به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۲، ۱۴۰۱

تظاهرات هزاران طرفدار روسیه خشم مردم آلمان را برانگیخته است

 

در تظاهرات طرفداران روسیه در شهر فرانکفورت، پرچم‌های اتحاد جماهیر شوروی دیده می‌شد.

در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته هزاران طرفدار روسیه به صورت سواره و پیاده در خیابان های مرکزی چندین شهر آلمان به حرکت در آمدند. آنها ادعا کرده‌اند که علیه "روس هراسی"  و "تبعیض علیه کودکان روس زبان در مدارس آلمان" وارد صحنه می‌شوند، اما حرکت آنها نشانه پشتیبانی از روسیه ارزیابی شد. در برخی شهرها مخالفان حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز با حمل پرچم اوکراین در برابر طرفداران روسیه صف آرائی کردند.

از اشتوتگارت، لوراخ، فرانکفورت، هانوفر و لوبک به عنوان مهم ترین مراکز تجمع طرفداران روسیه و تظاهرات آنها معرفی شدند. در این شهرها روس تباران و پشتیبانان روسیه یا در کاروان خودروهای مزین به پرچم های روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق به راه افتادند و یا در صورت ممنوعیت این حرکت گروه های پیاده در خیابان های مرکزی به حرکت در آمدند.

تظاهرکنندگان در اغلب موارد پیش از به حرکت در آوردن خودروها و یا ستون های پیاده در نخستین محل تجمع خود سرود ملی روسیه و آلمان را پخش کردند و دقایقی چند با آهنگ روسی "کالینکا" به رقص و پایکوبی پرداختند.

این صحنه ها، در روزهائی که حمله های موشکی ارتش روسیه به مناطق مسکونی شرق اوکراین همچنان ادامه دارد، خشم رهگذران را بر می انگیخت.

ممنوعیت حرکت خودروها در دو شهر

در فرانکفورت و لوبک، پلیس با توجه به این که تظاهرات روس ها می توانست به پشتیبانی آن ها از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تعبیر شود، مانع از حرکت کاروان خودروها شد. در فرانکفورت قرار بود دست کم ۷٠٠ خودرو در خیابان های مرکزی به راه بیافتند، اما تنها افراد پیاده تحت کنترل شدید پلیس توانستند راه پیمائی کنند. در مقابل گروهی نیز با حمل پرچم اوکراین علیه آنها به خیابان آمدند، اما درگیری فیزیکی میان تظاهرکنندگان پیش نیامد.

در شهر لوبک واقع در ایالت شمالی شلسویگ هلشتاین نیز، پلیس حرکت کاروان خودروها را ممنوع کرد و علاوه بر این چهار تظاهرکننده را به طور موقت بازداشت و علیه آنها به عنوان پشتیبانی از خشونت شکایت کرد.

علیه روس هراسی؟ یا به نفع تجاوز؟

اشتوتگارت، مرکز ایالت بادن وورتنبرگ در جنوب آلمان شاهد تظاهرات بزرگ تری بود. در این شهر کاروان طولانی خودروهائی به راه افتاد که صاحبان آنها ادعا می کردند علیه روس هراسی و اعمال تبعیض علیه کودکان روس زبان در مدارس آلمان دست به تظاهرات زده اند، اما این که بسیاری از آن ها حتی پرچم های اتحاد جماهیر شوروی را حمل می کردند، نشان می داد که از تفکر بازگشت جمهوری های سابق اتحاد شوروی به فدراسیون روس حمایت می کنند.

راه اندازی کاروان های خودروی مزین به پرچم های روسیه و اتحاد جماهیر شوروی در خیابان ها روز یکشنبه هفته پیش در پایتخت آلمان آغاز شد و اعتراض های شدیدی را در محافل سیاسی و رسانه های آلمان برانگیخت. برخی از رسانه ها این حرکت را نشان سوء استفاده طرفداران پوتین از آزادی های دموکراتیک در غرب ارزیابی کردند و آن را سبب رسوائی خواندند.

در پی این اعتراض ها،  وزیرکشور به پلیس آلمان دستور داد با کسانی که در جریان این تظاهرات از نشانه و شعاری به نفع تجاوز نظامی روسیه در اوکراین  استفاده می کنند برخورد کند. بازداشت و طرح شکایت علیه چهار تظاهرکننده در شهر شمالی لوبک نخستین اقدام در این زمینه بود.


نشان دادن علامت پیروزی v  یا حرف z از جمله حرکاتی است که به عنوان پشتیبانی از ارتش روسیه در حمله به اوکراین شناخته شده و در آلمان مشمول مجازات است.


خواست مردم آلمان چیست؟

اقدامات وزارت کشور و پلیس آلمان در محدود کردن و کنترل تظاهرات شهروندان روس تبار و هواداران روسیه ظاهرا کافی نیست. رسانه ها می نویسند که مردم آلمان به طور کلی خواستار جلوگیری از تظاهرات پشتیبانی از روسیه در کشور خود هستند.


پایگاه خبری "تی آنلاین" در آلمان می نویسد: "آنها از اعتراض به تبعیض علیه روس ها حرف می زنند، اما وقتی در گروه های بسته از آمادگی برای تظاهرات سخن می گویند، اوکراین را مورد بی احترامی قرار می دهند و گذشته روسیه را ستایش می کنند. آن ها به این ترتیب در آلمان هم به صورت فزاینده نفت روی آتش می ریزند. اوکراینی ها به فکر حرکات متقابل افتاده اند و مشغول تهیه لیست های لازم هستند".

این پایگاه خبری به نمونه های متعددی از پیشنهادهای اوکراینی ها در گروه های اینترنتی برای جلوگیری از حرکت کاروان خودروهای روسی در آینده اشاره می کند که در صورت اجرا می توانند سبب درگیری های خشونت آمیز فیزیکی شوند.


آنچه بیش از همه اعتراض برانگیخته این است که تظاهرات روس ها در روزهائی برگزار می شود که موشک پرانی روسیه به مناطق مسکونی در شرق اوکراین ادامه دارد و هر روز تعداد زیادی از غیرنظامیان قربانی آن می شوند.


از سوی دیگر، برگزاری این تظاهرات نمک پاشیدن بر زخم اوکراینی هائی است که در زیر آتش ارتش روسیه ناگزیر به ترک خانه و کاشانه خود شده و در شرایطی سخت در آلمان روزگار می گذرانند.


براساس گزارش منابع رسمی، تا یک هفته پیش دست کم ۳٠٠ هزار اوکراینی به آلمان پناهنده شده اند. بیشتر این پناهجویان را زنان و کودکانی تشکیل می دهند که همسران و پدران آن ها برای مقابله با تجاوز روسیه در اوکراین باقی مانده اند.

رادیو فرانسه