به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۴۰۱

اجلاس وزیران دفاع ۴۰ کشور برای حمایت از اوکراین

پس از گذشت ۶۰ روز از تهاجم روسیه به اوکراین ایالات متحده از روز سه‌شنبه در آلمان میزبان بیش از   ۴۰ کشور جهان است. 

در این اجلاس به ریاست لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا راههای ارسال کمک و تجهیزات دفاعی بیشتر به اوکراین برای مقابله با حملات روسیه در جبهه های مختلف بررسی می شود. لوید آستین روز یکشنبه در سفر به کی‌یف در ملاقات با رئیس جمهور اوکراین بر ارسال کمکهای بیشتر و تقویت جبهه دفاعی این کشور تاکید کرد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده می‌گوید: «هدف اصلی گفتگوها ایجاد هماهنگی و افزایش کمک های دفاعی شامل «تسلیحات سنگین همچون توپخانه هویتزر و پهپاد» به کی‌یف است.
میلی چند هفته آینده را برای اوکراین بسیار حیاتی دانست و افزود: «اوکراینی‌ها برای موفقیت در میدان جنگ به حمایت مستمر نیاز دارند که رسیدن به این مهم هدف اصلی این کنفرانس است.»
این نشست در یک پایگاه هوایی در رامشتاین در جنوب غرب فرانکفورت برگزار می‌شود.
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه گفت: «ارزیابی‌های بریتانیا نشان می‌دهد حدود پانزده هزار نیروی روس در درگیریها کشته و دو هزار خودروی زرهی از جمله حدود ۵۳۰ تانک و ۶۰ هلیکوپتر و جت جنگنده این کشور در جنگ با اوکراین منهدم شده‌است.»
روسیه تاکنون تنها ۱۳۵۱ سرباز کشته و ۳۸۲۵ زخمی را تایید کرده است.
با وجود همه تلاشهای آمریکا برای حمایت از اوکراین و همراهی کشورهای اروپایی برخی سیاستمدران اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته تصمیمات احتیاطی را برای پرهیز از افزایش تنش با روسیه اتخاذ کرده‌اند. یک روزنامه سوئیسی به نقل از سخنگوی وزارت اقتصاد سوئیس گزارش داده این کشور دو درخواست آلمان برای انتقال تجهیزات دفاعی به اوکراین را به بهانه «بی‌طرفی» رد کرده است.
هفته گذشته هم صدراعظم آلمان، به دلیل کاهش کمک به اوکراین، مورد انتقاد احزاب داخلی قرار گرفت. اولاف شولتس با افزایش فشارها و پس از چند روز کشمکش، سرانجام با کمک مالی به اوکراین موافقت کرد.
این در حالیست که هفته گذشته شرکای غربی آمریکا در یک کنفرانس ویدیویی به میزبانی رئیس جمهور ایالات متحده «تجاوز روسیه» را محکوم و همبستگی خود با اوکراین را اعلام کردند.
‌بنا بر اعلام کاخ سفید، شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ویدیویی بر «ارائه مستمر کمک‌های امنیتی، اقتصادی، و بشردوستانه» به اوکراین تاکید کردند. رییس کمیسیون اروپا، دبیر کل ناتو و سران کانادا، آلمان، بریتانیا، ‌ایتالیا،‌فرانسه، و ژاپن، به همراه روسای جمهوری لهستان و رومانی در این گفت‌و‌گو شرکت داشتند.‌‌‌
مقامات آمریکایی می‌گویند: «روسیه هنوز دارای قابلیت های پیشرفته و تعداد نیروهای برتر است و تمایل خود را برای ادامه حضور سربازان و واحدها در نبرد نشان داده است.»
کارشناسان مسایل اقتصادی هم بر این باورند که مسکو قادر است با وجود تحریم های غرب، به جنگی طولانی در اوکراین ادامه دهد.


زلنسکی: پیروزی اوکراین در جنگ اجتناب‌ناپذیر است
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی شبانه خود گفته است که پیروزی اوکراین در جنگ اجتناب‌ناپذیر است، اما زمان پایان جنگ قابل پیش‌بینی نیست.
او گفت: “شهرها و محلات زیادی هنوز در کنترل موقت ارتش روسیه هستند. اما شکی ندارم که زودتر یا دیرتر سرزمین‌مان را آزاد خواهیم کرد.”
او در این سخنرانی همچنین اشاره کرد که بیش از دو ماه از شروع حمله روز ۲۴ فوریه روسیه می‌گذرد.
آقای زلنسکی گفت این سوال که اوکراین چه زمانی روسیه را شکست خواهد داد “پاسخ آسانی ندارد” و افزود که اگر همه اوکراینی‌ها بجنگند پیروزی - و صلح - زودتر محقق می‌شود.
او گفت: “وقتی به پیروزی برسیم، همه آن را حس خواهند کرد. وقتی صلح از راه برسد، همه آن را خواهند دید.”
“اما برای اینکه چنین اتفاقی بیافتد - و زودتر هم بیافتد - نباید به این فکر کنیم که چه چیزی و در چه زمانی اتفاق خواهد افتاد. باید هر روز حضور اشغالگران در سرزمین خود را برایشان حتی غیرقابل تحمل‌تر کنیم.”
او اضافه کرد: “برای آنکه روسیه به فکر صلح بیافتد، تک تک اوکراینی‌ها باید بجنگند.”
“آنها باید از آزادی دفاع کنند. چون هر روز تقلای امروز ما، به سالها زندگی صلح‌آمیز بعد از جنگ بدل می‌شود. بعد از پیروزی ما.”


آلمان تانک پدافند هوایی در اختیار اوکراین می‌گذارد
در تحولی تازه دولت آلمان اعلام کرده است که مجوز ارسال تانک پیشرفته «گپارد» به اوکراین را صادر می‌کند. این تصمیم نقطه عطفی در سیاست محتاطانه آلمان در قبال ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین به شمار می‌آید. 
قرار است تعداد تانک‌های ارسالی و جزئیات این تصمیم روز سه‌شنبه در حاشیه نشست ۴۰ کشور حامی اوکراین در رامشتاین توسط کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان اعلام شود.
تانک‌های گپارد یکی از مهم‌ترین تسلیحات تولید صنایع دفاعی آلمان محسوب می‌شوند و عضوی از سامانه حفاظتی نیروهای ناتو به حساب می‌آیند.


وزیر دفاع آمریکا: اوکراین با تسلیحات مناسب می‌تواند در جنگ پیروز شود
وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه پنجم اردیبهشت پس از دیدار با رئيس‌جمهوری اوکراين در کی‌یف گفت واشینگتن معتقد است که اوکراین با تسلیحات مناسب می‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود.
همزمان دولت اوکراین، روسیه را متهم کرد که با تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل موافقت نکرده است.
لوید آستین، وزیر دفاع، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، ارشدترین مقامات آمریکایی هستند که از زمان شروع حمله نظامی روسیه به کی‌یف سفر می‌کنند.
لوید آستین پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در یک نشست خبری در لهستان گفت: «اولین گام در پیروزی اعتقاد به پیروزی است. بنابراین ما معتقدیم که چون اوکراینی‌ها چنین اعتقادی دارند با کمک تسلیحات مناسب پیروز خواهند شد».
وزیر دفاع آمریکا گفت با تمرکز ارتش روسیه بر مناطق مسطح در شرق اوکراین، طبیعت جنگ نیز تغییر کرده است و در نتیجه نیازهای نظامی اوکراین نیز متفاوت است و ولودیمیر زلنسکی اکنون به تانک، توپخانه و سلاح‌های مشابه نیاز دارد.
آقای آستین در تشریح آنچه که از نظر آمریکا پیروزی در جنگ تلقی می‌شود گفت: «هدف ما این است که اوکراین یک کشور مستقل باقی بماند، کشور دمکراتیکی که بتواند از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کند. هدف ما این است که روسیه به حدی تضعیف شود که دیگر نتواند کارهایی مثل اشغال اوکراین را انجام دهد».
آنتونی بلينکن نيز گفت: «در گفت‌وگوهای سه ساعته با رئيس‌جهوری اوکراين و مشاوران او مسائل گوناگونی به بحث گذاشته شد و ما بر استراتژی خود که حمايت همه جانبه از اوکراين و اعمال فشار شديد بر روسيه از طريق اقدامات مشترک بيش از ۳۰ کشور جهان است تاکيد کرديم».
وزير خارجه آمريکا افزود: «در عرصه جنگ، روسيه در حال شکست و اوکراين در حال پيروزی است و روسيه نتوانسته است به هدف خود که از بين بردن استقلال اوکراين بود برسد».
وزیران دفاع و خارجه آمریکا ابراز امیدواری کردند که نیروهای روسیه به‌زودی خسته خواهند شد و توانایی تهاجم بیشتر در خاک اوکراین را از دست خواهند داد. لوید آستین افزود: «هدف ما این است که ارتش روسیه به زودی تضعیف شود و دیگر نتواند بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین را اشغال کند».
آمریکا و سایر اعضای ناتو در روزهای اخیر به‌رغم اعتراض مسکو، ارسال تجهیزات نظامی و سلاح‌های سنگین به اوکراین را تصویب کرده‌اند.
لوید آستین و آنتونی بلینکن ضمن اعلام خبر ارسال یک کمک تسلیحاتی دیگر به اوکراین به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار گفتند که دیپلمات‌های آمریکایی در روزهای آینده به مرور به اوکراین باز می‌گردند.
همزمان با اين تحولات، همان‌طور که انتظار می‌رفت جو بايدن، رئيس‌جمهوری آمريکا، روز دوشنبه بريجت برينک، ديپلمات باسابقه و سفير سابق در اسلوواکی، صربستان، گرجستان و ازبکستان را به عنوان سفير جديد آمريکا در کی‌يف معرفی کرد. اين انتصاب بايد از سوی مجلس سنا تاييد شود.


حملات روسیه به خطوط آهن برای جلوگیری از انتقال سلاح از خارج
روسیه روز دوشنبه به تاسیسات خط آهن در سراسر اوکراین حمله کرده که هدف آن ایجاد اختلال در ورود سلاح از خارج است. همزمان آمریکا گفته است که علیرغم اعتراضات مسکو، سلاح بیشتری ارائه خواهد کرد.
به گفته مقام‌های اوکراینی در حملات روسیه دست کم پنج نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.
از خطوط آهن همچنین برای سفر غیرنظامیان میان شهرها یا تلاش برای فرار از نواحی جنگ‌زده استفاده می‌شود.
پیشتر در ماه جاری حدود ۵۰ غیرنظامی - که خیلی از آنها برای رفتن به نقاط امن‌تر تلاش داشتند - در حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطاری در کراماتورسک کشته شدند.


«خدای جنگ» جریان نبردها در اوکراین را تغییر می‌دهد؟
در پی ارسال موج جدید تسلیحات توپخانه‌ای سنگین از سوی کشورهای غربی به اوکراین، کارشناسان نظامی می‌گویند این تجهیزات می‌توانند جریان جنگ را عوض کنند.
در روزهای اخیر برای نخستین بار تجهیزات توپخانه‌ای سنگین به همراه هزاران گلوله از ایالات متحده، کانادا، هلند، لهستان، بریتانیا و جمهوری چک وارد اوکراین شده‌اند. شماری از این توپخانه‌ها نظیر هویتزر مدل M777 می‌توانند تا ۶۰ کیلومتری عمق جبهه روس‌ها را هدف قرار دهند.
کشورهای غربی در هفته‌های ابتدایی جنگ از بیم بالا رفتن تنش میان ناتو و روسیه، از ارسال چنین تسلیحاتی خودداری می‌کردند.
روس‌ها که توپخانه را «خدای جنگ» می‌نامند، در سوی مقابل بالقوه این توانایی را دارند که با قدرت آتش هولناک خود مواضع ارتش اوکراین در دونباس را درهم بکوبند.


بریتانیا: تاکنون ۱۵ هزار سرباز روسیه در جنگ اوکراین کشته شده‌اند
دولت بریتانیا می‌گوید از زمان آغاز حملۀ مسکو به اوکراین یعنی از ۲۴ فوریه ۱۵ هزار سرباز روسیه در خاک اوکراین کشته شده‌اند.
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه در جریان سخنانی در پارلمان کشورش اعلام کرد که ۲۵ درصد از یگان‌های رزمی روسیه که به اوکراین فرستاده شده‌اند، یگان‌های «موثری» برای جنگ نبودند و روسیه بیش از ۲ هزار خودروی زرهی و بیش از ۶۰ هلیکوپتر و هواپیمای جنگنده را نیز از دست داده است.
روسیه تنها مرگ ۱۳۵۱ نفر از نیروهای نظامی خود را پذیرفته است.
والاس افزود که روسیه تاکنون در اکثر اهداف نظامی خود شکست خورده است.
او در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که بریتانیا تا کنون بیش از ۵ هزار موشک ضد تانک همچنین سامانه‌های پدافند هوایی و موشک‌های ضد هوایی به اوکراین فرستاده و به زودی «تعداد محدودی» خودرو زرهی استورمر مجهز به پرتاب کنندۀ موشک را نیز ارسال خواهد کرد.


روسیه باید “تضعیف” شود تا دیگر خطری برای سایر کشورها نباشد
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفته است که این کشور می‌خواهد روسیه “تضعیف” شود تا دیگر خطری برای سایر کشورها نباشد.
او یک روز بعد از آنکه همراه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد، در لهستان اظهار نظر می‌کرد.
آمریکا به تازگی یک بسته کمک نظامی دیگر به ارزش ۷۱۳ میلیون دلار برای اوکراین و ۱۵ کشور دیگر اروپایی اختصاص داده است.
جاناتان بیل خبرنگار امور دفاعی بی‌بی‌سی می‌گوید که صحبت‌های آقای آستین نشان‌دهنده نقش روزافزون آمریکا در جنگ اوکراین است.
سفیر روسیه در واشنگتن گفت که مسکو در یادداشتی دیپلماتیک از آمریکا خواسته است به عرضه سلاح به اوکراین پایان دهد.


ارتش اوکراین: نیروهای روسیه در تلاش برای تسخیر مجتمع فولاد آزوف‌استال هستند
ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه تلاش کردند که به مجتمع فولاد آزوف‌استال در جنوب شرقی شهر محاصره شده ماریوپل یورش ببرند. این در حالی است که رئیس‌جمهوری روسیه هفته پیش گفته بود که نیازی به تصرف این مجتمع نیست.
ستاد فرماندهی ارتش اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که نیروهای روس اقدام به گلوله‌باران و انجام «عملیات‌های تهاجمی» در محدوده آزوف‌استال کردند، و از سوی دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی را با انجام حملات هوایی هدف قرار دادند.
سِرهی وولینا، فرمانده تیپ ۳۶ نیروهای تفنگدار در ماریوپل، در مصاحبه با یک قانونگذار اپوزیسیون که روز یکشنبه در سایت یوتیوب منتشر شد، گفت که روسیه از راه هوا و با استفاده از توپخانه، این مجتمع را هدف قرار داده است.
او که از محل این مجتمع صحبت می‌کرد، افزود: «ما زخمی داده‌ایم، شرایط بحرانی است... زخمی‌های زیادی داریم، (برخی از آن‌ها) رو به مرگ هستند، در زمینه سلاح، مهمات، غذا و دارو در شرایط دشواری قرار داریم... وضعیت به سرعت در حال وخیم شدن است».
کنستانتین ایواشنکو، مقامی که روس‌ها به عنوان شهردار ماریوپل منصوب کرده‌اند ولی اوکراین او را به رسمیت نمی‌شناسد، هرگونه درگیری در شهر را تکذیب کرده است. خبرگزاری روسی تاس این ادعا را از قول وی منتشر کرده است.
خبرگزاری رویترز می‌گوید نمی‌تواند اظهارات طرفین را تایید یا تکذیب کند.
کارخانه تولید فولاد آزوف‌استال مهمترین پایگاه باقیمانده نیروهای اوکراینی در ماریوپل است، شهری که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در پنجم اسفند پارسال زیر بمباران شدید و دائم ارتش روسیه بوده است.
اوایل روز یکشنبه، اولکسی آرستوویچ، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین، در فیس‌بوک نوشت که «نیروهای روسیه در تلاش برای یکسره کردن کار مدافعان آزوف‌استال و یک‌هزار غیرنظامی پناه گرفته در این مجتمع هستند».
روسیه مدعی است که به غیرنظامیان حمله نمی‌کند و هدف خود از آنچه که «عملیات نظامی ویژه» خوانده را غیرنظامی و «نازی‌زدایی» از اوکراین اعلام کرده است.
آقای استروویچ ساعاتی بعد در یک پیام ویدئویی به روسیه پیشنهاد کرد که یک دور مذاکرات «ویژه» در ماریوپل صورت گیرد تا در مورد سرنوشت غیرنظامیان و نیروهای اوکراینی به دام افتاده در شهر گفت‌وگو شود.
او اظهار داشت که هدف از این مذاکره، برقراری آتش‌بس فوری در ماریوپل، ایجاد کریدورهای بشردوستانه «چند روزه» و آزاد کردن یا تبادل جنگجویان به دام افتاده در کارخانه تولید فولاد آزوف‌استال است.
نیروهای روسیه در اوایل ماه مارس این مجتمع را به محاصره خود در آوردند و به‌تدریج کنترل بخش زیادی از شهر ماریوپل را در اختیار گرفته‌اند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هفته پیش اعلام کرد که ماریوپل «آزاد شده است» و علنا به وزیر دفاع گفت که حمله به مجتمع آزوف‌استال را متوقف کند زیرا جان سربازان روس را به خطر میاندازد.
پوتین گفت: در عوض، مجتمع به گونه‌ای محاصره شود که «حتی یک پشه هم نتواند از آن فرار کند».


با وجود وعدۀ مسکو برای آتش‌بس، تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول عملی نشد
مقامات اوکراین می‌گویند که هیچ آتش‌بسی روز دوشنبه در ماریوپول برای تخلیه غیرنظامیان برقرار نشده است.
ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین در تلگرام اعلام کرد: «من رسما و علنا ​​اعلام می‌کنم که متأسفانه امروز هیچ توافقی بر سر ایجاد راهروی بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از مجتمع آزوفستال وجود نداشت. کریدوری که به صورت یکجانبه اعلام شده، امنیت لازم را تامین نمی‌کند و بنابراین در واقع یک کریدور بشردوستانه نیست.»

منابع خبرها: صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، یورونیوز

برگرفته از ایران امروز