به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۹، ۱۴۰۱

بلینکن : سپاه گروهی تروریستی است و خوش بین نیستم با ایران به توافق برسیم

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا، سپاه پاسداران را گروهی تروریستی خواند و نسبت به موفقیت مذاکرات وین ابراز بدبینی کرد. وزیر امور خارجۀ آمریکا با اظهار این دو مطلب در مصاحبه با شبکۀ "ان‌بی‌سی" افزود که با این حال او نمی خواهد دربارۀ جزئیات مذاکرات وین که با بن بست، اگر نه توقفی طولانی، روبرو شده اظهار نظر کند.

با این حال، بلینکن تأکید کرد : "فقط می توانم بگویم که برغم تلاش‌‌های مان و این که وجود یک توافق با ایران امنیت آمریکا را بهبود می بخشد، خیلی خوش بین نیستم که بتوانیم به یک توافق با ایران دست یابیم."

حکومت ایران خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی را شرط خود برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین اعلام کرده است. اسرائیل و جمهوری خواهان آمریکا قویاً با اجرای این شرط از سوی دولت بایدن مخالفت کرده‌اند. با این حال، دامنۀ این مخالفت اکنون به نمایندگان دموکرات سنا و کنگرۀ آمریکا نیز سرایت نموده است.

دیروز چهارشنبه ششم آوریل پنج نمایندۀ دموکرات مجلس آمریکا کنفرانسی خبری در این باره برگزار کردند و سیزده نمایندۀ دیگر با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را نسبت به هرگونه تلاش برای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی توسط دولت بایدن اعلام نمودند. در سنا نیز چهار نمایندۀ دموکرات در خصوص بازگشت آمریکا به برجام در چارچوب توافقی جدید با تهران ابراز نگرانی کردند. به این ترتیب، در کنار مخالفت جمهوری خواهان با هر گونه تلاش برای خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی، اکنون شکاف هایی در اردوی رئیس جمهوری آمریکا، یعنی در بین نمایندگان حزب دموکرات نیز مشاهده می شود. این شکاف ها همزمان است با کاهش احتمال دستیابی به توافق با ایران در گفتگوهای وین و ابراز بدگمانی وزیر امور خارجۀ آمریکا نسبت به سرانجام این مذاکرات.

دلسردی نمایندگان دموکرات دربارۀ سرانجام مذاکرات وین فقط ناشی از مخالفت آنان با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی نیست. آنان تاثیر توافق جدید با ایران را در حال حاضر و با توجه به پیشروی های اتمی ایران طی سه سال اخیر محدود می دانند به ویژه این که توافق جدید موضوع موشک های بالستیکی حکومت ایران و حمایت آن از گروه های مسلح نیابتی در منطقه را شامل نمی شود. نمایندگان دموکرات همچنین با هرگونه محدودیت زمانی برای مهار برنامۀ اتمی ایران مخالف هستند و معتقدند که آمریکا باید توافقی را بپذیرد که به طور دائم از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می‌کند.   

رادیو فرانسه