیش از ۹۰ درصد پناهجویان زن و کودک هستند. 

براساس همین گزارش، بیش از هفت میلیون نفر هم از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، در مرزهای این کشور، آواره شده اند.

یورونیوز