به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۴۰۱

پوتین سه‌شنبه آینده در مسکو با دبیرکل سازمان ملل دیدار خواهد کرد

رئیس پارلمان اروپا: از تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ اوکراین پشتیبانی می‌کنیم

در حالی که ارتش روسیه برای پنجاه و هشتمین روز متوالی با تداوم هدف قرار دادن زیرساخت‌های، شهری، صنعتی و نظامی اوکراین،در دومین مرحله از تهاجم نظامی خود استراتژی آزادسازی قلمرو تمامی جمهوری‌های خودخوانده دونباس در جنوب شرقی این کشور را دنبال و به تشدید محاصره مجتمع فولاد «آزوفستال» در ماریوپول ادامه می‌دهد، کاخ کرملین از سفر آنتونیو گوتیرش، دبیرکل سازمان ملل متحد به مسکو در هفته آینده خبر داد.


خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، جمعه 22 آوریل، به نقل از کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سه‌شنبه آینده در مسکو از آنتونیو گوتیرش، دبیرکل سازمان ملل متحد استقبال خواهد کرد.


سازمان ملل نیز جمعه اعلام کرد که گوتیرش، دوشنبه هفته آینده به پایتخت روسیه سفر خواهد کرد و در آنجا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهد داشت.


گوتیرش سه‌شنبه گذشته، طی دو پیام جداگانه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از آنها خواست تا با او در مسکو و کییف دیدار داشته باشند.


شایان توجه است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، نقطه نظرات سازمان ملل در مورد جنگ اوکراین، به دلیل اختلاف‌نظرهای پنج عضو دائمی شورای امنیت یعنی مسکو، واشنگتن، پاریس، لندن و پکن، مورد کم توجهی قرار گرفت.


همچنین از زمان آغاز جنگ اوکراین، تماس چندانی میان گوتیرش و زلنسکی وجود نداشته و آنها تنها یک بار در 26 مارس، طی تماس تلفنی با هم صحبت کردند.


از سویی پوتین از زمانی که دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد این تهاجم، نقض منشور سازمان ملل است، به تماس‌های تلفنی گوتیرش پاسخ نداده و با او تماسی نگرفته است.


گوتیرش، سه‌شنبه گذشته، حمله روسیه به شرق اوکراین را محکوم کرد و از طرفین خواست به مناسبت عید پاک ارتدکس‌ها، به مدت چهار روز از پنج‌شنبه تا یکشنبه، آتش‌بس بشردوستانه را اعلام کنند.


پوتین: اوکراین مانع تسلیم شدن نظامیان ماریوپل

به گزارش «اسپوتنیک» به نقل از کرملین، پوتین در تماسی تلفنی با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، گفت که اوکراین به پرسنل نظامی این کشور مستقر در کارخانه آزوفستال در ماریوپل، اجازه نمی‌دهد سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

کرملین افزود که پوتین به میشل گفته است که اتحادیه اروپا می‌تواند به هدف توقف بمباران «شدید» دونباس، کاری کند که موضع اوکراین تغییر یابد.


او تاکید کرد که تماس مستقیم با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، «به نتایج مذاکرات» میان دو کشور بستگی دارد.


حمایت پارلمان اروپا از موضع گوتیرش

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که چارلز میشل، رئیس پارلمان اروپا، جمعه تاکید کرد که از تلاش‌های دبیر‌کل سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ اوکراین پشتیبانی می‌کند.


از طرفی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در صورت تسلیم شدن جنگ‌جویان اوکراینی، آماده آتش‌بس فوری در کارخانه «آزوفستال» در ماریوپل است تا امکان تخلیه غیرنظامیان فراهم شود.


تاکید مسکو بر لزوم تسلیم جنگجویان اوکراینی در آزوفستال

وزارت دفاع روسیه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نقطه شروع این آتش‌بس بشردوستانه برای نیروهای اوکراینی، برافراشتن پرچم‌های سفید بر فراز آزوفستال است و غیر‌نظامیانی که از این منطقه بیرون می‌روند، گزینه رفتن به سرزمین‌های تحت کنترل اوکراین یا روسیه را خواهند داشت.


در ادامه این بیانیه آمده است: «این ابتکار بشردوستانه که توسط جمهوری فدراتیو روسیه ارائه شده است، در طول 24 ساعت شبانه روز، معتبر است» واتوبوس‌ها و خودروها و همچنین آمبولانس‌ها در دسترس و آماده هرگونه عملیات حمل‌ونقل هستند.

این اقدام اندکی پس از آن صورت گرفت که این وزارتخانه اعلام کرد در صدد است تا کنترل کامل بر دونباس و شرق اوکراین را تثبیت کرده و بنا دارد ایمنی کریدور زمینی به کریمه را تامین کند.


وزارت دفاع اوکراین اما سناریوهای اعلام شده توسط روسیه برای کنترل کامل دونباس و جنوب اوکراین را محکوم و آنها را «امپریالیستی» توصیف کرد.

العربیه