به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۲۳، ۱۴۰۱

کرملین: پیوستن سوئد و فنلاند به «ناتو» ثبات اروپا را تضمین نخواهد کرد

  فنلاند به «بی‌طرفی» تاریخی خود پایان داد

کاخ کرملین با اشاره به‌اینکه اقدامات پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، در جهت تشدید تنش‌ها و افزایش احتمال مواجهه بین دو طرف است، اعلام کرد که احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، ثبات اروپا را تضمین نخواهد کرد.

دیمیتری پیسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، دوشنبه 11 آوریل در نشستی مطبوعاتی، در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو گفت، عضویت این دو کشور، ثبات اروپا را تضمین نخواهد کرد.

چند مقام آمریکایی پیشتر به روزنامه «تایمز» گفته‌ بودند، روسیه با حمله به اوکراین و آماده‌کردن زمینه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، مرتکب «اشتباه استراتژیکی مهلکی» شده است.

این روزنامه در گزارشی به نقل از چند مقام آمریکایی نوشته است، وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو، هفته گذشته در چندین نشست‌ و با حضور نمایندگان کشورهای سوئد و فنلاند، عضویت این دو کشور اسکاندیناوی را در ناتو مورد بحث قرار دادند.

«برخلاف اهداف پوتین»
مقامات آمریکایی در ادامه افزودند، این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که برخلاف خواسته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، کشورهای عضو ناتو پس از آغاز جنگ اوکراین، به اتحاد بیشتری دست پیدا کرده‌اند.

پوتین پیشتر از ناتو خواسته بود تا به عملیات گسترش نیروهای خود در شرق اروپا پایان داده و از عضویت کشورهای جدید خودداری کند.

در حالی‌که مسکو، ناتو را به تهدید امنیت این کشور متهم می‌کند، پیمان آتلانتیک شمالی حمایت خود از اوکراین را افزایش داده و برای پذیرش اعضای جدید آماده می‌شود.

پایان «بی‌طرفی» فنلاند
از زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در خلال جنگ سرد به فنلاند اطمینان داد که به این کشور حمله نخواهد کرد، فنلاند به عنوان یک کشور «بی‌طرف» شناخته می‌شد.

فنلاند از معدودکشورهای اتحادیه اروپا است که علیرغم پایان جنگ سرد، هنوز خدمت نظامی در این کشور اجباری بوده و بودجه نظامی خود را به صورت چشمگیری کاهش نداده است.

این کشور به همراه سوئد، از شرکای نزدیک به ناتو است.

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند اعلام کرده بود که هلسینکی، تصمیم خود مبنی بر پیوستن به ناتو را تا پایان ماه ژوئن اتخاذ خواهد کرد.

نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که تمایل افکار عمومی و طبقه سیاسی این کشور برای پیوستن به ناتو در جنگ روسیه علیه اوکراین افزایش یافته است.

بر اساس یک نظرسنجی، 60 درصد شهروندان فنلاندی با پیوستن این کشور به ناتو موافق هستند. پیش از عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، این عدد حدود 30 درصد بود.

شتاب فنلاند برای پیوستن به ناتو
دولت فنلاند در ماه گذشته، جلسات خود را با کشورهای عضو ناتو افزایش داد. بسیاری از کشورهای عضو این پیمان نیز، حمایت خود را از عضویت این کشور به ناتو در آینده اعلام کردند.

نشست ناتو در این زمینه، 29 تا 30 ژوئن در مادرید برگزار خواهد شد.

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند، پنج‌شنبه گذشته اعلام کرده بود، بسیاری از اعضای ناتو، احتمال پیوستن هلسینکی به این پیمان را در این نشست مطرح خواهند کرد.

مسکو از سال‌ها پیش ضمن هشدار به سوئد و فنلاند اعلام کرده است، پیوستن این دو کشور به پیمان آتلانتیک شمالی، «پیامدهای خطرناک سیاسی و نظامی» به‌دنبال خواهد داشت.

العربیه