به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۷، ۱۴۰۱

بدترین سناریوی جنگ روسیه و اوکراین؛

ورود ناتو و احتمال رویارویی اتمی

پس از اشاره روسیه به احتمال بکارگیری تسلیحات هسته‌ای در صورت پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، آمریکا نسبت به آغاز جنگ اتمی هشدار داد. ویلیام برنز، رئیس سازمان «سیا» تاکید کرد که در دکترین نظامی روسیه اصلی به نام «افزایش تنش برای کاهش تنش‌ها» وجود دارد که بر اساس آن وقتی رویاروی کلاسیک با غرب به بن‌بست برسد، روسیه می‌تواند با پیش‌دستی از تسلیحات هسته‌ای با قدرت تخریبی کم استفاده کند.


هم‌اکنون جنگ اوکراین به یک رویارویی میان روسیه و غرب تبدیل شده و مسکو به مرور در حال از دست دادن امید خود برای پیروزی در این جنگ است. اما آیا روسیه برای شکست بن‌بست جنگ اقدام به استفاده از بمب اتم می‌کند، اقدامی که واشینگتن به‌شدت نسبت به آن هشدار داده است.

نگرانی از جنگ اتمی
رئیس سازمان سیا احتمال چنین جنگی را بعید ندانسته و تاکید کرده که «شکست روسیه در اوکراین ممکن است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور را به استفاده از بمب اتم تاکتیکی با قدرت تخریب کم وادار کند.»

برنز خاطرنشان کرد که «با توجه به عدم تحقق اهداف و برنامه‌های نظامی روسیه در اوکراین ممکن است پوتین و دیگر رهبران و فرماندهان روس برای عبور از چنین شرایطی به استفاده از تسلیحات تاکتیکی اتمی روی آورند و ما باید چنین تهدیدی را جدی گرفته و آماده مقابله با آن باشیم.»

او اظهار داشت که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا نگران چنین شرایطی هستند و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هم شدیدا نگران آغاز جنگ جهانی سوم و احتمال رویارویی اتمی است.

ورود ناتو به جنگ
برنز درباره واکنش احتمالی غرب در صورت وقوع چنین سناریویی گفت، «به احتمال زیاد ناتو برای حمایت و دفاع از اوکراین وارد جنگ خواهد شد.»

روسیه از آغاز تهاجم نظامی گسترده به اوکراین در 24 فوریه گذشته نیروی اتمی خود را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده است. با این حال ایالات متحده در آن هنگام نگرانی چندانی از این اقدام نداشت و احتمال بکارگیری تسلیحات اتمی را بعید دانسته بود.

اما پس از تهدید روسیه مبنی بر استقرار تسلیحات اتمی در منطقه بالتیک در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان ناتو، نگرانی‌ها از احتمال جنگ و رویارویی اتمی افزایش یافت.

روسیه دارای تسلیحات اتمی تاکتیکی فراوانی بوده که قدرت تخریب آنها کمتر از بمب اتم بکار رفته در جنگ جهانی دوم علیه هیروشیما در ژاپن است.

العربیه