به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۶، ۱۴۰۱

رئیس سازمان سیا: روسیه ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر استفاده کند

 
ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا می‌گوید روسیه ممکن است از سلاح اتمی کوچک استفاده کند. برنز گفته است که این تهدید را باید جدی گرفت و برای مقابله با آن آماده بود. پوتین قبلا دستور آمادگی نیروهای بازدارنده هسته‌ای را داده بود.


ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه ۲۴ فرودین (۱۳ آوریل) هشدار داد که روسیه ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر در جنگ اوکراین استفاده کند.

برنز معتقد است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در صورت "یاس و ناامیدی" و عقب‌نشینی نیروهای نظامی‌اش ممکن است دستور استفاده از "سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا کوتاه‌برد" را صادر کند.

برنز تأکید کرد که "شواهد عملی چندانی" از آمادگی روسیه برای این اقدام وجود ندارد، اما این خطر با وجود این بسیار "نگران‌کننده" است. او این سخنان را در پاسخ به پرسش سَم نان، سناتور سابق حزب جمهوری‌خواه و از مدافعان حوزه کنترل تسلیحات بیان کرده است.

روسیه صاحب زرادخانه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی با بازده پایین‌تر از بمب‌های استفاده‌شده در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن توسط آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم است.

در دکترین نظامی روسیه اصل "تشدید تنش برای تنش‌زدایی" وجود دارد که در صورت عقب ماندن روسیه از غرب، این کشور می‌تواند از سلاح هسته‌ای کم‌بازده که قدرت تخریبی کم‌تری دارد استفاده کند. 

هدف روسیه از انجام چنین اقدامی این است که طرف مقابل پس از آن عقب‌نشینی کند تا از نابودی کامل متقابل در یک جنگ هسته‌ای با بمب‌های اتمی بزرگ و استراتژیک جلوگیری شود.

پوتین یک ماه پس از حمله به اوکراین به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش این کشور دستور داد تا نیروهای بازدارنده هسته‌ای را در "شرایط ویژه آمادگی رزمی" قرار دهند. او تهدید کرده بود که اگر کشوری مستقیما در بحران کنونی مداخله کند، با ''عواقب وحشتناکی'' روبرو خواهد شد.

هم‌زمان با صحبت‌های رئیس سازمان سیا دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز روز پنجشنبه ۱۴ آوریل هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روسیه نیز باید سیاست دفاعی خود را تقویت کند.

او تهدید کرد: «هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند آرزوی افزایش تنش در مرزهای خود و استقرار موشک‌های اسکندر و مافوق صوت و کشتی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای را در نزدیکی خانه خود داشته باشد.»

بر اساس برآوردهای اوکراین و دولت‌های غربی پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از منطقه کی‌یف احتمال می‌رود که حمله بزرگ روسیه به شرق اوکراین به زودی صورت گیرد.

به گفته کارشناسان هدف مسکو برقراری ارتباط مستقیم زمینی بین شبه جزیره الحاق‌شده کریمه و مناطق لوهانسک و دونتسک است که تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه قرار دارد.

باران‌های شدید سرعت عملیات ارتش روسیه را کاهش داد 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه (۱۴ آوریل) گزارش داد، بارش باران‌های مداوم در چند روز گذشته از سرعت عملیات و حملات ارتش روسیه کاسته است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به این خبرگزاری گفته است عملیات نظامی خارج از جاده‌های آسفالت‌شده برای ارتش روسیه دشوارتر شده است.

 دویچه وله فارسی