به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۳۱، ۱۴۰۱

جنگ اوکراین؛ سازمان ملل:

 تاکنون بیش از ۵ میلیون جنگزده اوکراین را ترک کرده‌اند

همزمان با آغاز عملیات نظامی گسترده روسیه در شرق اوکراین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور گفت که «مرحله جدیدی» از جنگ آغاز شده است. در همین حال درگیری‌های شدید در شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین ادامه دارد. پیش از این شهردار این شهر گفته بود که روسیه ماریوپل را به «جهنم» تبدیل کرده است.

وزارت دفاع روسیه نیز روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از سربازان اوکراینی خواست تا سلاح خود را زمین بگذارند و به «مقاومت احمقانه خود» پایان دهند.

سازمان ملل نیز اعلام کرد از زمان آغاز حمله نظامی روسیه، تاکنون بیش از ۵ میلیون نفر از شهروندان اوکراین، کشور خود را ترک کرده‌اند.

از سوی دیگر کشورهای غربی ضمن محکوم کردن اقدامات مسکو، حمایت نظامی و سیاسی خود را از اوکراین ادامه می‌دهند. اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را «مسئول وقوع جنایات جنگی در اوکراین» دانست و بریتانیا نیز اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز چهارشنبه گفت مسکو پیش‌نویس سندی را به اوکراین ارائه کرده که در آن خواسته‌های روسیه به عنوان بخشی از مذاکرات صلح تشریح شده و اکنون منتظر پاسخ کی‌یف است.

پسکوف در یک کنفرانس تلفنی با حضور خبرنگاران با اشاره به این که پیش‌نویس روسیه حاوی «سخنان کاملاً روشن و مبسوط» است، افزود: «اکنون توپ در زمین آنهاست و ما منتظر پاسخ هستیم».

این مقام روسی در عین حال اشاره کرد که تاکنون پیشرفت اندکی حاصل شده و در این زمینه اوکراین را مسئول دانست.

شارل میشل: تاریخ جنایات جنگی روی داده در اوکراین را فراموش نخواهد کرد
شارل میشل، رئیس شورای اروپا که بامداد چهارشنبه وارد اوکراین شد، از بورودیانکا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین بازدید کرد. بورودیانکا جایی است که مقامات اوکراینی می‌گویند غیرنظامیان در آن قربانی «قتل عام» به دست روس‌ها شده‌اند.


آقای میشل در توییتر خود نوشت: «در بورودیانکا، بوچا و بسیاری از شهرهای دیگر اوکراین، تاریخ جنایات جنگی را که در اینجا روی داده، فراموش نخواهد کرد.»

وی همچنین افزود: «صلح بدون عدالت وجود ندارد.»

شارل میشل در توییت دیگری به همراه عکسی در سکوی ایستگاه قطار در پایتخت اوکراین نوشت: «امروز در کی‌یف، در قلب اروپای آزاد و دموکراتیک.»


ژاپن عنوان «مطلوب‌ترین کشور» برای تجارت با روسیه را لغو کرد
ژاپن همزمان با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه برای حمله به اوکراین، روز چهارشنبه به طور رسمی عنوان وضعیت تجاری «مطلوب‌ترین کشور» را برای روسیه لغو کرد.

سلب عنوان تجاری روسیه در چهارچوب اقدامات اخیر توکیو علیه مسکو است و بخشی از قالب تحریم‌هایی است که نخست‌وزیر، فومیو کیشیدا ماه گذشته آغاز آن را اعلام کرد. این مجازات‌ها همچنین شامل اخراج هشت دیپلمات و بازرگان روسی از ژاپن بوده است.

لغو عنوان تجاری «مطلوب‌ترین کشور» به معنی آن است که ژاپن در تجارت با روسیه محدودیت‌های بیشتری قائل شده و تعرفه‌های سنگین‌تری بر واردات از این کشور اعمال کند.

انتظار می‌رود لغو وضعیت تجاری که در پارلمان ژاپن تصویب شد، به همراه سایر تحریم‌ها فشار بر روسیه را تشدید کند، اما این اقدامات همچنین می‌تواند موجب انتقام‌جویی از سوی مسکو شود.

ماریوپل در آستانه سقوط
نیروهای روسی در روز چهارشنبه در حال تشدید حملات خود در شرق و جنوب اوکراین مشاهده شده‌اند و آن گونه که خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، به نظر می‌رسد که بندر راهبردی ماریوپول اوکراین پس از حدود دو ماه محاصره هم‌اکنون در آستانه سقوط است.

یکی از فرماندهان نظامی اوکراینی که هنوز با سربازانش در کارخانه عظیم فولاد آزوفستال، آخرین سنگر ماریوپل در حال مقاومت در برابر نیروهای روسی است، در حساب فیس‌بوک خود نوشت: «شاید این آخرین روزهای زندگی ما باشد، یا شاید هم آخرین ساعات زندگی ما».


نبرد در نزدیکی مجتمع فولاد آزوفستال در نزدیکی بندر ماریوپل اوکراین
سرگی ولینا، از تیپ ۳۶ نیروی دریایی اوکراین نیز در فیس‌بوک نوشت: «دشمن ۱۰ برابر از ما قدرتمندتر است. از همه رهبران جهان می‌خواهیم که به ما کمک کنند. از آنها می‌خواهیم که ما را به قلمرو کشور ثالث ببرند.»
وزارت دفاع اوکراین بامداد چهارشنبه اعلام کرد که ارتش روسیه بیشترین تلاش خود را برای تصرف شهر ماریوپل و ادامه حمله در نزدیکی کارخانه فولاد آزوفستال متمرکز کرده است.

روسیه هنوز در مورد تحولات روز چهارشنبه اظهار نظر نکرده است. جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونتسک که ماریوپول در آن واقع شده، ادعا کردند که پنج سرباز اوکراینی مدافع کارخانه فولاد، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شده و ۱۴۰ غیرنظامی نیز از منطقه خارج شده‌اند.

بیش از ۵ میلیون آواره
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه تاکنون بیش از ۵ میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند.

این نهاد بین‌المللی شمار دقیق جنگزدگان را تا این زمان ۵ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۳۹ نفر اعلام کرده است.

نروژ به اوکراین موشک میسترال داد
دولت نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۱۰۰ فروند موشک ضد هوایی طراحی فرانسوی را برای مقابله با روسیه به اوکراین اهدا کرده است.

وزارت دفاع نروژ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این کمک مالی که قبلاً انجام شده مربوط به پرتابگرهای میسترال با حدود ۱۰۰ موشک است که تاکنون بر روی کشتی‌های نیروی دریایی نروژ مستقر بوده است.»

میسترال موشک زمین‌به‌هوای بسیار کوتاه‌برد است که از اواخر دهه ۱۹۸۰ به دست گروه صنایع دفاعی ماترا ساخته شد. پس از آن ماترا با شرکت اروپایی «ام‌بی‌دی‌ای» ادغام گردید.

در پایان ماه مارس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئوکنفرانسی در برابر نمایندگان پارلمان نروژ، از اسلو درخواست کرده بود «ناسماس»، سامانه مدرن پدافند موشکی را که توسط شرکت دفاعی و هوافضای کونگزبرگ نروژ تولید می‌شود، به کشورش بدهد.


سامانه پدافند موشکی میسترال روی کشتی نروژی
بیورن آریلد گرام، وزیر دفاع نروژ گفت: «موشک (میسترال) قرار است از ارتش نروژ خارج شود، اما همچنان یک سلاح مدرن و کارآمد است که برای اوکراین کاربرد زیادی خواهد داشت.»

وی افزود: «کشورهای دیگر نیز سامانه‌های تسلیحاتی مشابهی را اهدا کرده‌اند.»

از زمان آغاز تهاجم روسیه تاکنون نروژ حدود ۴ هزار سلاح ضد تانک از نوع ام۷۲ و سایر تجهیزات نظامی کوچک را به اوکراین عرضه کرده است.

اوکراین از توافق با روسیه بر سر ایجاد راهروی خروج غیرنظامیان از ماریوپل خبر داد
یک مقام اوکراینی روز چهارشنبه گفت که توافقی با روسیه در مورد ایجاد کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از بندر محاصره شده ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین حاصل شده است. این نخستین توافق در این زمینه از روز شنبه تاکنون بوده است.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «ما موفق شدیم به توافق اولیه (با روس‌ها) بر سر راهروی بشردوستانه برای (خارج کردن) زنان، کودکان و سالمندان دست پیدا کنیم.»

این راهرو به سمت شهر زاپوریژیا در جنوب اوکراین ایجاد شده است.

خانم ورشچوک تاکید کرد: «با توجه به وضعیت فاجعه بار در ماریوپل، ما امروز تلاش خود را در این جهت متمرکز کرده‌ایم.»

روس‌ها در روزهای اخیر به حملات خود در شرق اوکراین شدت بخشیده‌اند و به همین دلیل از روز شنبه تاکنون هیچ توافقی برای ایجاد کریدور حاصل نشده بود.

بر اساس آمار رسمی اوکراین، از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه، در مجموع ۳۰۰ هزار اوکراینی از طریق کریدورهای بشردوستانه از شهر خود خارج شده‌اند.

روسیه برای تسلیم ماریوپل ضرب الاجل جدید تعیین کرد
روسیه روز چهارشنبه ضرب الاجل جدیدی برای نیروهای اوکراینی در شهر ماریوپل تعیین کرد. تهاجم روسیه به شرق اوکراین و ماریوپل در روزهای گذشته شدت بیشتری یافته است و مسکو تلاش می‌کند تا با پیروزی در این مناطق عدم موفقیتش در شهرهای بزرگ اوکراین را جبران کند. 

وزارت دفاع روسیه روز گذشته از نیروهای اوکراینی در شهر مایوپل خواسته بود به «مقاومت احمقانه خود» پایان دهند و سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. 

روسیه در هشت هفته حمله نظامی به اوکراین در اشغال کی‌یف، پایتخت و سایر شهرهای بزرگ این کشور ناکام مانده است. به این ترتیب مسکو با افزایش حملات در شرق اوکراین تلاش می‌کند ناکامی های نظامی خود را جبران کند. 

حمله روسیه به اوکراین، بزرگترین حمله نظامی در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. از زمان آغاز جنگ تا کنون نزدیک به ۵ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند.

 یورونیوز فارسی