به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۷، ۱۴۰۱

استقبال آلمان از پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان
آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان  از عضویت فنلاند و سوئد در پیمان ناتو استقبال کرد. فنلاند و سوئد در حال بررسی پیوستن به ناتو هستند. روسیه ضمن مخالفت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هر دو کشور را تهدید کرده است.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه ۲۴ فرودین (۱۳ آوریل) در جریان سفر آفریقایی خود در نیجر بر حق تصمیم‌گیری آزاد دو کشور اسکاندیناوی فنلاند و سوئد پافشاری کرد.

بربوک در حاشیه بازدید از نیامی، پاتیخت نیجر گفت: «این حق هر کشوری است که آزادانه متحدین و پیمان‌های دفاعی خود را انتخاب کند و این امر در مورد دو کشور اروپایی فنلاند و سوئد که عضو اتحادیه اروپا نیز هستند صدق می‌کند.»

بربوک همچنین گفته است اگر فنلاند و سوئد بخواهند به ناتو بپیوندند آلمان از این تصمیم آنها استقبال می‌کند. با این حال، وزیر خارجه آلمان تأکید کرد که این تصمیم خود فنلاند و سوئد است.

به گفته وزیر خارجه آلمان "جنگ تجاوزکارانه" روسیه در اوکراین حمله‌ای به نظم صلح اروپاست و شرکای شمال اروپا به صراحت اعلام کرده بودند که نگرانی‌های امنیتی آنها در نتیجه این جنگ افزایش یافته است.

استقبال آلمان از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو واکنشی به تهدیدهای دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه و رئیس جمهور سابق این کشور است.

مدودف روز پنجشنبه ۱۴ آوریل هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منطقه بالتیک هسته‌ای می‌شود و در کالینینگراد سلاح‌‌های هسته‌ای مستقر خواهد شد.

فنلاند و سوئد عضو ناتو نیستند اما جنگ اوکراین روند پیوستن این کشورها به ناتو را تسریع کرده و قرار است در آینده‌ای نزدیک در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

گیتاناس نوسدا، رئیس جمهور لیتوانی تهدیدهای مسکو را "توخالی" توصیف کرده است. او در ویلنیوس گفت مسکو مدت‌ها پیش از تهاجم به اوکراین، در کالینینگراد تسلیحات هسته‌ای مستقر کرده بود. لیتوانی با کالینینگراد روسیه هم مرز است.

آرویداس آنوسوسکاس وزیر دفاع لیتوانی نیز تهدید روسیه را "بسیار عجیب" دانسته و تائید کرد که تسلیحات هسته‌ای همیشه در منطقه کالینینگراد مستقر بوده است.

به گفته مقامات لیتوانی مسکو به دلیل جلوگیری از پیوستن دو کشور اسکاندیناوی به ناتو این تهدیدات را مطرح کرده است.  

قرار است در هفته‌های آینده فنلاند و سوئد درباره پیوستن به ناتو تصمیم‌گیری کنند. طبق نظرسنجی‌هایی که پس از حمله روسیه به اوکراین در این کشورها انجام گرفته اکثریت مردم از پیوستن به ناتو حمایت کرده‌اند.

دویچه وله فارسی