به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۹، ۱۴۰۱

دومین طلبه مشهدی در اثر جراحات وارده کشته شد


احمد علم الهدی در مراسم خاکسپاری یکی از سه طلبه مشهدی که با ضربات چاقو توسط یک جوان هدف حمله قرار گرفتند. 

دومین طلبه مشهدی که در صحن امام رضا با ضربات چاقو زخمی شده بود امروز در اثر جراحات وارده کشته شد. "فارس" خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر افزود که حجت الاسلام محمدصادق دارایی یکی دیگر از مصدومان حادثه حرم امام رضا "امروز ساعت پنج و نیم بعد از ظهر به شهادت رسید."

وی از روز سه شنبه در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید کامیاب مشهد بستری بود و به گفتۀ دکتر معالج "در نهایت بر اثر عوارض ناشی از اصابت ضربات متعدد چاقو شهد شهادت نوشید و دعوت حق را لبیک گفت".

مرگ حجت الاسلام دارایی همزمان بود با مراسم خاکسپاری حجت الاسلام محمد اصلانی یکی دیگر از سه طلبه ای که سه شنبه گذشته در صحن امام رضا هدف حملۀ یک جوان بیست و یک سالۀ افغان به نام عبدالطیف مرادی قرار گرفت و در اثر ضربات چاقو جان داد. در مراسم خاکسپاری حجت الاسلام محمد اصلانی، آیت الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نمایندۀ ولایت فقیه، در استان خراسان، مدعی شد که حضور مردم در این مراسم نشانۀ ارادت آنها به روحانیون و انزجار آنان از تفکرات تکفیری است. علم الهدی از ضارب سه روحانی به عنوان پیاده‌نظام آمریکا یاد کرد.


مقامات ایران دربارۀ انگیزه های جوان ضارب توضیحی نداده اند و مدعی شده‌اند که وی تحت تاثیر اندیشه های تکفیری مرتکب قتل شده است، هر چند ضارب از قوم هزاره ها، یعنی از شیعیان افغانستان به نظر می رسد. ضارب که پناهجوی افغان است به گفتۀ مقامات ایران از یک سال پیش به طور غیرقانونی از طریق مرز پاکستان وارد ایران و سپس در حومۀ شهر مشهد مشغول به کار شده بود.


وزیر کشور جمهوری اسلامی، سردار پاسدار احمد وحیدی، فرماندۀ پیشین سپاه قدس که به اتهام دست داشتن در قتل دهها یهودی آرژانتینی تحت تعقیب بین‌المللی است امروز گفت که حادثه مشهد هیچ لطمه‌ای به مردم افغانستان وارد نمی آورد و حمله به سه روحانی در حرم امام رضا نشان داد که روحانیت همچنان در صف مقدم مبارزه است.  

رادیو فرانسه /  ناصر اعتمادی