به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۲، ۱۴۰۱

اولین حمله به خاک روسیه پس از جنگ جهانی دوم

 اولین حمله اوکراین به خاک روسیه پس از جنگ جهانی دوم رقم خورد
برای اولین باز از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، گزارش شده که نیروهای اوکراینی به شهری در خاک روسیه حمله کرده‌اند. به گزارش اسکای نیوز، در حمله‌ای که نیروی هوایی اوکراین با هلیکوپترهایش در شهر بلگورود روسیه انجام داده، یک مخزن سوخت هدف قرار گرفته است.
دو هلیکوپتر ساخت خود روسیه (احتمالا Mi 24) توانستند با پرواز در ارتفاع کم، حدود ۳۰ کیلومتر در داخل مرز روسیه پیشروی کرده و پس از انجام عملیات به صورت موفقیت آمیز به خاک اوکراین بازگردند.
این حمله از آنجایی قابل توجه است که اولین حمله از زمان آغاز جنگ اوکراین در خاک روسیه است و به نوعی تحقیر مسکو محسوب می‌شود.
ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار محلی این حمله را تایید کرده و عنوان داشته حمله هوایی مذکور در ارتفاع پایین صورت گرفته و منجر به آتش‌سوزی و زخمی شدن دو کارگر شده است.
وی عنوان داشته که در پی این حمله برخی مناطق شهر تخلیه شده‌اند.
کارشناسان غربی با ابراز شگفتی می‌گویند در حالی که نیروهای روسی تاکنون نتوانسته‌اند به برتری و تسلط هوایی در جنگ برسند، این حمله اولین حمله هوایی به خاک روسیه از زمان جنگ جهانی دوم بوده است.
ریا نووستی به نقل از خدمات اضطراری روسیه گزارش داده که در انبار نفت شهر بلگرود روسیه هشت مخزن نفت آتش گرفته و خطر سرایت آتش به هشت مخزن دیگر وجود دارد. گزارش شده که مردم اطراف انبار تخلیه شده‌اند.


اوکراین: ارتش روسیه مانع ورود کمک بشردوستانه به شهر ماریوپل می‌شود
یک مقام مسئول در شهرداری ماریوپل در جنوب اوکراین ضمن اشاره به ماندن این شهر در محاصره کامل نیروهای روسی را متهم کرد که مانع ورود هر گونه کمک به داخل این شهر می‌شوند.
معاون شهردار ماریوپل که تقریبا از آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین در محاصره است روز جمعه خبر داد که در حال حاضر تمام راه‌های ورود به این شهر بندری به طور کامل بسته است و خروج از شهر نیز برای خودروهای شخصی «بسیار خطرناک» است.
به گفته پترو آندریوش‌چنکو، ارتش روسیه از روز پنج‌شنبه حتی اجازه ورود کمک‌های مختصر بشردوستانه به این شهر را نیز نداده است و بنابراین اکنون هیچ کریدور امنی برای ورد به شهر وجود ندارد.
ده‌ها هزار نفر از ساکنان ماریوپل که برای روسیه شهری استراتژیک به شمار می‌رود هفته‌هاست که در این شهر در محاصره‌اند و در شرایط کمبود آب و غذا و قطعی کامل برق زندگی می‌کنند.
روز پنج‌شنبه پس از اعلام آمادگی وزارت دفاع روسیه برای برقراری آتش‌بس موقت در ماریوپل، یک مقام اوکراینی از اعزام کاروانی از دست‌کم ۴۵ اتوبوس‌ به این شهر بندری در جنوب برای ارا‌ئه کمک‌های بشردوستانه و انتقال غیرنظامیان گرفتار در این شهر خبر داد.
با این حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که مقامات اوکراینی پنج‌شنبه شب خبر داده‌اند که این کاروان اصلا نتوانسته است خود را به ماریوپل برساند.
اوکراین و کشورهای غربی روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی از طریق بمباران مناطق مسکونی به‌ویژه در بندر ماریوپل متهم کرده‌اند. عکس‌ها و ویدئوهایی که از این شهر منتشر شده نشان می‌دهد که از این شهر جز تلی از آوار و زمینی سوخته باقی نمانده است.
دفتر شهردار ماریوپل تخمین زده است که تاکنون دست‌کم پنج هزار نفر در این شهر در محاصره جان باخته‌اند.


وزیر خارجه آلمان: اسیر باج‌خواهی پوتین درباره خرید گاز طبیعی با روبل نمی‌شویم
پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد کشورهای خریدار باید در ازای دریافت گاز روسیه، روبل پرداخت کنند، وزیر خارجه آلمان که کشورش یکی از اصلی‌ترین خریداران گاز طبیعی روسیه است اعلام کرد غرب اسیر “باج‌خواهی” کرملین نخواهد شد.
رابرت هابک، وزیر اقتصاد دولت آلمان هم گفت که وی هنوز چنین فرمانی را که نشان دهد باید در قبال خرید گاز روسیه، روبل پرداخت کرد، ندیده است.
وی تاکید کرد که کشورش برای تمام سناریوها در این زمینه آماده است، از جمله قطع صادرات گاز روسیه به اروپا.
پیش از این اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفته بود که وی به پوتین گفته بر اساس قرارداد، آلمان هم‌چنان به پرداخت پول گاز به یورو و دلار ادامه می‌دهد.
شولتس هم‌چنین اظهار امیدواری کرده بود آلمان امسال از واردات نفت و زغال سنگ روسیه مستقل شود.
بنا به گزارش‌ها حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی مصرفی اتحادیه اروپا از روسیه تامین می‌شود.


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خروج روسیه از چرنوبیل را تایید کرد
با گذشت بیش از پنج هفته از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین قرار است امروز اول آوریل (۱۲ فروردین) مذاکرات مستقیم میان نمایندگان مسکو و کی یف عمدتا در مورد کریدور بشردوستانه ماریوپل از سر گرفته شود. این در حالیست که جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که نسبت به نیت پوتین در استفاده از راه حل دیپلماتیک «بدبین» است. کاخ سفید ادعا می کند که اطلاعات نادرستی از جبهه های جنگ به دست پوتین می رسد و او حتی برخی از مقامات خود را حبس خانگی کرده است. همزمان طرف روسی در پاسخ به درخواست پاریس و برلین با آغاز به‌کار یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل به سمت زاپاروژیه موافقت کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف اوکراین مطلع شده که نیروهای روسیه از چرنوبیل خارج شده‌اند. آژانس همچنین اضافه کرده که هم اینک کنترل نیروگاه هسته‌ای به کارکنان اوکراینی واگذار شده است و نیروی خارجی‌ای در سایت مستقر نیست.


پیشنهاد اردوغان برای میزبانی مذاکرات پوتین- زلنسکی
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پنجشنبه در تماس تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود درباره مذاکرات اخیر هیئت‌های روسیه و اوکراین در استانبول گفتگو کرد.
به گزارش آناتولی، طبق بیانیه‌ای که از سوی اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد، اردوغان گفت که “نتایج نشست استانبول انگیزه خوبی به تلاش‌ها در راستای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح داد.”
در این بیانیه آمده که، اردوغان بر اهمیتِ دادن ِسیگنال‌های مثبت به مذاکرات استانبول به منظور کاهش تنش بین دو کشور تاکید کرد و در عین حال پیشنهاد داد ترکیه میزبان دیدار رئیس‌جمهور اوکراین و همتای روس وی باشد.
زلنسکی نیز از اردوغان به خاطر میزبانی کشورش از هیئت‌های روسیه و اوکراین در استانبول تشکر کرد.


سفر هم زمان وزرای خارجه بریتانیا و روسیه به هند
لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا و سرگئی لاوروف همتای روسی او در حالی از هند دیدار می کنند که هر دو به دنبال تقویت روابط با دهلی هستند.
خانم تراس از دهلی می خواهد که در کنار سایر کشورهای دموکراتیک با تهاجم روسیه به اوکراین مقابله کرده و وابستگی خود را به روسیه کاهش دهد.
انتظار می رود که آقای لاوروف امروز با نارندرا مودی، نخست وزیر و اس جایشانکار، وزیر خارجه هند دیدار و گفتگو کند و از دهلی بخواهد تا “نفت و گاز بیشتری از روسیه خریداری کند و تحریم های نفتی غرب را دور بزند”.
در اوایل ماه جاری، هند با خرید سه میلیون بشکه نفت روسیه با تخفیف موافقت کرد.
هند در رای گیری سازمان ملل علیه حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داد و آن را محکوم نکرد و گفت که گفتگو و دیپلماسی تنها راه پیش رو است.


کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به ماریوپل در میانه‌راه سرگردان شده
یک کاروان صلیب سرخ که حامل کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به شهر جنگ‌زده ماریوپل است، در شهر زاپوریژژیا به دلیل عدم دریافت ضمانت های امنیتی مورد نیاز برای این تیم سرگردان است.
این کاروانی متشکل از پنج خودروی پشتیبانی و دو کامیون کمک‌رسانی، امیدوار است تا حدودی به شهر محاصره شده که ده‌ها هزار نفر در آن گرفتار شده‌اند، کمک کند.
در میان برخی سردرگمی‌ها، تیم صلیب سرخ همچنین امیدوار بود بر خروج صدها غیرنظامی از ماریوپل در اتوبوس‌های ارائه شده توسط دولت اوکراین نظارت کند.
این اتوبوس‌ها که تعداد آنها بیش از ۴۰ عدد است، روز پنجشنبه جلوتر از تیم صلیب سرخ حرکت کردند، اما به گفته منابع اوکراینی در شهر بردیانسک در قلمرو تحت کنترل روسیه متوقف شدند.
بر اساس گزارش‌ها، کمک‌های انسانی که در برخی از اتوبوس‌ها بوده توسط سربازان روسی غارت شده است.
تعداد کمی از اتوبوس ها توانستند به طور مستقل با غیرنظامیانی که در حال فرار از جنگ در سایر مناطق تحت کنترل روسیه بودند، به زاپوریژژیا برگردند.
بعید به نظر می‌رسد که تیم صلیب سرخ بدون ضمانت‌های امنیتی لازم و آتش‌بس از سوی همه طرف‌ها به ماریوپل برود.
هنوز مشخص نیست که آیا ۰ اتوبوس باقیمانده، که هنوز گمان می رود در بردیانسک قرار دارند بدون نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ به کاری که برایشان در نظر گرفته شده بود، ادامه دهند یا خیر.


اوکراین: نیروهای روسی وسایل نقلیه غیرنظامی و اموال مردم را غارت می‌کنند
نیروهای اوکراینی می گویند که عقب نشینی جزئی نیروهای روسیه از شمال کی‌یف به سمت مرز بلاروس ادامه دارد.
آنها همچنین در آخرین در به روز رسانی روزانه خود گفته‌اند:
نیروهای روسیه در هنگام عقب‌نشینی اقدام به غارت اموال خودروهای نظامی و غیرنظامی شامل اتوبوس، کامیون و کامیونت می‌کنند.
این نیروها همچنین اقدام به غارت اموال مردم از خانه‌های مسکونی می‌کنند.
در برخی مناطق که توسط نیروهای روسی اشغال شده، از بازرگانان اوکراینی خواسته‌اند تا به روبل روسیه معامله کنند.
نیروهای اوکراینی در آخرین حملات خود موفق شده‌اند سه تانک، دو خودروی زرهی، دو خودرو و دو سامانه توپخانه روس‌ها را منهدم کردند. آنها همچنین یک هواپیمای بدون سرنشین “اورلان-۱۰” را سرنگون کردند.

منابع خبرها: ایسنا، بی‌بی‌سی، رادیوفردا، آناتولی