به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۶، ۱۴۰۱

مهدی صالحی که در زندان اصفهان به اغما رفته بود جان باخت

خبرگزاری هرانا از درگذشت مهدی صالحی قلعه شاهرخی، زندانی بازداشت‌شده در اعتراضات دی‌‌ماه ۹۶ خبر داده است. این زندانی محکوم به اعدام "بر اثر تزریق داروی اشتباه" به اغما رفته بود.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از درگذشت مهدی صالحی قلعه شاهرخی گزارش داده است. یک منبع نزدیک به خانواده صالحی ضمن تایید این خبر از دلیل درگذشت او اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که مسئولان زندان در مورد علت مرگ توضیحی ارائه نکردند.

این منبع مطلع افزود: «برخی از هم‌بندان او اظهار کردند دلیل فوت ناشی از عملکرد بهداری زندان بوده ولی تا این لحظه هیچ توضیح رسمی و شفافی در مورد دلیل فوت به خانواده داده نشده است.»

مهدی صالحی در زندان خمینی‌شهر اصفهان دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد. او با اتهام‌هایی چون "محاربه" و "افساد فی‌الارض" به اعدام و پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این زندانی سیاسی ۲۱ دی سال گذشته پس از سکته مغزی به بیمارستان الزهرا اصفهان منتقل شد و تا حدود ۱۰ روز پیش در اغما بود.

فعالان مدافع حقوق بشر در آن زمان سکته مغزی او را ناشی از "تزریق داروی اشتباه و تاخیر در اعزام او به بیمارستان" خواندند.

خبر جان باختن این زندانی دو روز پس از آن منتشر شده که سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۱۲ آوریل در گزارشی تحقیقی به بررسی دست‌کم ۹۶ مرگ بر اثر عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های ایران پرداخت.

در این گزارش ۹۶ نمونه از به کام مرگ رفتن عمدی زندانیان بیمار در زندان‌های ایران بررسی و ثبت شده است.

این گزارش مستند کرده است که چگونه مقامات مسئول در زندان‌های ایران، برای نمونه با به تأخیر انداختن درمان بیمارانی که نیاز اورژانسی به مداوا در بیمارستان دارند یا به طور کلی امتناع از ارائه دارو و خدمات پزشکی به آنها، موجب مرگ آن‌ها می‌شوند.

بر اساس این گزارش، ۶۴ نفر از این ۹۶ نفر در داخل زندان جان باخته‌اند. ۲۶ زندانی نیز در پی دیرکردههای عمدی و کشنده کارکنان پزشکی یا مسئولان زندان، حین انتقال به بیمارستان یا کمی بعد از بستری شدن جانشان را از دست داده‌اند.‌

دویچه وله فارسی