به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۲، ۱۴۰۱

«مشتری»؛ احتمال وجود حیات در فراسوی زمین

به گفته دانشمندان، حوضچه‌های زیرزمینی آب در سراسر این قمر قرار داشته و به انتشار مواد شیمیایی لازم برای ایجاد حیات کمک می‌کنند

پژوهشگران دانشگاه «استنفورد»، شواهد جدیدی مبنی بر وجود آب در یکی از قمرهای سیاره «مشتری» کشف کرده و اعلام کردند، این کشف می‌تواند نشانه‌ای برای وجود حیات در فراسوی زمین باشد.


روزنامه «گاردین» در گزارشی به این پژوهش دانشگاه آمریکایی پرداخت که بر اساس آن، محققان توانستند آثاری از حوضچه‌های زیر زمینی آبِ شور را در یکی از 72 قمر سیاره مشتری موسوم به «اروپا» کشف کنند.

دانشمندان تأکید کردند که کشف این حوضچه‌های آب می‌تواند امیدی برای یافتن حیات در خارج از زمین باشد.

این محققان همچنین دریافتند که «برآمدگی‌های موازی غول‌پیکری که به‌طول صدها مایل در امتداد قمر اروپا قرار دارد»، به‌شکل شگفت‌انگیزی شبیه به ویژگی‌های سطح شناسایی‌شده بر صفحه یخی «گرینلند» هستند.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که حوضچه‌های زیرزمینی آب در سراسر این قمر قرار داشته و به انتشار مواد شیمیایی لازم برای ایجاد حیات کمک می‌کنند.

شایان ذکر است، قمر «اروپا» با عرض 2000 مایلی خود، کمی کوچک‌تر از قمر سیاره زمین است. شواهد به‌دست آمده نشان می‌دهد که در عمق 40 تا 100 مایلی این قمر، یک حوضچه‌ زیرزمینی آب وجود دارد.

دانشمندان در این زمینه افزوده‌اند، به‌رغم این‌که مساحت این حوضچه، یک چهارم سیاره زمین است اما حاوی دوبرابر مقدار آبی است که در اقیانوس‌ها و دریاهای زمین وجود دارد.

العربیه