به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۱

رهبران آمریکا، اروپا، روسیه، چین و اوکراین انتخاب امانوئل ماکرون را شادباش گفتند

 
امانوئل ماکرون و همسرش بریژیت ماکرون 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، پیروزی دوبارۀ همتای فرانسوی اش، امانوئل ماکرون، در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و افزود که دو کشور فرانسه و آمریکا به همکاری‌شان در دفاع از دموکراسی ادامه می‌دهند.

رئیس جمهوری آمریکا در پیام توئیتری خود از فرانسه به عنوان متحد کلیدی آمریکا یاد کرد و افزود که او بی صبرانه مایل است که همکاری‌های تنگاتنگ دو کشور را به ویژه در دفاع از اوکراین، در دفاع از دموکراسی و برای مقابله با تغییرات اقلیمی و چالش‌های جهانی و همچنین برای تقویت ائتلاف و دوستی درازمدت دو کشور ادامه بدهد.


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، نیز در پیامی جداگانه، پیروزی امانوئل ماکرون را شادباش گفت و از ادامۀ همکاری های نزدیک دو کشور برای مقابله با داوهای جهانی ابراز خوشحالی کرد.


به غیر از رئیس جمهوری آمریکا، رهبران کشورهای اروپایی از جمله شارل میشل، رئیس شورای اروپا، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیوی اروپا، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان فدرال، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، ایگناسیو کاسیس، رئیس جمهوری سوئیس، و همچنین نخست وزیران ایرلند، ایتالیا، فنلاند، سوئد، نروژ، بلژیک، یونان ... خرسندی خود را از انتخاب مجدد امانوئل ماکرون اعلام کردند.


در این بین صدراعظم آلمان فدرال گفت : "رأی دهندگان فرانسوی با انتخاب دوباره ماکرون رأی به اروپا دادند." اولاف شولتس سپس افزود که او از ادامۀ همکاری خوب فرانسه و آلمان خرسند است. نخست وزیر ایتالیا نیز پیروزی ماکرون را موفقیتی درخشان برای اروپا خواند و نخست وزیر  سوسیالیست اسپانیا نیز ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب مجدد ماکرون رأی شهروندان فرانسوی را در عین حال به منزلۀ حمایت آنان از یک اتحادیۀ اروپای آزاد، قوّی و عادل توصیف کرد. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان، ضمن ابراز خرسندی از پیروزی انتخاباتی امانوئل ماکرون از ادامۀ همکاری با او نیز ابراز مسّرت کرد و  از فرانسه به عنوان یکی از نزدیکترین متحدان بریتانیا یاد نمود.


خارج از اتحادیۀ اروپا، نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو پیروزی مجدد ماکرون را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت و افزود که او بی صبرانه مایل است که همکاری خود را با امانوئل ماکرون در خصوص داوهای مهم کانادا و فرانسه ادامه بدهد.


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز از ماکرون به عنوان "دوست حقیقی اوکراین"، یاد کرد و ابراز امیدواری نمود که با انتخاب مجدد ماکرون مسیر یک اروپای قدرتمند و متحد هموار شود.


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و شی جین پینگ، نخست وزیر چین، در پیام های جداگانه پیروزی امانوئل ماکرون را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به او تبریک گفتند.


به غیر از رهبران ساحل عاج، نیجریه، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و مدیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز از انتخاب دوبارۀ رئیس جمهوری فرانسه ابراز خرسندی کردند.

رادیو بین المللی فرانسه