به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۲، ۱۴۰۱

تصاویر ماهواره‌ای از حفاری گسترده در گورستان ماریوپول توسط نیروهای روسیه

 
وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد واشینگتن با دیگر طرف‌ها در جمع‌آوری مدارک ارتکاب جنایت جنگی توسط روسیه در اوکراین همکاری می‌کند
روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد، تصاویر ماهواره‌ای حفر بیش از 300 گور بزرگ در گورستان غرب شهر ماریوپول را توسط نیروهای روسیه نشان می‌دهد. این روزنامه جمعه 22 آوریل اعلام کرد که این حفاری‌ها در ماریوپول طی ماه‌های مارس و آوریل انجام شده است.

همزمان با انتشار این تصاویر، مقامات اوکراینی از کشته‌شدن ده‌ها هزار نفر طی حملات پیوسته و محاصره دو ماهه شهر ماریوپول توسط ارتش روسیه خبر دادند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، تحلیل تصاویر ماهواره‌ای وجود 300 حفره بزرگ در گورستان «مانهوش» در غرب ماریوپول را نشان می‌دهد که در مارس و آوریل، هنگام تصرف این منطقه توسط روس‌ها حفاری شده‌اند.

تصاویر گرفته‌شده در 23 و 26 مارس حفر چند ردیف در گورستان مذکور را نشان داده اما در 6 آوریل تصاویر از گسترش حفاری‌ها و حفر بیش از 200 گور بزرگ در مساحتی به وسعت یک هکتار خبر می‌دهند.

در همین رابطه مریک گارلند، وزیر دادگستری آمریکا پنج‌شنبه اعلام کرد، واشینگتن با دیگر طرف‌ها در جمع‌آوری مدارک ارتکاب جنایت جنگی توسط روسیه در اوکراین همکاری می‌کند.

مقامات اوکراینی از احتمال کشته‌شدن بیش از 20 هزار نفر در شهر 450 هزار نفری ماریوپول به‌دلیل نبردها، کمبود مواد خوراکی و آب و‌ فقدان منابع انرژی از جمله برق خبر داده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهایش شهر بندری و استراتژیک ماریوپول را تصرف کردند.

این در حالی است که نیروهای اوکراینی همچنان در کارخانه فولاد «آزوف‌استال» در این شهر واقع در جنوب دونباس حضور داشته و با نیروهای روسیه در حال نبرد هستند.

سقوط ماریوپول پس از ناکامی نیروهای روسیه در تصرف شهرهای بزرگ اوکراین می‌تواند یک پیروزی عمده برای مسکو‌ پس از حدود 2 ماه از آغاز جنگ محسوب شود.