به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۲۸، ۱۴۰۱

ان‌بی‌سی: «قرص سمی» ترامپ مانع احیای توافق هسته‌ای شده است

  به گفته یک مقام آمریکایی، تا زمانی که ایران پیشنهادی «با ارزش مشابه» ارائه نکند، دولت بایدن سپاه پاسداران را از فهرست «گروه‌های تروریستی» حذف نخواهد کرد
با وجود این‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، بیش از 1000 تحریم علیه ایران اعمال کرد، یکی از آن‌ها مانند «قرصی سمی» مانعی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» شده است.

شبکه «ان‌بی‌سی‌» در گزارشی به نقل از برخی مقامات آمریکایی و سه منبع مطلع در این زمینه نوشت، مذاکرات احیای برجام تا فوریه سال جاری با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بود، اما درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، این مذاکرات را با «بن‌بست» مواجه کرد.

بر اساس این گزارش، حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست «گروه‌های تروریستی»، واکنش گسترده کنگره این کشور و متحدان آمریکا در خاورمیانه را می‌تواند به همراه داشته باشد. اما با این وجود، مقامات دولت جو بایدن، امکان عملی کردن این اقدام را بررسی می‌کنند.

«ان‌بی‌سی‌» تصریح کرده است: «منتقدین با طرح اتهامی، دولت ترامپ را به وضع عامدانه «قرصی سمی» در تحریم‌ها متهم می‌کنند. این قرص سمی احیای توافق را برای رئیس‌جمهوری بعدی دشوار می‌کند.»

علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران در این زمینه گفت: «تردیدی نیست که این تَله ترامپ برای بایدن بوده است.»

به گفته منابع ان‌بی‌سی‌نیوز، دولت بایدن به تهران اعلام کرده است، به‌شرطی سپاه پاسداران را از فهرست «گروه‌های تروریستی» حذف می‌کند که این کشور به‌دنبال انتقام قتل قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران نباشد.

این منابع افزوده‌اند، ایران با این شرط آمریکا مخالفت کرده و دو هفته پیش، پیشنهاد خود را برای واشینگتن ارسال کرده است.

از جزئیات این پیشنهاد اطلاعاتی منتشر نشده اما بر اساس این گزارش، دولت بایدن هنوز به پیشنهاد ایران پاسخ نداده‌ است. این در صورتی است که به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، عملکرد ایران می‌تواند مذاکرات را از بن‌بست خارج کند.

او در این زمینه تصریح کرد: «مسئولیت مذاکرات، به‌ویژه در این مرحله، بر عهده ایران است.»

یک مقام دیگر آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفته است، تا زمانی که ایران پیشنهادی « با ارزش مشابه» ارائه نکند، دولت بایدن سپاه پاسداران را از فهرست «گروه‌های تروریستی» حذف نخواهد کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین زمینه عنوان کرد: «اگر ایران به‌دنبال لغو «تحریم‌های فرابرجامی» است، می‌باید فراتر از چارچوب برجام، به نگرانی‌های ما رسیدگی کنند.»

العربیه