به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۰، ۱۴۰۱

حمایت رئيس‌جمهور آلمان از محاکمه پوتین و لاوروف

 
دویچه وله - رئيس‌جمهور آلمان از محاکمه رئيس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه در دادگاه بین‌المللی لاهه به دلیل ارتکاب جنایات جنگی حمایت کرده است. فرانک‌والتر اشتاین‌‌مایر همچنین اعلام کرده‌، به‌زودی راهی کی‌یف خواهد شد. انتشار گزارش‌ها و تصاویری که کشتار جمعی ساکنان بوچا، در نزدیکی کی‌یف را بازمی‌تاباند حامیان محاکمه رهبری روسیه به دلیل ارتکاب جنایات جنگی را بیش از پیش کرده است.

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان نیز که اخیرا با انتقادهایی در مورد نزدیکی بیش از حد به روسیه روبرو شده به این حمایت پیوسته است.

او در گفت‌وگو با هفته‌نامه اشپیگل از محاکمه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دادگاه بین‌المللی لاهه به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین دفاع کرده و گفته است: «تمامی کسانی که در مسئولیت این جنایات شریکند باید پاسخگو شوند.»

اشتاین‌مایر می‌گوید، هم سربازان و فرماندهان نظامی و هم مقام‌های رهبری روسیه در مسئولیت این جنایات‌ شریک‌اند.

او تصاویر آن چه که بر سر مردم بوچا آمده است را "غیر قابل تحمل" خواند و افزود، این‌ها بار دیگر نشان می‌دهند، "حمله جنایت‌کارانه روسیه به اوکراین" چه رنج و مرگ و آوارگی با خود آورده است.

سفر قریب‌الوقوع به کی‌یف

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر قرار است در آینده نزدیک به کی‌‌یف، پایتخت جنگ‌زده اوکراین برود. او به اشپیگل گفته است: «من در آینده هم هر چه در توانم هست را برای حمایت از اوکراین انجام خواهم داد. پرواضح است که دیدار از اوکراین نیز یکی از این کارها خواهد بود.»

از شروع جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه تا کنون هیچ‌کدام از سیاستمداران ارشد آلمان به کی‌یف سفر نکرده‌اند. اولاف شولتس، صدراعظم این کشور نیز تا کنون برنامه‌ای برای چنین سفری اعلام نکرده است.

در این مدت رهبران برخی کشورهای اروپایی به این سفر مبادرت کرده‌اند تا همبستگی خود با اوکراین را در برابر تجاوز روسیه نشان دهند.

اورزولا فون در لاین، رئيس کمیسیون اتحادیه اروپا جمعه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) در توییتی اعلام کرد، همراه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به منظور انجام گفت‌وگوهایی، با قطار راهی کی‌یف است.

اشتاین‌مایر با توجه به اتهام‌هایی که به‌تازگی آندری ملنیک، سفیر اوکراین در آلمان متوجه او ساخته به اشپیگل گفت، متأسف است که در این کشور میراث سیاسی‌اش با انتقاد روبرو شده است.

ملنیک رئیس‌جمهور آلمان را به نزدیکی بیش از حد به روسیه متهم کرده و گفته است: «برای اشتاین‌مایر روابط با روسیه یک امر بنیادی و حتی مقدس بوده و هست؛ فارغ از این که چه رخ دهد و حتی جنگ تجاوزکارانه هم در این وضعیت نقشی بازی نمی‌کند.»

اشتاین‌مایر به اشپیگل گفت: «اگر این طور بود برایم بسیار ناراحت‌کننده بود.»

او تأکید کرد: «هیچ کشوری به اندازه اوکراین مرا در زندگی سیاسی‌ام درگیر نکرده است.» اشتاین‌مایر مثال زد که در سال ۲۰۰۷ وقتی که آلمان ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده داشت مذاکرات بر سر همکاری این اتحادیه با اوکراین را آغاز کرده است.

رئیس‌جمهور آلمان با اشاره به این رویداد ابراز تأسف کرد که پس از آن شاهد بوده که چگونه روسیه در سال‌های بعد تلاش کرد تا این همکاری را از بین ببرد.

اشتاین‌مایر چند روز پیش برای نخستین بار اذعان کرد که در سال‌های گذشته در سیاست تعامل خود با روسیه دچار اشتباه‌‌هایی شده است.

او همچنین تأکید کرد که جانبداری‌اش از پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به "نورد استریم ۲" یک اشتباه آشکار بوده است.

 سایت دویچه وله