به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۳۰، ۱۴۰۱

زلنسکی: نبرد دونباس آغاز شده است

شهرهایی که در امتداد خط مقدم جبهه شرق و جنوب اوکراین قرار دارند هدف حملات سنگین ارتش روسیه قرار گرفته‌اند. به گفته رئیس جمهور اوکراین نیروهای روسیه نبرد دونباس را که مدت‌هاست برای آن آماده شده‌اند، آغاز کرده‌اند.

از اولین ساعات صبح سه‌شنبه ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) بسیاری از شهرهای شرق و جنوب اوکراین در منطقه دونتسک زیر آتش سنگین ارتش روسیه قرار گرفته‌اند. رسانه‌های اوکراینی از انفجارها در مارینکا، اسلاویانسک و کراماتورسک خبر می‌دهند. همچنین انفجارهایی در خارکیف در شمال شرقی اوکراین، در میکولایف در جنوب و در زاپوریژیا در جنوب شرقی رخ داده‌اند. آژیر حمله هوایی در بسیاری از شهرها و روستاها مدام به صدا در می‌آید. این گزارش‌ها هنوز به طور مستقل تأیید نشده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شامگاه دوشنبه ۱۸ آوریل آغاز حمله بزرگ روسیه به شرق اوکراین را تایید کرد. او با انتشار ویدیویی در تلگرام گفت: « نیروهای روسیه نبرد دونباس را که مدت‌هاست برای آن آماده شده‌اند، آغاز کرده‌اند».


به گفته زلنسکی "از بخش بزرگی از کل ارتش روسیه" برای این حمله استفاده می‌شود. او تاکید کرد: «مهم نیست که چه تعداد سرباز روسی به آنجا گسیل داده شوند، ما خواهیم جنگید، از خود دفاع خواهیم کرد و از هیچ چیز کوتاه نخواهیم آمد.»


ستاد کل ارتش اوکراین پیش از این "نشانه‌هایی مبنی بر شروع حمله" را به‌ویژه در مناطق اطراف شهرهای بزرگ خارکیف و دونتسک گزارش داده بود. پس از بیش از هفت هفته جنگ، پیش‌بینی می‌شد که در روزهای اخیر حمله‌ای گسترده به شرق اوکراین آغاز شود.


فرماندار منطقه لوهانسک  از یک "جهنم" در این منطقه سخن گفته و افزوده است: «نیروهای اوکراین تسلط خود بر شهر کوچک کرمینا را از دست داده‌اند. جنگ در خیابان‌های این شهر ادامه دارد و تخلیه غیرنظامیان دیگر امکان‌پذیر نیست. وضعیت هر ساعت بدتر می شود.»


در کرمینا قبل از جنگ ۱۸ هزار نفر سکونت داشتند که به گفته مقام‌های اوکراین اکنون ۴۰۰۰ نفر آنان در حال مقاومت هستند. اوکراین می‌گوید نبرد در ماریوپل نیز ادامه دارد.  ستاد کل ارتش اوکراین از حملات راکتی و استفاده از موشک‌های مافوق صوت در جریان درگیری‌ها در ماریوپل خبر داده است.


کارخانه فولاد ماریوپل زیر آتش نیروهای روسیه است. به گفته منابع اوکراینی، نیروهای روسی آخرین سنگر اصلی واحدهای مدافع در ماریوپل را با سلاح‌های سنگین گلوله باران کرده‌‌اند. دنیس پروکوپنکو، فرمانده هنگ ملی‌گرای افراطی آزوف در پیامی ویدیویی گفت که روس‌ها با وجود اینکه می‌دانستند بسیاری از غیرنظامیان نیز در محوطه وسیع کارخانه فولاد آزوف پناه گرفته‌اند دست به بمباران آنجا زدند.


روسیه تخمین می‌زند که ۲۵۰۰ سرباز اوکراینی و حدود ۴۰۰ نظامی خارجی در محوطه کارخانه مستقر هستند. به گفته منابع اوکراینی، بسیاری از غیرنظامیان نیز به دنبال سرپناهی در تونل‌های این نیروگاه بوده‌اند، زیرا بخش‌های زیادی از ماریوپل پس از محاصره‌ای که اکنون تقریباً هفت هفته به طول انجامیده، ویران شده است. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روسیه را متهم کرده است که می‌خواهد ماریوپل را با خاک یکسان کند.

دویچه وله فارسی