به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۱

وزرای خارجه و دفاع آمریکا به طور همزمان با قطار از لهستان به اوکراین رفتند


از راست وزیر خارجه آمریکا، رئیس جمهور اوکراین و وزیر دفاع ایالات متحده. دو وزیر آمریکایی این سفر را فرصتی برای نشان دادن حمایت مستمر ایالات متحده از دولت اوکراین در جریان تجاوز نظامی روسیه توصیف کرده اند
آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع آمریکا به طور همزمان به اوکراین سفر کردند و در کی‌یف پایتخت این کشور با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور به دیدار و مذاکره پرداختند.

آقای بلینکن گفته است که وی همراه آقای آستین با قطار از لهستان به کی‌یف رفته و در آنجا با رئیس جمهور اوکراین دیدار کردند.

دو وزیر آمریکایی این سفر را فرصتی برای نشان دادن حمایت مستمر ایالات متحده از دولت اوکراین در جریان تجاوز نظامی روسیه توصیف کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار با وزرای خارجه و دفاع آمریکا، از رهبری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و سخاوت ایالات متحده در قبال اوکراین قدردانی کرده و درباره نیازهای کشورش برای مقابله با تجاوز روسیه توضیح داده است.

آقای بلینکن گفته که روسیه به تلاش‌های خود برای حمله "وحشیانه" به بخش‌هایی از اوکراین ادامه می‌دهد، اما اوکراینی‌ها هم با "قدرت" ایستاده‌اند.

او همچنین می‌گوید که مسکو در اهداف جنگی خود متحمل "شکست" شده در حالی که اوکراینی‌ها در مقابله با آنها "موفق" بوده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "نکته اصلی این است. ما نمی‌دانیم که بقیه این جنگ چگونه پیش خواهد رفت، اما می‌دانیم که اوکراین مستقل، بسیار طولانی‌تر از حضور ولادیمیر پوتین در صحنه خواهد بود؛ و حمایت ما از اوکراین در آینده ادامه خواهد داشت و تا زمانی که موفقیت نهایی را شاهد باشیم این حمایت امتداد پیدا خواهد کرد."

وزیر خارجه آمریکا گفت هیاتی که امروز از ایالات متحده به اوکراین آمده، مردم را در خیابان‌های کی‌یف دیده‌اند، که به گفته وی نشان می‌دهد اوکراینی در نبرد حفاظت از پایتخت در برابر روسیه، پیروز شده است.


یک تانک روسی در شهر کی‌یف. وزیر خارجه آمریکا گفته است روسیه در اشغال پایتخت اوکراین ناکام ماند

در جریان دیدار روز یکشنبه، ایالات متحده اعلام کرد که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین اعطا می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت که دیپلمات‌های آمریکایی از این هفته به اوکراین بازخواهند گشت.

آقای بلینکن می‌گوید که ایالات متحده با دقت تصمیم خواهد گرفت تا هرچه زودتر سفارت را در کی‌یف بازگشایی کند.

اداره سفارت آمریکا در حال حاضر به طور موقت به لهستان منتقل شده است.

انتظار می‌رود در ساعات آینده، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سفیر فعلی این کشور در اسلواکی را به عنوان سفیر ایالات متحده در اوکراین معرفی کند.

این پست از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تاکنون خالی مانده بود. وزیر خارجه آمریکا افزود که روز جمعه با دبیرکل سازمان ملل صحبت کرده و می‌داند که او پیامی بسیار قوی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد نیاز به پایان دادن به جنگ، ضرورت آتش‌بس و ایجاد گذرگاه‌های امن برای کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده به وی منتقل خواهد کرد.

قرار است دبیرکل سازمان ملل این هفته به طور جداگانه در مسکو و کی‌یف با رهبر روسیه و رئیس جمهور اوکراین دیدار کند.

تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در آستانه ورود به سومین ماه خود است. طی این مدت بیش از ۵ میلیون اوکراینی و خارجی مقیم این کشور، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و از این کشور گریخته‌اند.

 بی‌بی‌سی