به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۲۵، ۱۴۰۱

ناو سرفرماندهی روسیه در دریای سیاه 'به شدت آسیب دیده است'

 

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای تایید کرده است که مخزن مهمات یک ناو این کشور در دریای سیاه منفجر شده است. این بعد از آن است که اوکراین ادعا کرد به این کشتی حمله کرده است. در این بیانیه که رسانه‌های روسیه منعکس کرده‌اند آمده است که آتش‌سوزی باعث انفجار در ناو جنگی "مسکُوا" شد و افزود که همه ملوانان قبلا کشتی را ترک کرده بودند.

در این بیانیه آمده است: "مهمات ناو مسکُوا در نتیجه آتش‌سوزی در کشتی منفجر شده است... کشتی به شدت آسیب دیده است. کلیه خدمه خارج شده اند. علت آتش‌سوزی در دست بررسی است."

این بیانیه اشاره‌ای به علت آتش‌سوزی نمی‌کند.

اما فرماندار اودسا در اوکراین پیشتر گفت که این کشتی که سرفرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه است هدف موشک‌های اوکراینی قرار گرفته و آسیب زیادی دیده است.

ماکسیم مارچِنکو فرماندار اودِسا گفت که ناو مسکُوا "آسیب شدیدی دیده است."

اولکسی آرستوویچ، دستیار ریاست جمهوری اوکراین، هم گفت که امدادگران روس نتوانسته‌اند به کشتی برسند.

او گفت که ممکن است این کشتی تا ۵۱۰ خدمه داشته باشد.

در روز اول حمله روسیه به اوکراین یک یگان کوچک از نیروهای نظامی اوکراین در جزیره "مار" از دستور این ناو برای تسلیم سرپیچی کرد و در پاسخ به درخواست آن گفت "برو به جهنم".

اطلاعاتی درباره این رزمنا
رزمناو مسکو (مسکوا) در اوایل دهه ۱۹۸۰ و در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شد.

این کشتی اصلی از پروژه ۱۱۶۴ آتلانت نیروی دریایی شوروی سابق بود. در ابتدا "اسلاوا" نام داشت، اما بعدا به مسکوا (مسکو) تغییر نام داد.

تسلیحات اصلی این کشتی جنگی موشک های ضد کشتی(P-1000 Vulkan ) است.

این رزمناو که در سال ۲۰۰۰، به فرماندهی ناوگان دریای سیاه تبدیل شد در عملیات نظامی روسیه در سوریه که درسال ۲۰۱۵ آغاز شد، نقشی کلیدی داشت.

بی بی سی